Hej! Jag fick svärfars gamla sågbord när han köpte nytt och givetvis vid första användningen så gick drivremmen av, sedan har maskinen stått oanvänd en längre tid. Nu när vi blivit husägare så kommer den ju verkligen till användning men jag är osäker på vart jag kan hitta en ny drivrem. Maskinen är en Selekta, jag har varit i kontakt med Harald Nyborg som verkar vara ägare till Selekta men dom har varken maskinen inne eller reservdelar till den så att det blev totalstopp där.

Jag är helt ny på det här med maskiner så att för mig är det en jungle. Har ni några bra tips på vart jag kan hitta en eller är det bara att hiva en annars fullt fungerande maskin?

• Närbild av en Selekta sågbords etikett med damm och synlig änden av avbruten drivrem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågbord av märket Selekta med synlig klinga och avtagen drivrem, placerad i en verkstad.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal Selekta sågbord med synlig drivrem och sågklinga, damm och slitage syns.
    Skapa konto
Först har du den gamla rermmen kvar, kan stå en förtydligan på remmen om vad det är för längd och framförallt om det är A, B ,C på kildelen på remmen, annars får du mäta remskivans mått. Upptill och nertill i kilen, det syns var den slutar med kanske lite slitenhet, sen måttet uppifrån och ner. Sist blir att ringa en remförsäljare och tala med om om dina mått.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ser precis ut som den jag har hemma. Men den står det ELU på. Kan titta om jag hittar några uppgifter på min rem som kanske kan vara användbara.

• Gilla
Filikun
  • Laddar…
R roli skrev:
Ser precis ut som den jag har hemma. Men den står det ELU på. Kan titta om jag hittar några uppgifter på min rem som kanske kan vara användbara.
Tack det vore jättesnällt

Hmm, det var inte lätt att se några tydliga sifferbeteckningar där inte. Men här kommer i alla fall några bilder så får vi se om det är någon som är bra på att få ut något användbart. Själv skulle jag behöva en ny kondensator eftersom man titt som tätt måste hjälpa igång sågklingan. Men när den väl har startat så går den fint. Var hittar man kondensator och lämplig remleverantör. Är förvisso inte i behov av en ny rem men den kan ju gå sönder någon gång?

Närbild av en sågklingas drivrem och dess beteckningar, remmen sitter i en sågmaskin.
Skapa konto
Närbild på delvis suddig informationsetikett på sågutrustning med svårlästa sifferbeteckningar.
Skapa konto
Inuti maskin med etikett på ICAR Ecofill kondensator och delar av drivrem syns.
Skapa konto

• Närbild på delar av en sågmaskin med synliga remskivor, remmar och svårtydliga sifferbeteckningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
R roli skrev:
Hmm, det var inte lätt att se några tydliga sifferbeteckningar där inte. Men här kommer i alla fall några bilder så får vi se om det är någon som är bra på att få ut något användbart. Själv skulle jag behöva en ny kondensator eftersom man titt som tätt måste hjälpa igång sågklingan. Men när den väl har startat så går den fint. Var hittar man kondensator och lämplig remleverantör. Är förvisso inte i behov av en ny rem men den kan ju gå sönder någon gång?

[bild][bild][bild]
Det med kondingen, bara läsa av vad det står på den och krumeluren är microfarad, spännigen kan vara 400 V, det gör inget om den du har är 230 V , det är vad den klarar i spänning. Sök efter kondensator XX spänning och XX microfarad så hittar du, Kostar ca 100 kr.

• Gilla
kallewiberg
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Hej! Jag fick svärfars gamla sågbord när han köpte nytt och givetvis vid första användningen så gick drivremmen av, sedan har maskinen stått oanvänd en längre tid. Nu när vi blivit husägare så kommer den ju verkligen till användning men jag är osäker på vart jag kan hitta en ny drivrem. Maskinen är en Selekta, jag har varit i kontakt med Harald Nyborg som verkar vara ägare till Selekta men dom har varken maskinen inne eller reservdelar till den så att det blev totalstopp där.

Jag är helt ny på det här med maskiner så att för mig är det en jungle. Har ni några bra tips på vart jag kan hitta en eller är det bara att hiva en annars fullt fungerande maskin?
Har du hittat någon rem? Jag har ett exakt lika såg. Oxå utan rem. Letar med lhus och lykta utan resultat. Tror iaf att den skall vara ca 590 lång med 8 spår.

Typ Poly-V 584 PJ - 8 ?

• Gilla
dan järbyn
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Typ Poly-V 584 PJ - 8 ?
Best. Tack värt att testa 👍

Ser nu att handtaget gått åt skogen. Nog dags att införskaffa mig en ny, tack för svaren oavsett 🥇

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.