19 765 läst · 59 svar
20k läst
59 svar
Varför inte klippa när det regnar eller gräset är blött?
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Av en händelse så håller vi precis på att testa gräsklippare och jag kollade just detta.
Förutom att det då fastnar i klipparen så blir det inte fint, utan ojämnt resultat i klippningen. Det blöta gräset rivs ibland av istället för att klippas med ett rent snitt, vilket inte är bra för gräset och kan ge sjukdomar.
Förutom att det då fastnar i klipparen så blir det inte fint, utan ojämnt resultat i klippningen. Det blöta gräset rivs ibland av istället för att klippas med ett rent snitt, vilket inte är bra för gräset och kan ge sjukdomar.
Det sista låter något udda. När man slår med lie är blött gräs klart lättare att slå. Det har snarare att göra med att klippet fastnar i klippare och på hjulen och bildar högar. Olika klippare har olika stora problem med det. Min klarar blött gräs rätt bra.
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Att klippa när det är torrt.
Nån gång måste ju bonden få en vilodag 😉
Jag tycker att det största problemet är att gräset blir rufsigt och tufsigt om det är delvis nertyngt av vattendroppar när man klipper det. Då är det bara att klippa det en gång till när det har torkat och rest sig.
Jag tycker att det största problemet är att gräset blir rufsigt och tufsigt om det är delvis nertyngt av vattendroppar när man klipper det. Då är det bara att klippa det en gång till när det har torkat och rest sig.