Hej,

Jag har rivit ut gammal parkett och upptäckte att ena halvan av golvet har en plastmatta på. Den andra halvan var det tidigare lite sand ovan på. Det tunna lagret av sand är borttaget och vi upptäckte att golvytan var ojämn.

Snickaren har för att jämna ut golvet innan ny parkett läggs in i framtida kök, lagt gipsbruk på golvet. Är det ok förfarande? Är det bara att lägga på parkett eller borde man ha flytspacklat?

L Lärljungen skrev:
Hej,

Jag har rivit ut gammal parkett och upptäckte att ena halvan av golvet har en plastmatta på. Den andra halvan var det tidigare lite sand ovan på. Det tunna lagret av sand är borttaget och vi upptäckte att golvytan var ojämn.

Snickaren har för att jämna ut golvet innan ny parkett läggs in i framtida kök, lagt gipsbruk på golvet. Är det ok förfarande? Är det bara att lägga på parkett eller borde man ha flytspacklat?
Bifogar foto

• Obehandlat golv mitt i spacklingsprocess med spackel och spackelspade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
D
Gipsbruk!?

Ingen massa specifikt för golvavjämning? Behöver ju inte vara flytspackel nödvändigtvis.

Aldrig hört talas om något liknande. Vad säger snickaren? Jag tror det kommer smulas sönder med tiden.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Gipsbruk!?

Ingen massa specifikt för golvavjämning? Behöver ju inte vara flytspackel nödvändigtvis.

Aldrig hört talas om något liknande. Vad säger snickaren? Jag tror det kommer smulas sönder med tiden.
Jag misstänker att snickaren gjort fel. Jag misstänker också att det med tiden kommer smulas sönder plus att detta ska bli ett nytt kök så om fukt tränger ner så kanske gipsbruket expanderar?

Vad rekommenderar du istället för flytspackel för en person som aldrig jämnat ett golv eller är flytspackling något vem som helst klarar av? Bör man ta in en golvläggare?

Låter otroligt. Är du säker på att det är gipsbruk? Det finns flera typer av avjämningsmassa som ser ut ungefär som vanligt spackel men är cementbaserat.

Har du frågat? Vad är status? Har du bett honom pausa alltihop?

Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Låter otroligt. Är du säker på att det är gipsbruk? Det finns flera typer av avjämningsmassa som ser ut ungefär som vanligt spackel men är cementbaserat.

Har du frågat? Vad är status? Har du bett honom pausa....
Ja det var det sjukaste.. jag bad han pausa och bad idag hon att skrapa bort gipsbruket. Se resultatet i bild... hela spånskivan är förstörd.

• Skadad spånskiva på golv med rester av gipsbruk efter bortskrapning vid renovering.
    Skapa konto
  • Skadad spånskiva med bortskrapat gipsbruk och synliga rörinstallationer.
    Skapa konto
  • Skadad spånskiva med rester av gipsbruk efter bortskrapning, delvis täckt av plattor.
    Skapa konto
  • Skadad spånskiva med rester av gipsbruk på golvet efter felaktig renovering.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.