En scoutanläggning som är omnämnd här ibland. Vi har inplacering i masten som står på vår mark för lite radiogrejer.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, misstänkte det. Traktorsläpet och omgivningarna såg ändå bekant ut :)

Heja heja!
 
Skulle köra lite trimmer igår men den ville bara läcka bensin...
Har idag skruvat isär och gjort rent allt kring tank och förgasare innan jag började återmontera.

Isärskruvad trimmermotor på arbetsbänk med synliga delar för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visade sig vara slangarna som gett upp och bara trillade isär.
Får skaffa lite nya slangar och andra delar i morgon som jag passar på att byta.

En hand som håller trasiga bensinslangar från en trimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Den här kanske 70-tals högtryckstvätten gav upp igen förra året efter jag renoverat den ganska ordentligt. Backventilerna som är slut och de är helt omöjliga att köpa nya, finns inget ens likt dom.

Så det blev att svarva till nånting. Gamla backventilen t.v., vad jag svarvat och en backventil ur en modern tvätt. Backventilen hålls sen på plats då man skruvar på kopplingen.

Tre olika högtryckstvättsbackventiler på bord: en gammal, en handgjord ersättning och en modern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla och nysvarvade backventiler för högtryckstvätt på ett bord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu funkar den igen, men slangen är alldeles för kort! 5m räcker ingenstans. Har köpt 15m med slang nu, så jag får 20m om jag kopplar ihop dom.

Renoverad gammal 70-tals högtryckstvätt med för kort slang ansluten, står på grus under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 16 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Återvunnet virke och spillbitar blev ett stativ till gammelutombordarn, Nu är den enklare att flytta runt på. Hjulen hittades i lådan för projekt som aldrig blivit av.
Funktion före skönhet som oftast.

Det ska nog dit någon sorts handtag för att få bättre styrsel men annars är det här lilla projektet avslutat nu.
Hade samma motor.
Den var bra.
Blev tyvärr stulen .
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Klyvt trall Trallbräda klyvd på mitten med spår efter såg på en träkonstruktion, gräsmark och gummistövlar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trallplank med spricka som en person försöker klyva med en kofot, bredvid en skruvdragare, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen klyvd trädäck i trä står med synliga sågkanter och spånsplitter mot en bakgrund av uppsatt trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Klyvt trall[bild][bild][bild]
Imponerande att lösa det "för hand"👏
 
Frustrator Frustrator skrev:
Klyvt trall[bild][bild][bild]
Varför valda du den grovkvistigaste och mest svårsågade brädan?
 
F fribygg skrev:
Varför valda du den grovkvistigaste och mest svårsågade brädan?
Jag valde inte, dottern 4år valde..
Man får se det positivt, många kcal brända på sågandet :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
S
Frustrator Frustrator skrev:
Klyvt trall[bild][bild][bild]
Snyggt snitt. Lite beroende på kan det vara fint att runda av den sågade kanten med en slipmaskin eller så.
 
Byggde ett planteringabord åt sambon och för första gången använde jag en fräs för att göra uttagen i regeln. Min 12v Bosch fick jobba lite.
Hembyggt pall i trä och bearbetad träregel med fräsuttag, verktyg och säck med jord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min hembygda pall som jag byggde åt barnen som skulle vara lätt att flytta på för kidsen kom till bra nytta. Otroligt lätt och stadig nog så man hoppa på den.
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Maskinen än så länge är bara bilen.

Var på sågverket och köpte en furuplanka av finare kvalisort för att renovera fönstren. Där fanns mycket roligt virke från världens alla hörn. Men det fick räcka med en planka denna första gång 😍.

Lång furuplanka av fin kvalitet placerad på en stenbelagd mark med grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 13 till
  • Laddar…
Provade och hyra en domino för att se "vad alla pratar om", missade att varken de eller byggladorna sålde dominobrickorna.
Det löste sig med bordssåg, hyvel och fräs! Blev att använda upp rester från de stora plankorna :)

Nu är problemet bara att jag vill ha en egen domino...😳
 
  • Egengjorda trädominobrickor ordnade i ett solfjädermönster på ett träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Unikt namn och 11 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Provade och hyra en domino för att se "vad alla pratar om", missade att varken de eller byggladorna sålde dominobrickorna.
Det löste sig med bordssåg, hyvel och fräs! Blev att använda upp rester från de stora plankorna :)

Nu är problemet bara att jag vill ha en egen domino...😳
En gång Domino, alltid Domino!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
En gång Domino, alltid Domino!
Njae. Om jag inte kan lösa mitt språkliga problem, får jag nog sälja min. Det är enkelt att säga att man ska ”kexa ihop stommen”. Snabbt och tydligt. Men vad är motsvarigheten i snabbt och tydligt uttryck? ”Jag lamellfräste, jag dominoade, jag festoolade”??
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.