Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vet inte om kamera igenkänning skulle gör så mycket extra. Det handlar om att folk "frivilligt" gör dess transaktioner. Inte att obehöriga gjort någon transaktion
Jag skulle säga att bedrägerier har folk "frivilligt" gjort det men pga de blivit lurade att den som initierat inte varit den de utger sig för.

Om demente farfar utan körkort köper en Ferrari är en ett annat problem och troligen kommer förhoppningsvis försäljaren att ha en viss inläsning om situationen är för absurd.

Telefonförsäljning och bedrägerier är något annat. Den gamle har inte själv aktivt valt att starta detta.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så det är lägre säkerhet om jag använder bankdosa? Lustigt...
Har jag sagt det eller varför citerar du mig?

Men tittar du på SHB har de faktiskt i ett fall lägre beloppsgräns med bankdosa än med BankId.

https://www.byggahus.se/k/5744454/?m=image&u=54150
 
P pmd skrev:
Du kan kanske bli kund hos Finansiell ID-Teknik BID AB (bankid.com), men det är nog inte billigt. Det finns inga priser publicerade på bankid.com.

Vad man bör göra när någon ringer och vill att man ska identifiera sig med bankid är att ta namnet på den uppringande och sen ringa företagets (eller motsvarande) växel för att bli kopplad till rätt person.
Men det vore en rätt bra funktion att implementera. Att bankid kunde visa mig att andra sidan verkligen är legit. Och jag vet att det står tex Nordea, problemet är ju att den som initierade transaktionen inte är från Nordea.

Jag skulle gärna se exakt vem på Nordea som vill agera med mig. Om den jag pratar med är samma person.

Går jag till en fysisk bank bör jag kunna lita på att den bakom disken jobbar på banken.
 
A AndersS skrev:
Nu OT, men du vet inte alltid var en luring/bedragare finns även om du står på ett bankkontor.
Fast då vet man i alla fall att det finns medel till skadeståndet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag betalar i stort sett alltid med kort. Ibland med swisch och ytterst sällan kontant.
Men korten måste du väl förvara i ett RÖS-skyddat fodral då?
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Nu är du inne på ett område som inte har med BankID specifikt att göra, utan en hel livssituation utifrån t.ex. sjukdomspåverkan eller någon form av funktionshinder. Här finns det andra funktioner i samhället som kan träda in och jag har skrivit om det tidigare med fullmakter, god man och som sista utväg en förvaltare, de två sista fastställs av tingsrätt. Kan genomföras både i samtycke eller som tvingande åtgärd. (jag har både fullmakter är även god man)
Hela den delen är så komplex att den inte är relaterat BankID mera än att funktionen kan behöva användas av någon annan eller med hjälp av någon annan för att skapa tillräcklig säkerhet.
Nja, du missförstod nog mig, gick in för hårt på spåret med de med nedsatta förmågor.

Jag menar bara att ifall bankerna erbjuder olika slags funktioner som spärrar, fördröjer och försvårar att göra överföringar och signeringar så kommer nästan alla att tycka det är en bra grej och på tiden att det kom.

"Alla" kommer också tycka att alla möjliga människor borde slå på skyddet, men själv behöver man ju det inte förstås, för själv skulle man ändå aldrig låta sig luras.

Ungefär som de där undersökningarna där det visar sig att 80% av bilförarna anser att de kör bättre än medel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ska staten utse förmyndare åt varje medborgare som fyller 85?
Förhoppningsvis har de barn.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Förhoppningsvis har de barn.
Jamen det finns ju redan, har du inte läst vad jag skrivit?
Ska du ha tvingande förvaltare från viss ålder?
Ta och läs på lite!!!
 
H HenrikHuslöse skrev:
Förhoppningsvis har de barn.
Det här blir läskigare och läskigare... 😮🙄😟😫😱
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu OT, men du vet inte alltid var en luring/bedragare finns även om du står på ett bankkontor.
[länk]
Visst kan man bli bedragen där också, om man tänker på uppdrag granskning (tror jag det var) där de ringde upp gamla och "kopplade ihop" samtalen med banken så tror jag inte det skulle vara möjligt med om man stod på ett kontor. En kamera som tar video på när man använder bankid och AI som analyserar tror jag skulle kunna stoppa några bedrägerier...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag sagt det eller varför citerar du mig?

Men tittar du på SHB har de faktiskt i ett fall lägre beloppsgräns med bankdosa än med BankId.

[länk]
Om jag citerade dig så brukar det ha med det inlägg jag citerade. Så om jag citerar dig så handlar det om inlägget
Dock kan mitt svar kanske vara lite otydlig eller inte vara det önskade.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jag citerade dig så brukar det ha med det inlägg jag citerade. Så om jag citerar dig så handlar det om inlägget. Dock kan mitt svar kanske vara lite otydlig eller inte vara det önskade.
Otydligt, sa Bull! 😉
 
J JohanLun skrev:
Visst kan man bli bedragen där också, om man tänker på uppdrag granskning (tror jag det var) där de ringde upp gamla och "kopplade ihop" samtalen med banken så tror jag inte det skulle vara möjligt med om man stod på ett kontor. En kamera som tar video på när man använder bankid och AI som analyserar tror jag skulle kunna stoppa några bedrägerier...
Men nu går vi alldeles på tok för långt. Det är några som blir lurade. Men det är inte speciellt många.
Det är tydligt när man loggar in och när signerar. Ändå Går folk på det. Folk har gått på detta hur länge som helst. från att lyckas sno några engångskoder till nu med bank id.
Det är otrolig skillnad i säkerhet. Men ändå lyckas folk. Så hur långt ska man gå? De allra flesta vet att banken inte ringer och vill att man ska logga in Desto längre man går med säkerheten desto större hinder blir det för oss. Nej jag vill inte ha hur svårt som helst för att några är godtrogna.
Information eller så tvingar vi alla att göra sina bankaffärer på en riktig bank.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Otydligt, sa Bull! 😉
Tydligt o sa Bill😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.