Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
När tråden ändrade inriktning till att helt plötsligt bara handla om p-böter så nämnde jag om en kollega som tvingades parkera felaktigt och då nämnde att han tagit höjd för att de vid 2 eller 3 tillfälle under en 4v period var tvungna att stå felaktigt och riskera böter för att kunna lasta rivningsmaterial från ett badrum och en toalett samt en del annat ur en lgh på 4e våningen i centrala Lund och även när material skulle levereras dit.

De såg hela tiden till så att det fanns en person på platsen för att vid behov flytta bilen eller hjälpa någon synskadad eller liknande medan andra sprang med saker och det handlade om någon timme per tillfälle.

Som sagt... allt är inte svart eller vitt utan det finns gråzoner också där man inte alltid kan vara speciellt PK och principfast utan också måste tänka på andra faktorer och så länge det sköts på ett bra sätt ser jag inte problemet utan bara lösningar. :)
Varför inte ta in en containerbil och lasta i direkt?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har förvisso ganska stor betydelse beroende på vilka typer av arbete och hur stort företaget är.

3,5m i omsättning per anställd är också ganska högt.

En liten ensam småskuttare med ytterst lite materialvinster kommer inte upp i de svindlande siffrorna iaf.

Antar att det företaget har egna elektriker och rörläggare för det är i de branscherna materialvinsterna finns... inte på byggsidan. 😢
Elektriker gör således vinst på materialet om företaget är stort

Dessutom kräver elektrikeryrket en massa certifikat, behörighet och dyra mätapparater och verktyg
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Avdrag 🙈🤔

Jag tror inte du har riktig vetskap om hur det fungerar som företagare och vilka kostnader som är förknippade med en bil som är att av hantverkarens viktigaste arbetsredskap för man ska kunna frakta allt material, maskiner, verktyg till kunderna.

PARKERINGSBÖTER :
De här 12000kr jag tog ur luften har ingenting att göra med parkeringsböter.
Får företagaren eller dess anställda böter för de parkerat fel får de betala de ur egen ficka med skattade pengar precis som vem som helst och det är ingen avdragsgill kostnad.

PARKERINGSAVGIFTER :
Det kostar att parkera på många ställen och billigt är det inte heller.
Fundera på vad det kostar att stå parkerad på vissa ställe ca. 30 hela arbetsdagar för det är det vi pratar om när det gäller ett badrumsprojekt.
20 dagar för riv,bygg,plattsättning, 3 för vvs, 3 för el, och typ 4 för målaren.
Inte bara heldagar för de 3 sistnämnda men ändå.

KÖRERSÄTTNINGAR :
En bil kostar ex antal tusen varje månad i leasing, försäkringar, skatter, slitage, underhåll/service och inte minst bränsle.
De 30 arbetsdagarna blir snabbt 150 mil om man räknar med att alla hantverkarna har 5mil ToR till dig som kund och dessa kostnader måste ju täckas upp på något sätt.

Förut kunde dessa kostnader vara inbakade i arbetet men det får inte vara så längre utan måste specas om inte Skatteverket ska gå bananas.

Om du nu reagerar så starkt på denna kostnaden kan du väl förklara hur man skulle kunna trolla bort den. 😉🙏🏼

...och NEJ... tro det eller ej men det kostar att äga, köra och parkera med en bil i princip oavsett var i landet kunden befinner sig. 😉
Parkeringsavgifterna kan man ha tur och slippa i de flesta villaområden men överallt annars kostar det slantar att stå parkerad. 🙈
30 dagar för att bygga om ett badrum ??? Jag har byggt om flera hundra badrum, men jag tror aldrig jag kom över 10 dagar. Man undrar hur dagens hantverkare bär sig åt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... I min värld gör jag det snarare för att jag värdesätter friheten att kunna välja vad och vilka projekt/kunder jag ska jobba med samt att jag själv bestämmer när jag vill ha ledigt eller semester.
Klagar inte alls men rik blir man inte som många inbillar sig att alla företagare blir. 😉🤣
Jag driver själv företag och vet det men stör mig på när småföretagare gnäller:)
Och du blir förmodligen rikare än som anställd…
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kan inte svara på det då jag som sagt aldrig varit i situationen oavsett vad trollen påstår. ;)

Jag har heller aldrig ökat en offert för att ha täckning för eventuella böter men i en fastprisoffert tas det oftast höjd för det mesta som kan inträffa under ett projekt så jag ser inte det som något konstigt om man skulle göra det vid ENSTAKA tillfällen där risken är oerhört hög att man skulle drabbas av böter för man tvingas stå felaktigt någon timme under 3-4v för att kunna utföra ett arbete på ett humant sätt, precis som man räknar in parkeringsavgifter.

Men man debiterar inte löpande p-böter som man själv gjort sig skyldig till att få gång på gång för man inte orkar parkera ordentligt till vardags... där i ligger skillnaden som inte riktigt gått hem hos alla här.
Att kunden ska betala bilen på något sätt. Är helt klart. Däri ingår aldrig p-böter. Kunder ska inte betala andras slarv och misstag. Jag har betalat många parkeringar böter på min jobb bil. Att det är stress relaterat är en förklaring. Fast ansvaret ligger fortfarande på mig....
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
30 dagar för att bygga om ett badrum ??? Jag har byggt om flera hundra badrum, men jag tror aldrig jag kom över 10 dagar. Man undrar hur dagens hantverkare bär sig åt.
Nu är vi där igen med att öppna ögonen och läsa ALLT som skrivs innan man hackar. 😉

- Jag skrev i inlägget du citerar följande:

Fundera på vad det kostar att stå parkerad på vissa ställe ca. 30 hela arbetsdagar för det är det vi pratar om när det gäller ett badrumsprojekt.
20 dagar för riv,bygg,plattsättning, 3 för vvs, 3 för el, och typ 4 för målaren.
Inte bara heldagar för de 3 sistnämnda men ändå.

- Alltså 20 dagar totalt vilket med bra förutsättningar och inte för stora ändringar kan pressas till 15 men mycket snabbare kan man inte ensam göra allt med torktider och annat som styr en hel del.
Vvs, el, måleri är ju där under de 20 dagarna också men kör egna fordon så därav 30 dagar. 😉
 
P PHPersson skrev:
Jag driver själv företag och vet det men stör mig på när småföretagare gnäller:)
Och du blir förmodligen rikare än som anställd…
Som jag skrev... jag klagar inte och har heller aldrig gnällt mer än på de människor som gnäller på att företagare tjänar äckliga pengar men som inte heller ser hur mycket tid utanför normal arbetstid som läggs ner.
Det är ju valfritt att starta företag. 😉
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Att kunden ska betala bilen på något sätt. Är helt klart. Däri ingår aldrig p-böter. Kunder ska inte betala andras slarv och misstag. Jag har betalat många parkeringar böter på min jobb bil. Att det är stress relaterat är en förklaring. Fast ansvaret ligger fortfarande på mig....
Absolut ska de inte det och det är ju just det jag skriver i sista stycket med så jag förstår inte var du vill komma... 🤔🙏🏼
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför inte ta in en containerbil och lasta i direkt?
I kollegans fall var det nog så svårt att stå med bil och släp någon timme så det var nog inte aktuellt med container. 😉
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Att kunden ska betala bilen på något sätt. Är helt klart. Däri ingår aldrig p-böter. Kunder ska inte betala andras slarv och misstag. Jag har betalat många parkeringar böter på min jobb bil. Att det är stress relaterat är en förklaring. Fast ansvaret ligger fortfarande på mig....
Som det påpekats flera gånger i tråden förekommer det jobb där det i praktiken är omöjligt att parkera ”rätt” och då kommer man givetvis överens med kunden i förväg om det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
jag vill påminna om att det är olika trafikregler för parkering och att stanna.

Parkering är när bilen står stilla och ingen aktivitet pågår. Ej tillåtet vid p-förbud.

Stanna är tex för att lasta i och ur bilen. Så länge detta pågår är bilen inte parkerad. Detta är tillåtet i lastzoner och även där det är p-förbud. Ej tillåtet vid stoppförbud.

Så länge någon snabbt kan flytta bilen blir problemet med framkomlighet mindre. Trafikfara beroende på situation, oavsett hur kort tid man står fel, men större exponering ju längre tid det är.

Även p-böter brukar man slippa om man flyttar sig när p-vakten kommer. Så böter blir det nog inte vid lastning utan vid parkering.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag upplever att det gnälls här av hantverkare att bilar är så dyra och det är massa dyra omkostnader mm. Min fundering är varför kör man då men en nyare VW bil för 600”?
Skall man ha den som arbetsbil spelar det väl inte så stor roll och det kanske duger med en 3år gammal Renault?

Jag tog ett slumpvis byggföretag och det visar ungefär det jag brukar se.

[länk]

En anställd kostar ca 750’ totalt. Omsättning per anställd är ca 3,5 miljoner. Vi gissar på att den anställde drar in ca 1,2 miljoner. 650kr/h. Kvarvarande borde således vara material med 12% pålägg vilket är en vinst på 276’. I detta fallet ger det en bruttovinst per anställd på 700’ per år. Avgår lite kostnader för bil, försäkringar, lokal mm. Men oavsett vad som skrivits ovan borde det gå att lösa för 200’ utan att snåla ihjäl sig. Således en nettovinst på ca en halv miljon per anställd så sluta gnäll!!!
Hej, vill bara tillägga att 12% är förvaltningsavgift på inköp till listpris. Vet att de flesta hantverkare har rabatt på sina inköp, så det är klart högre vinst än 12%. Men vill också säga att jag drar inte alla över en kam men det är en stor del som gör så och det brukar jag förhandla med hantverkarn. 12 % på rabatterat pris och jag vill ha en inköpslista att godkänna.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
P Pin skrev:
jag vill påminna om att det är olika trafikregler för parkering och att stanna.

Parkering är när bilen står stilla och ingen aktivitet pågår. Ej tillåtet vid p-förbud.

Stanna är tex för att lasta i och ur bilen. Så länge detta pågår är bilen inte parkerad. Detta är tillåtet i lastzoner och även där det är p-förbud. Ej tillåtet vid stoppförbud.

Så länge någon snabbt kan flytta bilen blir problemet med framkomlighet mindre. Trafikfara beroende på situation, oavsett hur kort tid man står fel, men större exponering ju längre tid det är.

Även p-böter brukar man slippa om man flyttar sig när p-vakten kommer. Så böter blir det nog inte vid lastning utan vid parkering.
Vill bara påminna att kunden är även Byggherre.

Byggherren är den person som beställer och ansvarar för ett byggprojekt. Det kan vara en privatperson som vill bygga eller renovera sitt eget hem. Som byggherre har man ansvaret för att se till att allt sker enligt reglerna och att säkerheten ivaretas under hela byggprocessen.

Det ligger ett stort ansvar på dig som kund att lösa olika problem som dyker upp.
 
P pgjo skrev:
Vill bara påminna att kunden är även Byggherre.

Byggherren är den person som beställer och ansvarar för ett byggprojekt. Det kan vara en privatperson som vill bygga eller renovera sitt eget hem. Som byggherre har man ansvaret för att se till att allt sker enligt reglerna och att säkerheten ivaretas under hela byggprocessen.

Det ligger ett stort ansvar på dig som kund att lösa olika problem som dyker upp.
Om det stämmer ska jag verkligen inte komma överens om några felparkeringar!
 
P Pin skrev:
Om det stämmer ska jag verkligen inte komma överens om några felparkeringar!
Den som befinner sig i den situationen har glatt att välja mellan att betala extra eller skippa jobbet. Handlar det exempelvis om en spolbil kan du ju försöka övertala föraren att släpa slangen några hundra meter över gatukorsningar. Lycka till med regelrytteriet, Överste Skitnödig.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.