I samband med dränering blev vi tvungna att avlägsna orginaltrappan till vårt hus (byggt 1924). Vi sparade dock stegen (separat gjutna) för att återbruka. Murare byggde nya sidostycken och idag anlände stegen med kranbil för återmontering. Hade inte möjlighet att vara hemma och fick smärre panik när jag ser att de dragit ut hela konstruktionen och lämnat ett glapp på ca 10 cm mellan fasad och steg. Hantverkaren påstår att detta är nödvändigt för att trappan behöver vara en separat konstruktion för att undvika sprickbildning pga rörelse. Men varför så stort avstånd som 10 cm?? Behövs detta eller försöker de bortförklara ett misstag? Förslag på hur man på bästa sätt kan fixa en någorlunda vettig övergång mottages tacksamt. Murare föreslår någon slags sockel på sidorna och metallbläck vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Låter som en dålig bortförklaring, då man har gjort sidostyckena för långa.. var är isf rörelsefogen på sidostyckena? varför har det inte spruckit tidigare då stegen låg mot fasaden?
stegen kan ligga emot fasaden och samtidigt vara en fristående konstruktion.
Be dem göra om å göra rätt.
stegen kan ligga emot fasaden och samtidigt vara en fristående konstruktion.
Be dem göra om å göra rätt.
Hade det behövts 10cm marginal där hade det väl behövts 10cm mellan den murade delen och fasaden också för att vara riktigt fristående från huset?
Känns lite som nån tänkt fel, och bara vill avsluta och gå vidare till nästa projekt. Det ser inte klokt ut. De borde ha resonerat med er kring avstånd.
Jag är i alla fall glad att min trappa var lite fristående från huset, för den har rört sig.
Känns lite som nån tänkt fel, och bara vill avsluta och gå vidare till nästa projekt. Det ser inte klokt ut. De borde ha resonerat med er kring avstånd.
Jag är i alla fall glad att min trappa var lite fristående från huset, för den har rört sig.
Liknande trådar
-
Hjälp. Förstörd altan pga kiselbehandling?
Altan & Uteplats -
Har jag köpt för stor kompressor? Hjälp med inkoppling!
El -
Hjälp! Fönster storlek/placering
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hjälp med lösning på lock till stor dynbox.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp - murstocken förstörd
Färg, Måla & Tapetsera