338 077 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Inte troligt. Jämför Australien och Kalifornien.. och även Nederländerna. Sverige kommer knappast braka innan dessa gör det.P paralun skrev:
Jo men just Kalifornien och Texas i USA är ju mycket dåliga exempel på usla elsystem.😉S sandos skrev:
"Det börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft".
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/
paralunP paralun skrev:
Ja, just nu är det en ökande obalans mellan elproduktion och elbehov många timmar/dygn, främst under sommarhalvåret. Det är en kostnad att hantera detta för Svenska Kraftnät, en kostnad som sedan hamnar på elnätskostnaden.
En ökande elproduktion som förväntas mötas av ett ökande elbehov längre fram (om några år) men fram dit är det (rejält) besvärligt.
Även om vi får ett ökande elbehov så måste den ökande elproduktionen, gällande effekt ”för varje tidsenhet” matcha elbehovet. Då behövs lagring av elenergin och styrbarhet i den effektgenerering som skall balansera att tillgång och efterfrågan på effekt är lika. Även styrbarhet i effektuttag underlättar.
Just nu verkar de flesta vara lyriska på att ta vara på all solenergi som flödar genom att använda solceller (men även vindkraft) men många av de som är lyriska verkar sakna elkraftkunskaper och förståelse för elkraftsystemets fysikaliska villkor.
När Energimarknadsinspektionen (Ei) fattade sitt beslut gällande elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027 framkom att; ” Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.*”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027
Detta innebär att kostnaden för elnäten kommer att fortsätta öka och de följande fyra åren 2024–2027 och det drivs till stor del av behovet av nybyggnad, men även (förtida) ombyggnad av redan byggda elnät.
För ett tag sedan när ”solcellsyran” var som kraftigast, då var de många som verkade tro att elnäten och deras eventuella förstärkning var gratis (nån annan betalade) men elnäten skall betalas av oss som är anslutna och använder elnäten. Både gällande inmatning av och uttag av eleffekt och elenergi.
En del villaägare klagade på väntetider och långsamma elnätsbolag, men hade liten och ingen förståelse för att de som fick vänta, många gånger satte igång processer där elnätsbolagen måste förstärka elnäten, till en kostnad som enligt EI skall betalas av den som orsakat kostnaden.
För dem så kan det nu bli en ökande kostnad som börjar debiteras under perioden 2024–2027.
Det är rimligt (logiskt) att de effektavgifter som skall vara införda 2027 även kommer att gälla inmatning från solceller. Vi får se.
Det kan börja likna ”hela havet stormar” åren framöver.
Jovisst kommer det att "storma" och den enklaste/billigaste åtgärden är då att kompensera med fossilkraft vilket då är helt korkat utifrån ett miljöperspektiv.M Martin Lundmark skrev:paralun
Ja, just nu är det en ökande obalans mellan elproduktion och elbehov många timmar/dygn, främst under sommarhalvåret. Det är en kostnad att hantera detta för Svenska Kraftnät, en kostnad som sedan hamnar på elnätskostnaden.
En ökande elproduktion som förväntas mötas av ett ökande elbehov längre fram (om några år) men fram dit är det (rejält) besvärligt.
Även om vi får ett ökande elbehov så måste den ökande elproduktionen, gällande effekt ”för varje tidsenhet” matcha elbehovet. Då behövs lagring av elenergin och styrbarhet i den effektgenerering som skall balansera att tillgång och efterfrågan på effekt är lika. Även styrbarhet i effektuttag underlättar.
Just nu verkar de flesta vara lyriska på att ta vara på all solenergi som flödar genom att använda solceller (men även vindkraft) men många av de som är lyriska verkar sakna elkraftkunskaper och förståelse för elkraftsystemets fysikaliska villkor.
När Energimarknadsinspektionen (Ei) fattade sitt beslut gällande elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027 framkom att; ” Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.*”
[länk]
Detta innebär att kostnaden för elnäten kommer att fortsätta öka och de följande fyra åren 2024–2027 och det drivs till stor del av behovet av nybyggnad, men även (förtida) ombyggnad av redan byggda elnät.
För ett tag sedan när ”solcellsyran” var som kraftigast, då var de många som verkade tro att elnäten och deras eventuella förstärkning var gratis (nån annan betalade) men elnäten skall betalas av oss som är anslutna och använder elnäten. Både gällande inmatning av och uttag av eleffekt och elenergi.
En del villaägare klagade på väntetider och långsamma elnätsbolag, men hade liten och ingen förståelse för att de som fick vänta, många gånger satte igång processer där elnätsbolagen måste förstärka elnäten, till en kostnad som enligt EI skall betalas av den som orsakat kostnaden.
För dem så kan det nu bli en ökande kostnad som börjar debiteras under perioden 2024–2027.
Det är rimligt (logiskt) att de effektavgifter som skall vara införda 2027 även kommer att gälla inmatning från solceller. Vi får se.
Det kan börja likna ”hela havet stormar” åren framöver.
Ingen hittar heller en vettig ekonomisk kalkyl för storskalig lagring av elenergi, batterier eller vätgaslagring.
Kvarstår då ett antal smart placerade SMR reaktorer inom EU eftersom vi vet exakt hur elhandeln fungerar och hur priserna varierar i olika snitt samt överföringar.
https://www.nyteknik.se/industri/darfor-blir-det-inget-vatgaslager-i-nasta-hybrit-satsning/4263762
Detta med vätgaslager är inte så enkelt...
Detta med vätgaslager är inte så enkelt...
Idag blev det däremot ebb visar det sig, samtidigt skiner solen både här i söder och i Tyskland, däremot, trumvirvel... så blåser det mindre än föregående dagar!pacman42 skrev:
Jo "favorit i repris" hur brunt det blir i Tyskland när inte solen skiner eller blåser lite. Gröna skojare!D djac skrev:
https://www.smard.de/en
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Nej, fast i ärlighetens namn så säger man ju inte artikeln att man avstår i nästa pilotsteg pga komplexitet eller kostnad. Det är väl mest att man vill pröva andra steg i processen och tror att man klarar sig utan lager. Vilket inte är orimligt i ett testprojekt.pacman42 skrev:
Då är det snarare effektsiffrorna som skrämmer mig lite. I nästa steg så är det 900MW. Man håller på att få en ny 400kV-ledning byggd. Och dessa 900MW måste då alltså levereras kontinuerlig så länge som processen är igång eftersom man skippade lagret.
Det är ju inte snutet ur näsan på något sätt. Jag kan inte se hur vi skall kunna undvika skriande energibrist (och kanske effektbrist också, beroende på) när det här blir fullt utbyggt.
Det vill allt till att det blir bra betalt för "grönt" stål om det här skall bära sig. Om Sverige skaffar sig mer eller mindre de facto monopol i branschen så kan jag inte se att resten av världen kommer att lägga sig platt och bara lägga ner sin stålindustri. Mitt rädsla är att vi då kommer att bli stående med en massa dyrt osäljbart stål.
Så jag tror jag skall säga om det här blir fullt utbyggt istället. Personligen så tror jag inte på det.
Nej jag ser det som osannolikt att H2GS får till ett leveransavtal med någon elproducent.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, fast i ärlighetens namn så säger man ju inte artikeln att man avstår i nästa pilotsteg pga komplexitet eller kostnad. Det är väl mest att man vill pröva andra steg i processen och tror att man klarar sig utan lager. Vilket inte är orimligt i ett testprojekt.
Då är det snarare effektsiffrorna som skrämmer mig lite. I nästa steg så är det 900MW. Man håller på att få en ny 400kV-ledning byggd. Och dessa 900MW måste då alltså levereras kontinuerlig så länge som processen är igång eftersom man skippade lagret.
Det är ju inte snutet ur näsan på något sätt. Jag kan inte se hur vi skall kunna undvika skriande energibrist (och kanske effektbrist också, beroende på) när det här blir fullt utbyggt.
Det vill allt till att det blir bra betalt för "grönt" stål om det här skall bära sig. Om Sverige skaffar sig mer eller mindre de facto monopol i branschen så kan jag inte se att resten av världen kommer att lägga sig platt och bara lägga ner sin stålindustri. Mitt rädsla är att vi då kommer att bli stående med en massa dyrt osäljbart stål.
Så jag tror jag skall säga om det här blir fullt utbyggt istället. Personligen så tror jag inte på det.
De får väl göra som Fortum/Outokompo funderar på i Torneå och stå för sin egen elförsörjning.
https://svenska.yle.fi/a/7-10031172
Men då blir ju bilplåten "förorenad" av kärnkraftsel för tyska biltillverkare...😇
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Matchar du dina max effektuttag till den ljusa tiden på året? Ac, pool uppvärmning eller liknande? De flesta bostäder i Sverige använder mer energi den mörka kalla tiden på året och då nät i huvudsak är fasta investeringar nyttjar sannolikt du nätet lika hårt som alla andra på vintern alltså bör den årliga kostnaden vara lika.H Harald Blåtumme skrev:Ska även upprepa en rätt viktig faktor som jag redan skrivit om. Det står klart att nätavgifter, i de nya varianter typ effektavgifter som tillkommit, spelar en mer betydande roll idag i den totala kostnadsbilden.
Konsekvensen är att även om man som solcellsinnehavare får litet mindre betalt gentemot tidigare kalkylerade spotpriser på el, så finns det bonuseffekter som åtminstone inte jag kunde förutse: i form av att jag kan dra ned mina nätavgifter ganska rejält om jag matchar mina max effektuttag mot när solcellerna levererar.
Jag ökar min "headroom" och slipper onödiga och dyra effektavgifter på så vis. Detta går in på ett oväntat pluskonto, jag kände inte till dessa ändringar i debiteringsmodell vid tidpunkten solcellsanläggningen beställdes hösten -22. Visst, det kräver en del av mig som konsument att dra el när det är lämpligt men mycket finns att tjäna på denna post.
Det går ju balansera effektuttaget med batterier iofs, men då skall kostnaden per laddcykel också räknas med i kalkylen.G OMathson skrev:Matchar du dina max effektuttag till den ljusa tiden på året? Ac, pool uppvärmning eller liknande? De flesta bostäder i Sverige använder mer energi den mörka kalla tiden på året och då nät i huvudsak är fasta investeringar nyttjar sannolikt du nätet lika hårt som alla andra på vintern alltså bör den årliga kostnaden vara lika.
Medlem
· Sverige
· 5 254 inlägg
Det handlar om perioden mars - oktober där solcellerna ger ett bra tillskott under de ljusa timmarna, där effekttaxa tas ut vardagar 7 - 20. Under de mörka månaderna får man försöka förlägga tyngre laster utanför dessa tider, inte alltid det funkar men inte så svårt att sätta igång tvätt, tork, disk efter 20 eller tidig morgon. Annars är det ju köket som skapar en del effekttoppar för oss, ofrånkomligt att debiteras för detta under de mörka månaderna men som sagt slipper vi detta under merparten av året.G OMathson skrev:Matchar du dina max effektuttag till den ljusa tiden på året? Ac, pool uppvärmning eller liknande? De flesta bostäder i Sverige använder mer energi den mörka kalla tiden på året och då nät i huvudsak är fasta investeringar nyttjar sannolikt du nätet lika hårt som alla andra på vintern alltså bör den årliga kostnaden vara lika.
Under april - september kan man lasta på riktigt ordentligt under dagtid-kväll med "gratis-el" utan att det blir några effekttoppar från nätet att tala om så det ger en ökad frihet. LLVP styr tempen till 23 grader året runt, AC under sommaren och med litet tillskott av fjärrvärme under vinterhalvåret.
Har man pool så går det ju att styra upp så förbrukningen hamnar när solcellerna producerar, och har man elbil kanske man kan lägga åtminstone en del av laddcyklerna under goda solproduktionstimmar. Finns många möjligheter med rätt blygsam insats av planerande.
Hej Harald BlåtummeH Harald Blåtumme skrev:
Har du konstaterat att köket, eller din tvättmaskin/diskmaskin innebär höga effektuttag (medeleffekt sett över en timme)?
De som bor i villor har med en start för ett 20-tal år sedan i många fall minskat sin elanvändning och i många fall minskat effektflödet i elnätet.
Ett trendbrott i det fallet är dock exempelvis elbilsladdning och solcellsinstallationer där den förstämda främst kan ge kostsamma effekttoppar och den senare dessutom omvänd effektriktning.
Även installationer av luft-luftvärmepumpar som visserligen har minskat det årliga elenergibehovet men bibehållit toppeffektbehovet vid kraftig kyla kan ge kostsamma effekttoppar vid effektavgifter.
Däremot så innebär kaffekokning, te-bryggning, att steka och koka mat samt tvättmaskin och diskmaskin inte så långa och kostsamma effekttoppar om vi debiteras efter timvärden med effekttaxa.
Vi får räkna med att elbilsladdning, och elvärmebehov (eller stöd till luft-luftvärmepump) samt inmatning från solcellsinstallationer kan vara det ökar toppeffekten i elnätet och som vi kan få betala extra för.
Tänker vi som elanvändare ors för och planerar så kan vi i många fall begränsa de hotande kostnadsökningarna i de distributionsnät som redan är uppbyggda till våra hus. Men då gäller det främst att undvika att elnätsbolagen måste förstärka elnäten en kostnad som enligt EI skall betalas av den som orsakat kostnaden.
Redigerat: