Hej, En radonmätning har gjorts i vår bostad med en radonmonitor.
Mätningen gjordes i slutet av maj 2020. Jag blir inte klok på om
det går att mäta med sådan apparat året om?
Dosor är ju bara under vintern. Är dessa monitorer pålitliga närsom på året?

Unikt namn
Var det en digital mätare?

Det går förvisso att mäta året om.

Men radonpuckarna man vanligtvis mäter med ska ju hänga någon månad eller så och "samla på sig" radon från inneluften.
Om man mäter med dessa under sommaren när det är vanligt att vädra in frisk uteluft så blir inte resultatet lika tillförlitligt.

De digitala snabbmätarna ger väl framförallt en fingervisning. Det är långtidsmätning som brukar rekommenderas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag köpte följande häromveckan,
https://www.airthings.com/sv/view-plus

Skärmdump som visar en graf över radonnivåer mätt i Bq/m³ med en mobilapplikation från Airthings.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Graf via Homey PRO 2023.)

Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det en digital mätare?

Det går förvisso att mäta året om.

Men radonpuckarna man vanligtvis mäter med ska ju hänga någon månad eller så och "samla på sig" radon från inneluften.
Om man mäter med dessa under sommaren när det är vanligt att vädra in frisk uteluft så blir inte resultatet lika tillförlitligt.

De digitala snabbmätarna ger väl framförallt en fingervisning. Det är långtidsmätning som brukar rekommenderas.
Vet inte om den räknas som digital, men det tror jag. Det står radonmonitor typ R3 från radonelektronik.
Någon som använt en sådan?
Radonmonitor typ R3 från Radonelektronik med kablar i en öppen förvaringsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
Unikt namn
Demmpa Demmpa skrev:
Jag köpte följande häromveckan,
[länk]

[bild]
(Graf via Homey PRO 2023.)
Har du jämfört hur den förhåller sig mot en radonpuck?

Nej, vi gjorde en radonmätning något år efter vi köpte huset, efter det har vi bytt från obefintligt självdrag till FTX-system, rivit minst 70% av blåbetongväggarna i källaren, renoverat typ hela markplanet (halvvägs ut i ytterväggarna), mm.

Då låg vi strax under 200 Bq/m³ om jag inte missminner mig, det är typ 15 år sedan.

För åtta år sedan lånade jag hem en gammamätare från jobbet, vad jag fick fram när jag mätte på ren blåbetong så var den lågstrålande, å när jag mätte på putsad & målad blåbetongvägg så var det ingen skillnad måt bakrundsstålningen på markplanet, vi hade/har bara blåbetong i källaren.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, vi gjorde en radonmätning något år efter vi köpte huset, efter det har vi bytt från obefintligt självdrag till FTX-system, rivit minst 70% av blåbetongväggarna i källaren, renoverat typ hela markplanet (halvvägs ut i ytterväggarna), mm.

Då låg vi strax under 200 Bq/m³ om jag inte missminner mig, det är typ 15 år sedan.

För åtta år sedan lånade jag hem en gammamätare från jobbet, vad jag fick fram när jag mätte på ren blåbetong så var den lågstrålande, å när jag mätte på putsad & målad blåbetongvägg så var det ingen skillnad måt bakrundsstålningen på markplanet, vi hade/har bara blåbetong i källaren.
Jag testade mina Airthings wave under exakt samma period som jag hängde upp vanliga radonpuckar (under eldningssäsongen). De var i princip helt samstämmiga med provresultatet från puckarna. Det gjorde att jag vågade lita på dom framåt.

Jag rekommenderar ingen att radonmäta under vår/sommar/höst. Det är enorma svängningar mellan sommar/vinter. Jag kunde ha nedåt 20 på sommaren och 1000 under vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.