P
Går det verkligen att räkna ut de samhällsekonomiska effekterna av buller?
Jag tycker att det verkar vara vettigare att ågärda buller där verkliga människor faktiskt drabbas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Går det verkligen att räkna ut de samhällsekonomiska effekterna av buller?
Jag tycker att det verkar vara vettigare att åtgärda buller där verkliga människor faktiskt drabbas.
Det är förstås bättre att åtgärda buller än att bilister ska få bullra om de bara betalar vad det kostar. Men varför ska inte bilisterna betala kostnaden för bulleråtgärder?
 
B bjorn.abelsson skrev:
kWh har vi massor av, det finns ingen anledning att höja priset på elenergi.
kW har vi däremot stundtals litet ont om. Så det är mer motiverat att höja effektavgiften än att höja energipriset.

Sedan är det ju så att elpriset i Sverige till största delen beror på elpriserna i Danmark och Tyskland. De beror mycket litet på svensk elproduktion eller -användning.
Nu gjorde du fel i citatet där. Var jag som skrev detta och inte Daniel.

Det handlade om transport. Inte elpris.

Om du kan redogöra för varför kostnaden för transport skulle gå upp får du gärna leverera den. Gäller för andra också.

Som jag har nämnt flera ggr nu, vill man öka ökande efterfrågan med ökad produktion och investerar i ökat kapacitet så leder inte det till ökat pris per enhet.

Jag har dessutom gett exempel på där pris per enhet faller.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Räcker att förbjuda motorcyklar så försvinner mer än hälften av okynnesbullret 🤣
Tycker nog att EPA-dunket stör mer än MC.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du menad börsregistrerat, så nej. Men alla aktiebolag är väl i någon mån publika.
De flesta AB är privata. Med publikt menas att aktier kan erbjudas en öppen marknad.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Tycker nog att EPA-dunket stör mer än MC.
Jag tänker på folk som bor i städer 🤣
 
P pmd skrev:
Hur ser det sambandet ut? Kommer elbiltillverkarna att få statliga bidrag för att utveckla teknik som minskar det irriterade vinandet?
Det kommer de inte att få, eftersom vinandet är en ljud som spelas upp i en högtalare i fronten. Om det inte väsnas tillräckligt så blir det en tvåa på besiktningen.
 
  • Ledsen
ajn82
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Det är förstås bättre att åtgärda buller än att bilister ska få bullra om de bara betalar vad det kostar. Men varför ska inte bilisterna betala kostnaden för bulleråtgärder?
Alla som bullrar ska förstås betala för bullrandet om det stör. Det är den som potentiellt blir störd som avgör om den blir störd eller inte.
 
G
Vi kanske ska lämna transportbullret nu, tråden handlar ju om elpriset😉
 
P
A ajn82 skrev:
Jag tänker på folk som bor i städer 🤣
Ja, dom kan vara väldigt bullriga. 😉
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Va?
Om du ökar antalet produktionsställen, och de dessutom hamnar nära förbrukarna så minskar utmaningarna för elnätet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om du ökar antalet produktionsställen, och de dessutom hamnar nära förbrukarna så minskar utmaningarna för elnätet.
Det beror ju på vilken produktion det är. När det är vindstilla och -30°C i december så har elnätet ingen nytta av varken vindkraft eller solenergi
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om du ökar antalet produktionsställen, och de dessutom hamnar nära förbrukarna så minskar utmaningarna för elnätet.
Om det ä som nu, att att den lokala produktionen producerar när behovet är lågt så ökar snarare utmaningarna.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Tycker nog att EPA-dunket stör mer än MC.
Det är inte trafikbuller över huvudtaget, spela musik högt kan göras helt utan fordon.
 
G
K karlmb skrev:
Om du ökar antalet produktionsställen, och de dessutom hamnar nära förbrukarna så minskar utmaningarna för elnätet.
Jo, så funkade det förr, kolla på var industriner växte upp, ofta vid forsande vatten. Eller nån reaktor relativt nära stora förbrukare. Solceller, du måste skämta. Förbrukarna här uppe norr gör typ alltid av med mer el när solen lyser med sin frånvaro.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.