Hej

Jag har ett hus från början av 70-talet med direktverkande el. Idag går det till varje element två faser + säkerhetsjord. Elementen är 400Voltare. Nollan är alltså inte med i dragning av el kablarna till elementen. Nu till mina frågor.

1) Är det så här man utför installationer idag för 400V matning eller måste nollan finnas med även fast man endast tar ut effekt mellan två faser (alltså 400V matning)?

2) Är inkoppling av 230V element förbjudet i denna typ av dragning, eftersom man då tvingas mata elementet mellan fas och säkerhetsjord då nollan saknas?

Mvh Fredrik

1/ Ja, Det är Så En Korrekt Uppsättning Ser Ut, Men Oftast är Det En 3-fas Slinga Som Går Runt Huset Och Från Den Tar Man 2 Faser Till Varje Element Och Fördelar Belastningen Så Jämnt Som Möjligt Mellan L1 L2 Och L3.
Så Har Jag Gjort Hemma.

2/ Nej Du Får Inte Koppla 230-element I Din Installation, Om Du Inte Drar In En Nollledning I Rören.

Om man har elektronisk termostat så kan nollan behövas.

sa3afc skrev:
Om man har elektronisk termostat så kan nollan behövas.
jag har gnosjöelement 400v med elektronisk termostat och de behöver inte nolla.

Det behövs ingen nolla i ett 400Volits element, den elektroniska "termostaten" är bygd för en driftspänning på 400 V

electrocuted skrev:
1/ Ja, Det är Så En Korrekt Uppsättning Ser Ut, Men Oftast är Det En 3-fas Slinga Som Går Runt Huset Och Från Den Tar Man 2 Faser Till Varje Element Och Fördelar Belastningen Så Jämnt Som Möjligt Mellan L1 L2 Och L3.
Så Har Jag Gjort Hemma.

2/ Nej Du Får Inte Koppla 230-element I Din Installation, Om Du Inte Drar In En Nollledning I Rören.
Är det inte början på en ny mening och namn som ska ha stor bokstav.

Det vart många namn... :)

el_richard skrev:
Är det inte början på en ny mening och namn som ska ha stor bokstav.

Det vart många namn... :)
hehe, ja jag hade caps intryckt och orkade inte ändra till små bokstäver när jag väl tittade upp efter att ha skrivit hälften, så jag skrev allt med stora, men forumet verkar ha ändrat till små föutom den första?!
JAG PROVAR ATT SKRIVA DEN HÄR RADEN MED VERSALER SÅ SKA VI SE OM DET HÄNDER IGEN

skumt??? varför blev det inte så denna gång? kanske har att göra med att jag markerade texten iförsta inlägget och tryckte på knapparna ovanför för att försöka ändra till gemener men lyckades inte

Tack för de informativa svaren! Då var det som jag misstänkte. Naturligtvis har jag i min inkoppling tre faser med alternerande inkoppling för att fördela lasten mellan faserna.

J
Adax har även en modell vid namn Neo som finns i 400V-utförande, har elektrisk termostat, och kräver ej neutral.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.