P
B bjorn.abelsson skrev:
Elbilarna kommer att betala sitt irriterande vinande den dag vi inför en körsträckeberonde fordonsbeskattning.
Hur ser det sambandet ut? Kommer elbiltillverkarna att få statliga bidrag för att utveckla teknik som minskar det irriterade vinandet?
 
P
D djac skrev:
Jag vet inte om du har barn tex, men vad anser du är rimligt pris för att någon ska få skada det svårt, ytterst handlar det ju om det, eller anser du att det ska vara gratis och godtyckligt, som nu?
Gratis och godtyckligt är det knappast. Man kan bli både skadståndsskyldig och spärras in för att ha skadat ett barn.
 
P
D djac skrev:
Däremot kan du ju fundera på hur mycket resurser vi la och hur angelägna många var om att rädda levandsår, även om de i många fall var ganska få, vid pandemin.
Det handlade nog främst om att inte överbelasta vården alltför mycket.
 
K karlmb skrev:
Nu hittar du på.
Jag flera ggr skrivit att det är rimligt att "polluter pays".
Men att detta redan är fallet med bilismen i Sverige.
Ändå fortsätter du att veta en gammal stenkaka.
Enligt myndigheten Trafikanalys betalar vägtrafiken inte sina externa kostnader. Men det är ju bra att vi är överens om principen.
 
P pmd skrev:
Hur ser det sambandet ut? Kommer elbiltillverkarna att få statliga bidrag för att utveckla teknik som minskar det irriterade vinandet?
De bullerstörningar som olika fordonstyper orsakar kommer att vägas in i beräkningen av den skatt varje fordonstyp ska betala. Men eftersom bullernivåerna för elbilar är i stort sett desamma som för bränsledrivna kommer troligen alla personbilar att få betala lika mycket vad avser buller.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Enligt myndigheten Trafikanalys betalar vägtrafiken inte sina externa kostnader. Men det är ju bra att vi är överens om principen.
Finns det något som gör det om man använder den kalkylmodellen?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P pmd skrev:
I bästa fall. Rätt mycket avverkad skog har inte ersatts de senaste tio tusen åren (grov tidsuppskattning).

I en del områden (bl.a. Sverige?) är dock skogstillväxten större än avverkningen.
I de södra delarna av Europa har det mesta av skogen avverkats utan att ersättas med ny skog, där har du rätt. I Sverige ingår koldioxidutsläpp från trävaror i ett kretslopp som är kortare än 100 år.
 
P pmd skrev:
Rätt mycket avverkad skog har inte ersatts de senaste tio tusen åren (grov tidsuppskattning).
För 10000 år sedan var det istid i Sverige och Stockholm bestod av enstaka kobbar.
Det fanns noll skog.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om det ska vara någon mening med att betala för att få bullra så måste det också finnas möjlighet för den som inte vill utsättas för buller att låta bli att ta betalt och därmed förvägra andra att bullra i närheten.

Här blir det svårt att få till en bra modell som tillgodoser allas "behov". Din modell liknar en slags planekonomi.
Om man börjar från något slags "nollpunkt" kan man möjligen ge människor rätt att förbjuda buller i sin närhet, oavsett den bullrandes betalningsvilja. Om man utgår från dagens verklighet är det ganska orimligt att den som bor i en stad ska kunna förbjuda allt som bullrar. Däremot år det rimligt att den som bullrar betalar en ersättning till dem som exponeras för bullret. Och detta kan i praktiken endast ske genom någon form av skatt eller avgift som betalas till en särskild aktör som utses för att hantera denna fråga.
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Däremot år det rimligt att den som bullrar betalar en ersättning till dem som exponeras för bullret
Polis, brandkår och ambulans för ju ett himla oväsen, ofta helt i onödan.

Kan man tänka sig att begära störningsersättning från den som orsakade utryckningen via den nyinförda störningsmyndigheten?

På samma sätt borde man kunna begära ersättning för olägenheten att stå i kö för att nått pukko orsakat en trafikstörning...

Varför ska man nödvändigtvis bärga ett fordon i rusningstrafik och orsaka långa köer när man kan putta ner det i diket och bärga senare?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Enligt myndigheten Trafikanalys betalar vägtrafiken inte sina externa kostnader. Men det är ju bra att vi är överens om principen.
Så, kan vi då diskutera det väsentliga här, ifall vi betalar dem eller inte?
Vad anser du 1 gram PM10 ska kosta att släppa ut?
 
D
P pmd skrev:
Gratis och godtyckligt är det knappast. Man kan bli både skadståndsskyldig och spärras in för att ha skadat ett barn.
Inte om du gör det via utsläpp, då är det fritt.
 
D
P pmd skrev:
Det handlade nog främst om att inte överbelasta vården alltför mycket.
Då kunde man bara ha stängt dörrarna.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Nej, de är inte separerade, när du köper en aktie i tex Eon så äger du du en andel av allt, det är samma bolag och det vet såklart alla i styrelsen om.
Vilket eller vilka av bolagen i koncernen kan man köpa aktier från?
(Jag är ärligt nyfiken, jag har nämligen ingen aning).



Vattenfall förövrigt, är väl inget publikt aktiebolag?
 
Om du menad börsregistrerat, så nej. Men alla aktiebolag är väl i någon mån publika.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.