P PHPersson skrev:
Jag är nyfiken… eftersom jag inte sett något prejudikat. Kan du skicka till mig något som styrker det du säger? Så som jag lärt mig det måste även utrustning tas bort från ROT, skall man då specificera kapsågen när den används?
Man kan lika gärna tolka det som att resan för hantverkaren till och från kunden inte måste särskiljas eftersom detta inte nödvändigtvis skall debiteras kunden. Inte helt ovanligt att det ingår med bara en servicekostnad för bilen (verktyg) eller inte alls.
Resor för kundens räkning som att hämta material etc. är en annan sak.
Så det är inte bara något som hantverkare använder för att motivera sin debitering?
Eller kan du länka till något juridisk som säger att det gäller även resor till och från arbetsplatsen? Jag kan nämligen inte hitta det och jag har hört olika åsikter.
Det handlar om allt som har med körningar att göra.
Bara att läsa på skatteverkets hemsida.

Skärmdump av forumdiskussion med texten "Glöm inte att ta betalt för dina resor".

Verktyg och maskiner samt andra omkostnader får ju täckas upp av timdebiteringen men just resorna tvingas vi separera och i annat fall drar skatteverket schablonmässigt av vad de anser vara rimligt ifrån det rotavdrag vi skulle fått utbetalt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K Kane skrev:
Följer inte den kostnaden SL-kortet som förr (om jag nu minns rätt...)?
Nix vart drygt 40% dyrare för boende dock så har det ju överklagats med nya taxan är igång redan..

https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=2042210

"Där framgår bland annat att nyttotrafik är en av de kategorier som ska prioriteras i omfördelningen av kantstensutrymme, medan parkering för boende i större utsträckning bör ske i garage eller på tomtmark. Med nyttotrafik avses t.ex. godsleveranser, hantverkare och hemtjänst mm."

Inga bilar på mitt Södermalm förutom min egen som står parkerad 6 av 7 dagar i veckan 😂

Så undrar dom varför små butiker konkar i stan..
 
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar om allt som har med körningar att göra.
Bara att läsa på skatteverkets hemsida.

[bild]

Verktyg och maskiner samt andra omkostnader får ju täckas upp av timdebiteringen men just resorna tvingas vi separera och i annat fall drar skatteverket schablonmässigt av vad de anser vara rimligt ifrån det rotavdrag vi skulle fått utbetalt.
Jag skrev kanske lite otydligt, vad jag konkret menade var om det räcker att ta en schablonkostnad för servicebilen.

Sedan har du inte riktigt rätt för läser man på Skatteverkets hemsida står det att enbart enklare handverktyg får användas i timpriset.
”Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer”
Då är knappast en padda, bordssåg, kap/gersåg etc ok att använda. Så det skall också debiterad separat men jag ser inte att så många gör det.
Utan istället får man enligt dem hålla sig till skruvdragare, cirkelsåg etc.
 
P PHPersson skrev:
Jag skrev kanske lite otydligt, vad jag konkret menade var om det räcker att ta en schablonkostnad för servicebilen.

Sedan har du inte riktigt rätt för läser man på Skatteverkets hemsida står det att enbart enklare handverktyg får användas i timpriset.
”Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer”
Då är knappast en padda, bordssåg, kap/gersåg etc ok att använda. Så det skall också debiterad separat men jag ser inte att så många gör det.
Utan istället får man enligt dem hålla sig till skruvdragare, cirkelsåg etc.
Schablonkostnaden är väl en form av ersättning för resorna så det borde vara ok men fråga Skatteverket annars... om där ens är någon där som kan alla deras konstiga regler och gränsdragningar. 😉

Jag orkar inte leta nu men drog upp detta med t.ex specialmaskiner så som en mattupptagare för många inlägg sedan men då fick jag mothugg för jag debiterar för sådant... men jag vet att större och lite mer specialutrustning som byggställning etc. ska sidodebiteras men var gränsen går är lite luddig för jag har aldrig hittat en lista på vad som får ingå och vad som ska debiteras separat för.
Så länka gärna om du hittat någon sådan. 🙏🏼
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men jisses då vad ni tar allt personligt och inte kan tyda smileysars betydelse... my god 🙈
Haha Paul din lättkränkte lilla korkade människa som inte kan något! Fan vad jag är trött på såna som du.

Vänta! Jag glömde dessa: 😆😆😱😉😉😎

Så, nu är det inte nedtryckande eller ett tråkigt bemötande, för jag har lagt till smileys 😉

Nu var detta såklart bara ett exempel, men du kanske ändå kan förstå att det inte är ett särskilt roligt bemötande, ingen smiley räddar ett nedlåtande inlägg. I dina inlägg tolkar jag dem snarare som mer nedlåtande 🙂
 
  • Arg
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Schablonkostnaden är väl en form av ersättning för resorna så det borde vara ok men fråga Skatteverket annars... om där ens är någon där som kan alla deras konstiga regler och gränsdragningar. 😉

Jag orkar inte leta nu men drog upp detta med t.ex specialmaskiner så som en mattupptagare för många inlägg sedan men då fick jag mothugg för jag debiterar för sådant... men jag vet att större och lite mer specialutrustning som byggställning etc. ska sidodebiteras men var gränsen går är lite luddig för jag har aldrig hittat en lista på vad som får ingå och vad som ska debiteras separat för.
Så länka gärna om du hittat någon sådan. 🙏🏼
Hittade bara det jag skrev innan,

Enklare handverktyg är det enda som får ingår och så skriver Skatteverket att
”Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer”.
De skriver även att tex padda inte är ok. Medans tex motorsåg är ok.
Så min tolkning av det blir att verktyg/maskiner som du bär med dig när du arbetar är ok. Men större/tyngre saker är inte ok som padda, gräsklippare mm.
Så bordssåg / kap/gersåg / bordshyvel mm skall, om jag har rätt, debiteras separat.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är som alltid samma visa på bh när frågan hantverkare och deras kostnader.
Det är alltid ett gäng som pratar om att de minsann inte fakturerar kunden för bilen. Därför ska ingen annan göra det. Bara för mina verktyg är mina händer och mitt huvud, så behöver ingen annan släpa massa verktyg.
Sen börjar någon jämföra med sina usla möten med hantverkare vips så är alla hantverkare idioter.

Men oavsett hantverkare gör sitt arbete för att tjäna pengar. Det gör vi alla.

Om vi då konstaterar rent krasst. hantverkaren behöver bilen. Det kostar att ha bil. oavsett vad för bil så kostar det.
Kostnaden för transporten hamnar på kunden. I dessa kostnader så har du inköpet av bilen. Du har skatt och du har försäkring
samt avskrivningar. Dessa kostnader hamnar på kunden. Det är inte så märkvärdigt. Med största sannolikhet så är det massa små kostnader som hamnar utanför dessa siffror.
Sen har problemet med hantverkare som har en etablering som innebär att man försöker parkera så nära som möjligt. Eftersom det kan vara en del. Många gånger är det p-förbud. Generellt så anser jag att kunden själklart inte ska drabba kunden. Men det är något man förhandlar med kunden innan.
Självklart behöver hantverkaren ha med sig bilen alla dagar. Acceptera det. fastpris då slipper du det.
Om en hantverkare behöver gå mellan bilen och arbetsplatsen. Är det då så konstigt att det är en arbetskostnad? Återigen att hantverkaren får gå 5min. De kan man inte fakturera kunden. Frågan är om man måste snurra runt 30min sen gå 20min. Vem ska betala för det? Orimligt? försök hitta en parkeringsplats på östermalm efter kl. 9.
Man ser till att tänka så man tar med sig allt.

Hantverkare kostar pengar. Det är bara och acceptera. I timlönen du ser är det inte hantverkarens lön
utan det är anställda lokalhyror Sen måste även ha marginal för att man inte har full täckning. Vad dessa kostnader beror på massa saker. Men det är inte bara vinst.

Nej hantverkaren blåser inte dig för att han tar betalt för bilen. Nej du blir inte blåst för att hantverkaren tar betalt per 30min. Då har du tur Så du blir inte blåst för att du betalar per timme.
Att det kostar att åka och handla är normalt.

Att hantverkaren fakturerar för dubbla tiden är troligtvis inte okej. Men den hantverkaren är inte alla hantverkare. Om du läser om dåliga hantverkare på bh? Så stämmer det säkerligen. Men det är en liten liten del av hantverkarna..


Att när en brf anlitar ett företag för att göra ovk. Då är det okej att man tar betalt för biltullar och p-avgift. Det är dock inte okej att tar det för varje lgh. och dag.
Men det innebär inte att alla hantverkare är dåliga det innebär ätt det här företaget är uselt.

Om en hantverkare gör ett uselt arbete som chefen åtgärdar utan problem då har du en dålig hantverkare men ett bra företag. Det ska du anlita igen.
Vi har precis på Skatteverkets hemsida lärt oss att resekostnaderna och större verktyg måste debiteras separat även vid fastpris (om vi talar om rotavdrag).
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
@Paul-Staffanstorp om du läser inlägg 1 i denna tråden så frågar jag dig om du med parkering kostnad menar p-böter?

Ditt svar: Ja
 
  • Haha
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Haha Paul din lättkränkte lilla korkade människa som inte kan något! Fan vad jag är trött på såna som du.

Vänta! Jag glömde dessa: 😆😆😱😉😉😎

Så, nu är det inte nedtryckande eller ett tråkigt bemötande, för jag har lagt till smileys 😉

Nu var detta såklart bara ett exempel, men du kanske ändå kan förstå att det inte är ett särskilt roligt bemötande, ingen smiley räddar ett nedlåtande inlägg. I dina inlägg tolkar jag dem snarare som mer nedlåtande 🙂
Man kanske borde lära sig smileysars innebörd innan man ens uttalar sig i ett forum. ;)

Jag har inte varit nedlåtande någonstans utan försökt besvara fullständigt felaktiga anklagelser och påhopp men det är totalt meningslöst när man omger sig med en massa människor som inte läser vad som skrivs utan bara är ute efter att trolla och hacka på andra människor. 🙏
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Hittade bara det jag skrev innan,

Enklare handverktyg är det enda som får ingår och så skriver Skatteverket att
”Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer”.
De skriver även att tex padda inte är ok. Medans tex motorsåg är ok.
Så min tolkning av det blir att verktyg/maskiner som du bär med dig när du arbetar är ok. Men större/tyngre saker är inte ok som padda, gräsklippare mm.
Så bordssåg / kap/gersåg / bordshyvel mm skall, om jag har rätt, debiteras separat.
Ok... ja den texten har jag inte hittat faktiskt. 👍
 
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
@Paul-Staffanstorp om du läser inlägg 1 i denna tråden så frågar jag dig om du med parkering kostnad menar p-böter?

Ditt svar: Ja
Riktigt så var det väl inte?

Paul skrev: Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr

Du skrev:
Tar du betalt för framtida p-böter, eller vad är 12000kr i kö och parkeringsavgifter? 😂

Varpå Paul svarade:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra


Tolkar du det sista som att det är 12000 kr i parkeringsböter? Jag tolkar det hela som 12000 i ersättning för bil, inklusive parkeringsavgifter precis som det står i första stycket.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man kanske borde lära sig smileysars innebörd innan man ens uttalar sig i ett forum. ;)

Jag har inte varit nedlåtande någonstans utan försökt besvara fullständigt felaktiga anklagelser och påhopp men det är totalt meningslöst när man omger sig med en massa människor som inte läser vad som skrivs utan bara är ute efter att trolla och hacka på andra människor. 🙏
Du menar att så länge man slänger in en smiley så menar man egentligen inte det man skrivit? 🤔

Okej, tyckte du att mitt inlägg till dig var helt okej alltså? 🙂
 
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Anklaga inte mig för att ha varit med och tagit de besluten som tas på högre ort... 😉🫣🤣

Du har ju fortfarande ingen insikt och är i min värld inte verklighetsförankrad med hur saker och ting fungerar (eller inte fungerar) för många människor i vår vardag. 🙈
Allt är inte svart eller vitt utan det finns gråzoner också i de flesta människors vardag... utom i din då för du är den första totalt felfria människa som aldrig tänjer på gränserna som jag stött på under mitt liv... GRATTIS 👑👍

Dessa gråzoner måste finnas för att saker ska fungera på ett rimligt och hanterbart sätt och det var just det saken handlade om innan du blandade dig, började trolla och inbilla dig att vi fullständigt skiter i alla regler och lagar som finns när det i själva verket inte alls var menat så.
Vi kan följa det som gäller till 100% och det drabbar inte oss utan kunden och därför kan kunden få det som ett alternativ för att komma billigare undan och det handlade aldrig om att det skulle felparkeras dag in och dag ut i veckor utan vid ett enstaka tillfälle och ifall det var möjligt utan att det medför problem.

Nu lägger jag ner för jag e trött på din svarta magi.

Ha ett bra liv... än om det verkar skittråkigt att vara Frk Messerschmitt. 🙈😉
Jag har en fråga. Om man har ett längre projekt. Ni skriver 3-4 veckor. Borde det inte gå att placera en byggcontainer på anvisad plats (med tillstånd förstås)? Då har man ytan och en fastställd kostnad för kunden.
Sen när det gäller avdragsgillt. Javisst företagaren får dra av för kostnader och får några procent lägre skatt men samtidigt debiterar företagaren för dessa kostnader och det ger en ökad inkomst som genererar en högre skatt. Det balanserar. Kunden har alltid rätt att jämföra offerter som brukar stämma ganska bra enligt mina erfarenheter, Har både renoverat radhus och byggt ett hus.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
@Paul-Staffanstorp om du läser inlägg 1 i denna tråden så frågar jag dig om du med parkering kostnad menar p-böter?

Ditt svar: Ja
Jag har ju INGENSTANS nämnt ordet p-böter... det är ju DU som skrev det !

Jag håller mig till att svara på det jag åsyftade och skrev.
- Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr

JA, precis som det står så måste vi debitera för detta. ;)

Alltså ett totalt missförstånd för att du började ifrågasätta p-böter som inte ens hade pratats om innan.
Hur du nu ens lyckade missförstå den enkelt formulerade meningen ovan är en gåta för mig.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.