U
D Drben88 skrev:
Tänker mig att det är detta alternativet de försöker uppfylla.
Även om det görs enl fig.23 där inte BKR/BBV kräver klinker på folien i ett väggfack så kräver ofta tillverkarna av folien detta.
Vi har fixturen i ett väggfack med LIP-folie i vårt badrum och där ringde jag deras support som sa att det krävdes skydd mellan fixturens fötter och folien, men inte på väggen.
Är golvet i facket högre än ovankant klinker utanför fixturen så behöver inte hela facket vara skyddat utan endast där fötterna till fixturen står enl. LIP
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nej så ska det nog inte vara...
Jag hade satt en rörfixtur om jag hade gjort det.
Sen kanske det inte spelar jättestor roll, du måste ju ändå riva om du skulle behöva byta slangen någongång, men rätt är det inte, ska ju tätas mot ytterröret och det kommer ju inte gå
 
Alla rör/slangar ska fixeras för att inte kunna ligga och slå i väggarna så klart och ska det fuktskyddas mot dem är det extra viktigt att utloppen är fixerade för att få ett korrekt fuktskydd.

Bästa lösning hade fortfarande varit en TEK-fixtur som vi pratade om så man hade sluppit fuktskyddsproblemen inne i själva nischen för de har verkligen gjort det komplicerat med avloppet, rören och alla vinklar och hittepå. 🙈🙈
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Alla rör/slangar ska fixeras för att inte kunna ligga och slå i väggarna så klart och ska det fuktskyddas mot dem är det extra viktigt att utloppen är fixerade för att få ett korrekt fuktskydd.

Bästa lösning hade fortfarande varit en TEK-fixtur som vi pratade om så man hade sluppit fuktskyddsproblemen inne i själva nischen för de har verkligen gjort det komplicerat med avloppet, rören och alla vinklar och hittepå. 🙈🙈
Förstår dig, men jag tänker inte köpa in en till dyr fixtur för att lösa deras problem. Har redan köpt in en som de har godkänt och plockat upp och isär och jobbat utifrån att sätta dit från dag 1 :). Möjligen borde de själva föreslå om jag kan godta att de sätter in en sån istället.
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Förstår dig, men jag tänker inte köpa in en till dyr fixtur för att lösa deras problem. Har redan köpt in en som de har godkänt och plockat upp och isär och jobbat utifrån att sätta dit från dag 1 :). Möjligen borde de själva föreslå om jag kan godta att de sätter in en sån istället.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Alla rör/slangar ska fixeras för att inte kunna ligga och slå i väggarna så klart och ska det fuktskyddas mot dem är det extra viktigt att utloppen är fixerade för att få ett korrekt fuktskydd.

Bästa lösning hade fortfarande varit en TEK-fixtur som vi pratade om så man hade sluppit fuktskyddsproblemen inne i själva nischen för de har verkligen gjort det komplicerat med avloppet, rören och alla vinklar och hittepå. 🙈🙈
jag tänker mig att den nya vvsaren bör notera att vattenröret inte följer säker vatten när han ska förbereda vattnet innan det stängs? Blir lite ”rörigt” 🤣 när en firma har dragit fram vattnet och en firma ska fortsätta
 
Då var jag tillbaka, men denna gången skall jag inte rekommendera ett byte av fixtur, även om det kanske vore det bästa när man ser vad de försöker att göra. Okej att man bygger hyllan vid tvättstället, men de där små väggsnuttarna? Fixturen är förberedd för att sätta skivor och sedan kakel på och väggen är totalt överflödig och skapar bara merjobb 🙄

Det som slog mig var själva tilloppet. Gissar att de två slangar man ser inne i väggen går till duschen och vilken som skall till WC är det ingen fråga om, men varifrån kommer dom? Med tanke på hur det gått hittills blir jag lite rädd att det är skarvat bakom den lilla väggen där tvättstället skall hänga, men så är det väl inte?

Hoppas att jag inte väcker någon björn eller har missat det tidigare i tråden efter alla vändor.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
jag tänker mig att den nya vvsaren bör notera att vattenröret inte följer säker vatten när han ska förbereda vattnet innan det stängs? Blir lite ”rörigt” 🤣 när en firma har dragit fram vattnet och en firma ska fortsätta
Jo men de måste sitta fast när det ska fuktskyddas 🙈
Är då väggarna stängda blir det svårt att åtgärda. 😉
 
The Dankster The Dankster skrev:
Då var jag tillbaka, men denna gången skall jag inte rekommendera ett byte av fixtur, även om det kanske vore det bästa när man ser vad de försöker att göra. Okej att man bygger hyllan vid tvättstället, men de där små väggsnuttarna? Fixturen är förberedd för att sätta skivor och sedan kakel på och väggen är totalt överflödig och skapar bara merjobb 🙄

Det som slog mig var själva tilloppet. Gissar att de två slangar man ser inne i väggen går till duschen och vilken som skall till WC är det ingen fråga om, men varifrån kommer dom? Med tanke på hur det gått hittills blir jag lite rädd att det är skarvat bakom den lilla väggen där tvättstället skall hänga, men så är det väl inte?

Hoppas att jag inte väcker någon björn eller har missat det tidigare i tråden efter alla vändor.
Tappvattnet, varmt och kallt har i ett tidigare skede långt innan badrumsrenoveringen dragits nytt från fjärrvärmecentralen. Sitter i ett säkervattenskåp. Första vvsaren drog nytt till allt i badrummet så det tror och hoppas jag är korrekt. Det såg bra ut. Men schysst att du frågar iaf.
 
  • Vägg med säkervattenskåp för tappvatten i pågående badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar och ventiler inuti ett öppet säkervattenskåp använda för tappvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Då pustar jag ut vad gäller den punkten. 👍
 
  • Älska
Drben88
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Tappvattnet, varmt och kallt har i ett tidigare skede långt innan badrumsrenoveringen dragits nytt från fjärrvärmecentralen. Sitter i ett säkervattenskåp. Första vvsaren drog nytt till allt i badrummet så det tror och hoppas jag är korrekt. Det såg bra ut. Men schysst att du frågar iaf.
Känns som den första rörläggaren vet vad han pysslat med iaf till skillnad mot vad de nu gör i badrummet. 🙈
 
  • Haha
The Dankster
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
inväntar svar från projektledare, bifogade bilderna som jag lade upp senast
Fick ett snabbt och utfyllande svar från projektledare. Plattsättare skall först och främst slutföra tätskiktsarbete därefter kommer vvs därefter cembritskiva. Det kommer vara 100% korrekt har jag blivit lovat nu :)
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Fick ett snabbt och utfyllande svar från projektledare. Plattsättare skall först och främst slutföra tätskiktsarbete därefter kommer vvs därefter cembritskiva. Det kommer vara 100% korrekt har jag blivit lovat nu :)
Ledsen och jag förstår din frustration men det kommer inte bli korrekt fuktskydd och utförande med den upphöjda klacken och gjutning istället för klinker under fixturen... så får de säga vad de vill för i min värld är de bara ett gäng clowner... totalt utan koll på hur man bygger badrum enligt BBV... tyvärr. 😱😎
Oavsett vad de lovar och lovar 🙈😪
 
Redigerat:
  • Ledsen
Drben88
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ledsen och jag förstår din frustration men det kommer inte bli korrekt fuktskydd och utförande med den upphöjda klacken och gjutning istället för klinker under fixturen... så får de säga vad de vill för i min värld är de bara ett gäng clowner... totalt utan koll på hur man bygger badrum enligt BBV... tyvärr. 😱😎
Oavsett vad de lovar och lovar 🙈😪
Låt oss se bort från alla klackar och konstiga vinklar som har byggts. Kan/får man sätta tätskikt över träreglar och gammalt tätskikt som finns och ansluta det vidare mot gipsen? Min spontana gissning är icke. Förstår du hur jag menar. Försöka tänka mig in i hur 100% korrekta lösningen kan uppnås.
 
  • Byggkonstruktion med träreglar framför en vägg, isolering synlig, spackel och gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tack för de orden... jag anser inte mig vara bättre än allt och alla andra men jag gör verkligen allt som ligger i min makt för att utföra korrekta godkända lösningar men detta ger ingen bra magkänsla när de redan från början är helt ute och cyklar med avloppet.
Hur är då allt annat ?
Men jag tycker att du kan ta åt dig.
Vi som varit med länge, "hela tiden", liksom du, vet ju att du jobbat med sånt här mycket länge och har koll på alla regler.
Så det blir liksom typ facit, när du skriver något. :) 👍


nino som jag också ser här i tråden är en annan gammal kakelräv som också har koll!
Sen finns det väl en massa som har koll, men dessa två arbetar väl yrkesmässigt med detta.
Jag hade lite koll för 10 år sedan, då jag gjorde de egna badrummen,
Men sen har jag glömt mycket samtidigt som regler och material har ändrats.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Låt oss se bort från alla klackar och konstiga vinklar som har byggts. Kan/får man sätta tätskikt över träreglar och gammalt tätskikt som finns och ansluta det vidare mot gipsen? Min spontana gissning är icke. Förstår du hur jag menar. Försöka tänka mig in i hur 100% korrekta lösningen kan uppnås.
Nej, man fuktskyddar inte mot trä utan det ska vara gips ytterst.
Sen ska den långa slangen som är till för att mata toaletten sitta fast för den måste man fuktskydda mot och frågan är som man inte ser... var kommer den ut... Minst 60mm från vägg/hörna uppe under den konstiga byggnationen ? 😉

Jag har svårt att bortse från alla dessa onödigt konstiga byggnationer då de skapar sååååå många vinklar och hörnor där fuktskyddet är svårt att få till bra och därmed riskerar bli dåligt utfört.

Förstår inte vad regeln gör i toppen av nischen där fixturen ska stå heller för där ska ju också fuktskyddas. 🙈
Edit:
Egentligen förstår jag det för den är troligen tänkt att skruva fixturen i MEN den skulle ju sitta INUTI väggen bakom gipsen och likaså ska där sitta en nedtill som man kan skruva de nedre fästena i för den ska INTE skruvas i golvet !!!
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.