P pmd skrev:
Solpanelsägare laddar lämpligen sin elbil dagtid (om solen skiner bra).
Tyvärr är man ju på jobbet då om det inte är helg, få är man ute och vandrar eller andra helgaktiviteter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr är man ju på jobbet då om det inte är helg, få är man ute och vandrar eller andra helgaktiviteter.
Det blir svårt att ladda när man vandrar, så är det tyvärr. Men ladda på jobbet handlar mest om arbetsgivarens eller fastighetsägarens mognad.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr är man ju på jobbet då om det inte är helg, få är man ute och vandrar eller andra helgaktiviteter.
Man får se till att ha två elbilar. 😎
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
P
K krfsm skrev:
Ok det finansieras av mig som elkonsument istället för mig som skattebetalare. Det förändrar inget i övrigt i argumenten.
Det kanske vore dags att göra som med TV-licensen? Dvs avskaffa elnätavgifterna och införa en skatt som alla betalar istället.
Det troligen en större andel av Sveriges befolkning som använder el än som tittar på teve.
 
P pmd skrev:
Har elnätbolaget valt den begränsningen självt, eller är det ett tvång från myndigheterna?
Det kommer att bli tvång med någon typ av styrning på när effekten ut.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det kommer att bli tvång med någon typ av styrning på när effekten ut.
Ja, det är jag övertygad om. Min kommentar föranleddes av daVincis, till synes, glada kommentar om att effektavgiften för honom är begränsad till en del av dygnet för honom.
 
P pmd skrev:
Det blir nog bra. Marocko är ett stabilt, demokratiskt land helt utan inre konflikter och koloniala problem.
Frågan är vilken statsmakt som blir största eländet för Xlinks. Marocko, UK eller Tyskland.
Jag är inte övertygad om att det blir Marocko.

P pmd skrev:
Solpanelsägare laddar lämpligen sin elbil dagtid (om solen skiner bra).
Varför skulle dom göra det. Bilen är väl på jobbet då. Tvivlar starkt på att dom dragit laddkabel hela vägen. Är det din tanke?

P pmd skrev:
Den som inte gillar ovanstående kan med fördel flytta till ett anarkokapitalistiskt land och starta hur många bra bolag som helst efter eget gottfinnande.
Och här tänker du att det bara skall vara staten som driver företag. Ingen skall nämligen starta något företag. Och folk skall bara sitta och gnälla.
Låter det verkligen som framgångsrikt i dina öron. Uppenbarligen är det ditt drömsamhälle.


Min tanke är mer att folk inte gnäller, utan de som menar att något kan göras bättre, ser till att göra det. Då får man nämligen förbättringar, och inget gnäll. I mina öron är det bättre.
 
P pmd skrev:
Har elnätbolaget valt den begränsningen självt, eller är det ett tvång från myndigheterna?
Den lag som kommer börjar gälla från 2027. De som infört effektavgift har gjort väldigt olika enligt EI.

De kommunala monopolen kommer fram till väldigt olika lösningar. Borde stämma till eftertanke bland de som ser positivt på att staten sköter saker och ting. Mer en slump hur det blir. Eller rättare sagt vad den tillförordnade Lysenko får för sig.

P pmd skrev:
Det kanske vore dags att göra som med TV-licensen? Dvs avskaffa elnätavgifterna och införa en skatt som alla betalar istället.
Det troligen en större andel av Sveriges befolkning som använder el än som tittar på teve.
Du tänker att elen skall vara gratis. och så får det blir köer istället. Vi får el en timme i veckan. Men det kostar inget. Däremot beskattas vi för andras slöseri.
Ja, jag är ju inte socialist så jag skulle inte se fram emot något sådant.
P pmd skrev:
Min kommentar föranleddes av daVincis, till synes, glada kommentar om att effektavgiften för honom är begränsad till en del av dygnet för honom.
Var hittade du något glatt där? Jag redogjorde. Fantisera mindre, och begrunda vad som faktiskt skrivs istället.
 
P pmd skrev:
Solpanelsägare laddar lämpligen sin elbil dagtid (om solen skiner bra).
Ja, har man egna solceller är det ju en bra kombo. Om man inte är på jobbet under dagtid. Annars brukar ju elen vara billig på natten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Förvisso har många av vägtrafikens luftföroreningar minskat avsevärt, inte minst genom stoppet för bly i bensinen och kravet på katalytisk avgasrening. Men samtidigt har användningen av dubbdäck ökat, bilarna blivit tyngre och trafiken har ökat. Så idag är de partiklarna från dubbdäcken som är det största problemet för luftkvaliteten och gränsvärdena för PM10 överskrids i många kommuner. Mångdubbelt fler dör av vägtrafikens luftföroreningar än i trafikolyckor. Detta förhållande återspeglas inte vare sig i Trafikverkets åtgärder eller i den politiska debatten.

När det gäller "straffskatter" på vägtrafiken är sanningen att vägtrafiken inte betalar sina externa kostnader, i synnerhet inte i tätorter.

Och jag är vare sig politiker eller miljöpartist.
Då var vi tillbaka igen. Dubbdäck som den nya faktorn som iaf gör bilen obsolet för bilhatarna.
Bra iaf att du erkänner att emissonerna faktiskt minskat till löjliga nivåer jfrt med 1975.
Jag påstår att den största källan till skadliga PM10 är moderna dieslar.
Är det något som ökat sedan 70-talet så är det dieselandelen i trafikarbetet samt andelen PM10 i deras emissioner och det finns ingen reningsteknik som tar hand om PM10.
Men se, det passar inte bilhatarnas agenda att det stora kvarvarande problemet PM10 kommer att försvinna inom några få år när inga fler dieslar säljs som tjänstebilar och trafikarbetet därmed raskt minskas till en bråkdel.
Nej, politiker och allmänhet måste fortsätta tycka att bilar dödar på annat sätt än vid olyckor, så man slängde snabbt ihop en myt om att vägdamn till största delen kommer från dubbdäck.
För att sminka grisen byggde nån en testrigg där dubbdäck inte körs mot en trumma som vid normal slitagetestning utan naturligtvis tvingas ligga i oändlig (vänster?)-sväng med maximalt rattutslag, R=8 meter.
Alla som hört ett dubbdäck vid parkeringsmanövrar och liknande vet att det inte direkt är ett effektivt sätt att rulla eftersom dubben tvingas glida mot asfalten när man svänger så kraftigt.
Och givetvis kunde man i denna märkliga maskin visa upp stora slitage med åtföljande dammbildning.
Sk trafikforskare tog raskt resultaten och multiplicerade både bilar och km och kunde glatt visa upp helt gigantiska mängder PM10 som skulle fortsätta att dras ner i folks lungor.
Även om alla bilar så kommer att vara elbilar, och om nollvisionen snart är uppfylld, så ska ingen få inbilla sig att bilen inte dödar massor av folk !
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr är man ju på jobbet då om det inte är helg, få är man ute och vandrar eller andra helgaktiviteter.
Vad annat än rigida regler hindrar att jag laddar min bil på jobbet med el från mina egna solpaneler hemma?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det blir svårt att ladda när man vandrar, så är det tyvärr. Men ladda på jobbet handlar mest om arbetsgivarens eller fastighetsägarens mognad.
Mitt svar handlade om att det är svårt att ladda på dagtid hemma om man inte har bilen där och då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
För oss med solceller och som jobbar hemifrån så blir det riktigt billigt, antingen laddar man från solcellerna eller så fyller grid rewards på och då får man tom betalt för att ladda bilen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad annat än rigida regler hindrar att jag laddar min bil på jobbet med el från mina egna solpaneler hemma?
Jag begriper inte riktigt hur du resonerar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Vad annat än rigida regler hindrar att jag laddar min bil på jobbet med el från mina egna solpaneler hemma?
Inte ens några regler hindrar dig.
Det är bara att du skaffar lämplig storlek på batterier, så du kan ta med dig din el dit du vill förbruka den.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.