2 634 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Verktyg för att klippa sönder taggtråd
Sida 1 av 2
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Jag behöver tips på vad för verktyg jag kan köpa för att hyfsat enkelt kunna klippa taggtråd i bitar. Gärna litet och smidigt att bära med sig och funka för små och inte jättestarka händer.
Bakgrunden är att jag när jag går i skogen nära där jag bor ganska ofta stöter på rester av gamla taggtrådsstängsel som jag vill rensa bort (för att djur, barn eller klantiga gamla gubbar inte ska skada sig i onödan), men att bära med sig taggtråd (till fots i t ex ryggsäck) utan att dela den i mindre bitar är besvärligt. Dela med en vanlig tång och bågfil fungerar ganska dåligt (jobbigt och långsamt).
Bakgrunden är att jag när jag går i skogen nära där jag bor ganska ofta stöter på rester av gamla taggtrådsstängsel som jag vill rensa bort (för att djur, barn eller klantiga gamla gubbar inte ska skada sig i onödan), men att bära med sig taggtråd (till fots i t ex ryggsäck) utan att dela den i mindre bitar är besvärligt. Dela med en vanlig tång och bågfil fungerar ganska dåligt (jobbigt och långsamt).
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Bästa svaret
En kraftavbitare ger lite extra styrka!
tex
https://www.bauhaus.se/kraft-sidoav...lqWr1V6LdeGb2fqOD4r2sV2uopfQgB5xoCQ7sQAvD_BwE
tex
https://www.bauhaus.se/kraft-sidoav...lqWr1V6LdeGb2fqOD4r2sV2uopfQgB5xoCQ7sQAvD_BwE
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Bra tips! Har två hovtänger som är bra för att dra ut grejor men ganska värdelösa på att klippa av.F fribygg skrev:
Ja, ibland sitter det jag hittar kvar på stolpar som lagt sig ner på marken, dvs det verkar aldrig ha rivits medvetet utan bara fallit så småningom när den gamla betesmarken blivit skog (man kan se på gamla flygfoton att det är mycket mer skog nu än förr).
Produkter som diskuteras: "hovtänger"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
I mina trakter rullades (rullas) sånt i hop och lades traditionellt på gamla odlingsrösen, men du kan säkert sälja skrotet om du så önskar nu när järnpriset är vettigt.Magnus E K skrev:Bra tips! Har två hovtänger som är bra för att dra ut grejor men ganska värdelösa på att klippa av.
Ja, ibland sitter det jag hittar kvar på stolpar som lagt sig ner på marken, dvs det verkar aldrig ha rivits medvetet utan bara fallit så småningom när den gamla betesmarken blivit skog (man kan se på gamla flygfoton att det är mycket mer skog nu än förr).
Att köpa speciella verktyg kan alls inte vara nödvändigt om du redan har hovtång.
.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Jag har hittat rullar här också, och om de legat på marken och varit för stora att ta med sig har jag försökt hänga upp dem i ett träd (och försökt komma ihåg var, men brukar sällan se dem igen...)F fribygg skrev:
Sälja, hm. Inget av detta är min egen mark (har bara en villatomt och här finns vad jag vet ingen taggtråd), så formellt sett är det kanske stöld att ta med sig kilovis med taggtråd? Jag tänker att markägaren antingen inte känner till att taggtråden finns kvar eller känner till det men gärna skulle se att den försvann (men har inte tid eller ser det inte som meningsfullt att själv rensa bort den). Blir förstås lite knepigare om markägaren istället betraktar den som sitt reservförråd av värdefull metall...
Redigerat:
Tror inte du behöver bekymra dej för markägaren om du städar bort gammal liggande taggtråd, och om du gör det är det ju lämpligt att rulla ihop den och lägga på nån sten eller stenröset. Hänger du metall i träd riskerar man ju att den glöms bort, växer fast och skadar människor och utrustning i framtiden.Magnus E K skrev:Jag har hittar rullar här också, och om de legat på marken och varit för stora att ta med sig har jag försökt hänga upp dem i ett träd (och försökt komma ihåg var, men brukar sällan se dem igen...)
Sälja, hm. Inget av detta är min egen mark (har bara en villatomt och här finns vad jag vet ingen taggtråd), så formellt sett är det kanske stöld att ta med sig kilovis med taggtråd? Jag tänker att markägaren antingen inte känner till att taggtråden finns kvar eller känner till det men gärna skulle se att den försvann (men har inte tid eller ser det inte som meningsfullt att själv rensa bort den). Blir förstås lite knepigare om markägaren istället betraktar den som sitt reservförråd av värdefull metall...
Jag skulle gått på denna, lite bättre kraft än vanlig stor hovtång.
https://www.proshop.se/Handverktyg/...eringsjaern-Rabits-eller-flaettaenger/2949343
Kvalitetstänger som denna är ofta bättre slipade och har bättre precision än det man vanligtvis får hos en julatång.
Edit: såg precis denna, https://www.proshop.se/Handverktyg/KNIPEX-Aendavbitare/3003423 Jag har inte själv testat denna, men på beskrivningen låter den ju ännu bättre för ändamålet.
https://www.proshop.se/Handverktyg/...eringsjaern-Rabits-eller-flaettaenger/2949343
Kvalitetstänger som denna är ofta bättre slipade och har bättre precision än det man vanligtvis får hos en julatång.
Edit: såg precis denna, https://www.proshop.se/Handverktyg/KNIPEX-Aendavbitare/3003423 Jag har inte själv testat denna, men på beskrivningen låter den ju ännu bättre för ändamålet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Tanken med att hänga upp den var ju att det skulle bli mindre risk att någon skadar sig på den än om den ligger kvar på marken, och så att jag lättare ser den senare när jag planerat för att kunna ta hand om den (särskilt om det är vinter så det som ligger på marken "försvinner"). Om jag bara är ute och promenerar utan ryggsäck, handskar eller andra verktyg är det ju inte jättekul att gå och bära på taggtråd (eller annat större skräp) flera kilometer. Borde kanske börja använda en mobil med fungerande GPS och notera exakt var jag hittar sånt som jag vill ta med mig senare.F fribygg skrev:Tror inte du behöver bekymra dej för markägaren om du städar bort gammal liggande taggtråd, och om du gör det är det ju lämpligt att rulla ihop den och lägga på nån sten eller stenröset. Hänger du metall i träd riskerar man ju att den glöms bort, växer fast och skadar människor och utrustning i framtiden.
Medlem
· Sverige
· 5 291 inlägg
Min reptilhjärnereflex säger: Knipex sidavbitare, grymt effektiv med induktionshärdade skär.
Använde den tex väldigt smidigt när jag stal tillbaka min stulna cykel som låsts med ett relativt dyrt vajerlås, knips knips tog ca 30 sekunder. Givetvis får man inte stjäla tillbaka sina stulna saker rent rättsligt men det sket jag i vid tillfället. Sedan blev cykeln stulen igen någon månad senare... ej återfunnen
Använde den tex väldigt smidigt när jag stal tillbaka min stulna cykel som låsts med ett relativt dyrt vajerlås, knips knips tog ca 30 sekunder. Givetvis får man inte stjäla tillbaka sina stulna saker rent rättsligt men det sket jag i vid tillfället. Sedan blev cykeln stulen igen någon månad senare... ej återfunnen