Jag undrar om det finns någon här med erfarenhet av att lägga ett rutigt köksgolv. Vi är nu inne på att lägga linoliumplattor men det känns som om den vitaste plattan är väldigt gul. Hur blir det egentligen??

Vi bor i en 40-tals lägenhet och det känns som om linolium i kök kan kännas tidstypiskt (resten av lägenheten är stavlimmad ekparkett och vi vill inte blanda in ett ytterligare trägolv). Därför funderar vi på linolium, men finns det andra alternativ om man vill lägga rutigt? Eller ska vi skippa svart vitt och i stället gå för ljusgrått/mörkgrått eller ljusgrått/svart?? Eller kanske rent av enhetligt grått linoleum??

Finns det några med erfarenhet av rutiga golv i kök som kankse kan skicka en bild?? Vad valde ni i så fall för bänkskiva till?? Vi funderar nu på ek som vi tänkte luta så att det blir aningen mörkare (inte jättemörk) typ som parkettgolven i övriga lägenheten.

En sista fråga, jag älskar verkligen rutiga golv men jag älskar å andra sidan allt som är 50-tal, frågan är vad resten av svenska folket tycker, är det en sån sak som vissa tycker är svinfult eller?? Alla har ju ekgolv nu för tiden och man vill ju inte göra lägenheten osäljbar genom att lägga in ett udda golv!!???:D

Hej!
Vi har lagt in linoliumgolv rutigt och är jättenöjda, kanske inte de färger ni tänkt men jag skickar en bild ändå.
Lycka till!

• DSCN0722.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden!! kanon!! Är den ljusa av dom ni har lagt in "Barbados"??

Min mor+styvfar har rutigt på diagonalen, Barbados och Silver birch. Visar en bild som låg i datorn (med en väldigt oklippt hund)

• PICT3444.jpg
    Skapa konto
Glömde att tillägga att de valde bänkskiva i eklaminat (som dock är otroligt verlighetstrogen)

Vi ska till att riva ut vårt gamla 70-talskök i dagarna och har struntat i alla gällande "regler" och rekommendationer, vi kör helt på det som känns bäst för oss. Det som gäller nu är ett IKEA-kök med Nexus luckor i gulbrunt, ljust grå tapet på väggarna, svart bänkskiva i granit (black galaxy brukar den heta) med lite glitter i, superhärlig röd mosaik bakom spis och diskbänk samt marmoleums klickplattor i lineoleum i färgerna svart, mörkgrått och den härligt varmröda!

Våga prova är vårt råd, vitt kanske är fint och praktiskt, men ack så tråkigt... :)

Lycka till!

det gula ska tydligen försvinna med tiden ?

Hej, vi har lagt rutigt golv i vårt nya kök och vi är väldigt nöjda. Vi valde två grå nyanser av Forbos linoleum click, personligen tycker jag bättre om det än om svart/vitt. Passformen på plattorna är perfekt och golvet är väldigt skönt att gå och stå på. Som ni ser i nederkant av bilden så valde vi en mörk laminatskiva (stenmönstrad svart från IKEA).

IMG_9318kop.jpg
Skapa konto

Om ni hittar en färg som ni gillar och att den är svagt mönstrad, typ ådrad, så kan man lägga ådringen varannan lodrät - varannan vågrät om ni förstår. Då får man ett enfärgat golv men ändå "schackrutigt"

/V

Tack för svar!! Samuel H - mkt snyggt kök måste jag säga, vi har varit inne på två gråa nyanser oxå men har lite svårt att bestämma oss! Får man fråga vad ni har valt för luckor?? Och var har du köpt dom snygga handtagen??

Vi har också kört med med marmoleum. Barbados och sky blue. Det blev jättefint och golvet verkar skitbra med sjukt täta fogar om man är noggrann vid läggningen.

Mattias69 skrev:
det gula ska tydligen försvinna med tiden ?
Tyvärr verkar inte det gula försvinna helt. Vi satsade på den "vita" plattan av marmoleum. Men den förblir något gulaktig, trots att den har legat inne drygt ett halvår. Vi fick måla om väggarna efter golvläggningen då den grå brytningen på väggfärgen skar sig med golvet. Marmoleum kan möjligen vara lite mjukt i ett kök. Vi har fått ett eller annat hack efter att bl.a. ha tappat en kniv på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.