J JohanLun skrev:
Man MÅSTE ju inte söka bidrag om man har bra jobb och inkomst.
Vad är det för typ av bidrag man kan söka i denna situation. Har jag missat något?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för typ av bidrag man kan söka i denna situation. Har jag missat något?
Jag förstår inte heller, kan man altså jobba natt och vara arbetslös på dagen?

Kan man få bostadsbidrag om man drar in 90 rent i månaden?

Jag vet att när man tittade på en familj som har ett par barn med ADHD diagnos, en gammal morfar som vårdas hemma, en dyr, stor hyresrätt, 8 barn och en "ensamstående" mamma så kunde denna mamman få mer pengar kvar än tex en vanlig tjänsteman i villa eller bostadsrätt med lån. Tror det finns de som listat ut hur man maximerar bidrag. Som jag förstår ska man då altså tex vara ensamstående med barn, om man sen har en partner som på pappret inte bor hemma men är där och jobbar så räknas hans inkomst inte in. Om man dessutom jobbar svart OCH går på bidrag blir det väl ännu bättre. Och är de som är sjuka dessutom inte sjuka så slipper man vårda dem.

Tror det hela bygger på att man har många barn. Är man bara ensam får man inget. Måste vara barn eller sjuka. Då kan det summera till en lön över medel i pengar kvar efter skatt...

Jag betalar gärna skatt för att alla ska få tak över huvudet och tycker inte man ska gnälla över skatten, men när de som går på bidrag närmar sig mig i levnadsstandard så börjar jag fundera.

Sen ska man inte dra för snabba slutsatser, för det finns garanterat mängder av personer som knegar med skitjobb med dålig lön utan att ta ut bidrag. Men tyvärr verkar några överlistat systemet vad gäller bidrag...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Nu har jag inga som helst problem att plocka ut bidrag som det är upplagt idag. Det finns gott om dem som lyfter bostadsbidrag och lever på det allmänna som fortfarande har råd med cigaretter, alkohol och även någon resa.

Enda jag känt som varit fel med bidrag var som timanställd ungdom när arbetsförmedlingen och försäkringskassan med hjälp av Alfakassan hade "ungdomsgarantin" som stämplade ungdommar som inte hade tillsvidareanställning mellan klockan 7-16.

Jobbade eftermiddagsskift med tillägg för bruten skiftgång samt helg på den tiden.
Fick ut i snitt 40 tusen (50 hände) som 18-19åring och kunde helt enligt upplägget stämpla fullt hela dagarna och lyfta 10-12 tusen till.

Just för att nämda aktörer bara var intresserad av vad man gjorde 7-16 på vardagar. Hade man inget jobb då eller en tillsvidareanställning så var man arbetslös helt enkelt.

Fick gå på söka-jobb-kurs fast man hade jobb 55-60 timmar betalt i veckan.
Så du plockar gärna ut bidragen, men vill att andra skall betala för dem?
Och att hävda att 80-90 papp i månaden är normalt, när samtidigt en betydande del inte är skattat, hur resonerar man då?

Alla bidrag i samhället borde plockas bort, och sedan göra en återstart av systemet.
Speciellt barnbidraget, där myndigheterna hävdar att det skulle kosta för mycket med ett riktat bidrag, när det trots allt är 2024 nu och samkörning av register skulle göra den delen busenkel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag förstår inte heller, kan man altså jobba natt och vara arbetslös på dagen?

Kan man få bostadsbidrag om man drar in 90 rent i månaden?

Jag vet att när man tittade på en familj som har ett par barn med ADHD diagnos, en gammal morfar som vårdas hemma, en dyr, stor hyresrätt, 8 barn och en "ensamstående" mamma så kunde denna mamman få mer pengar kvar än tex en vanlig tjänsteman i villa eller bostadsrätt med lån. Tror det finns de som listat ut hur man maximerar bidrag. Som jag förstår ska man då altså tex vara ensamstående med barn, om man sen har en partner som på pappret inte bor hemma men är där och jobbar så räknas hans inkomst inte in. Om man dessutom jobbar svart OCH går på bidrag blir det väl ännu bättre. Och är de som är sjuka dessutom inte sjuka så slipper man vårda dem.

Tror det hela bygger på att man har många barn. Är man bara ensam får man inget. Måste vara barn eller sjuka. Då kan det summera till en lön över medel i pengar kvar efter skatt...

Jag betalar gärna skatt för att alla ska få tak över huvudet och tycker inte man ska gnälla över skatten, men när de som går på bidrag närmar sig mig i levnadsstandard så börjar jag fundera.

Sen ska man inte dra för snabba slutsatser, för det finns garanterat mängder av personer som knegar med skitjobb med dålig lön utan att ta ut bidrag. Men tyvärr verkar några överlistat systemet vad gäller bidrag...
Så är det ju tyvärr med alla system. Några hittar alltid sätt att överlista dem för egen räkning och på bekostnad av andra. Värre är dock alla de företag som genom upplägg med holdingbolag i skatteparadis som äger rättigheter och hur ut dem för att minska skatt i det landet det producerande bolaget finns. Där går ju alla miste om betydligt mer pengar än de som fifflar med bidrag. Men vi måste ju vara rädda om våra miljardärer, annars kanske de drar någon annanstans, eller hur var det?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Så du plockar gärna ut bidragen, men vill att andra skall betala för dem?
Och att hävda att 80-90 papp i månaden är normalt, när samtidigt en betydande del inte är skattat, hur resonerar man då?

Alla bidrag i samhället borde plockas bort, och sedan göra en återstart av systemet.
Speciellt barnbidraget, där myndigheterna hävdar att det skulle kosta för mycket med ett riktat bidrag, när det trots allt är 2024 nu och samkörning av register skulle göra den delen busenkel.
Intelligent. Föds för lite i Sverige och bidraget har inte höjts på åratal. Det ska höjas och inte tas bort

Dock skulle flerbarnstillägg justeras. Första barnet är dyraste, sen blir det mycket som kan återbrukas till nr 2 och 3 om man ser till löpande kostnader.

Större boende och bil ökar såklart
 
J JohanLun skrev:
Jag förstår inte heller, kan man altså jobba natt och vara arbetslös på dagen?

Kan man få bostadsbidrag om man drar in 90 rent i månaden?

Jag vet att när man tittade på en familj som har ett par barn med ADHD diagnos, en gammal morfar som vårdas hemma, en dyr, stor hyresrätt, 8 barn och en "ensamstående" mamma så kunde denna mamman få mer pengar kvar än tex en vanlig tjänsteman i villa eller bostadsrätt med lån. Tror det finns de som listat ut hur man maximerar bidrag. Som jag förstår ska man då altså tex vara ensamstående med barn, om man sen har en partner som på pappret inte bor hemma men är där och jobbar så räknas hans inkomst inte in. Om man dessutom jobbar svart OCH går på bidrag blir det väl ännu bättre. Och är de som är sjuka dessutom inte sjuka så slipper man vårda dem.

Tror det hela bygger på att man har många barn. Är man bara ensam får man inget. Måste vara barn eller sjuka. Då kan det summera till en lön över medel i pengar kvar efter skatt...

Jag betalar gärna skatt för att alla ska få tak över huvudet och tycker inte man ska gnälla över skatten, men när de som går på bidrag närmar sig mig i levnadsstandard så börjar jag fundera.

Sen ska man inte dra för snabba slutsatser, för det finns garanterat mängder av personer som knegar med skitjobb med dålig lön utan att ta ut bidrag. Men tyvärr verkar några överlistat systemet vad gäller bidrag...
Det finns alltid någon som missbrukar system men just bidragssystemen är ju påtagligt svåra att lura.
Däremot så verkar det i just de kretsar som gnäller om det kunna acceptera svartjobb, momsstöld och skattestöd konsekvenstänk är inte en dels starka sida och samtidigt köpa svartsprit när man tror att grannen inte är sjuk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Intelligent. Föds för lite i Sverige och bidraget har inte höjts på åratal. Det ska höjas och inte tas bort

Dock skulle flerbarnstillägg justeras. Första barnet är dyraste, sen blir det mycket som kan återbrukas till nr 2 och 3 om man ser till löpande kostnader.

Större boende och bil ökar såklart
Jag skrev inte att man skulle ta bort barnbidraget, däremot skulle det behovsprövas. Det är ju en hel del som missbrukar barnbidraget på alla möjliga sätt, t.ex. att inte alls använda bidraget utan spara pengarna till ungen blivit myndig.
Vad gäller befolkningen så ökar ju den, förmodligen mest pga import.
 
A Arne_Planka skrev:
missbrukar barnbidraget på alla möjliga sätt, t.ex. att inte alls använda bidraget utan spara pengarna till ungen blivit myndig.
På vilket sätt är detta missbruk? Vilket är det påbjudna bruket?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Intelligent. Föds för lite i Sverige och bidraget har inte höjts på åratal. Det ska höjas och inte tas bort

Dock skulle flerbarnstillägg justeras. Första barnet är dyraste, sen blir det mycket som kan återbrukas till nr 2 och 3 om man ser till löpande kostnader.

Större boende och bil ökar såklart
Nja. Man kan återbruka kläder, barnvagn och i viss mån leksaker under en period. I övrigt vill jag säga att allt annat blir dyrare. Tänk inte på när barnen är 1-5 år, utan när de är runt 10-15 år, då drar det snabbt iväg kostnadsmässigt.

Samhället är dessutom uppbyggt kring två föräldrar och två barn. Punkt. Bara en sådan sak som att göra en semesterresa med tre barn drar iväg snabbt eftersom väldigt (alltså väldigt!) få hotell har rum för fem personer.

Men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är detta missbruk? Vilket är det påbjudna bruket?
Varför ska man ha ett obligatoriskt bidrag trots att mottagaren inte behöver det?
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför ska man ha ett obligatoriskt bidrag trots att mottagaren inte behöver det?
Det kan man diskutera. Jag har ingen stark åsikt om detta i någon riktning så du får nog fråga någon annan. Min undran var bara om det fanns en påbjuden användning då det fanns åsikter om att det fanns felaktig användning (missbruk).
 
tensiden tensiden skrev:
Nja. Man kan återbruka kläder, barnvagn och i viss mån leksaker under en period. I övrigt vill jag säga att allt annat blir dyrare. Tänk inte på när barnen är 1-5 år, utan när de är runt 10-15 år, då drar det snabbt iväg kostnadsmässigt.

Samhället är dessutom uppbyggt kring två föräldrar och två barn. Punkt. Bara en sådan sak som att göra en semesterresa med tre barn drar iväg snabbt eftersom väldigt (alltså väldigt!) få hotell har rum för fem personer.

Men det är en annan diskussion.
Vi hade tre barn och var ute o åkte emellanåt
alltid vandrarhem och på den tiden var det billigt och bara billiga kläder och det var en bra introduktion i vuxenlivet för det sitter i fortfarande nu när de är vuxna ingen statusjakt där inte även om alla tre har välbetalda arbeten
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Jag skrev inte att man skulle ta bort barnbidraget, däremot skulle det behovsprövas. Det är ju en hel del som missbrukar barnbidraget på alla möjliga sätt, t.ex. att inte alls använda bidraget utan spara pengarna till ungen blivit myndig.
Vad gäller befolkningen så ökar ju den, förmodligen mest pga import.
Så man får inte spara pengar till barnet om man samtidigt får barnbidrag?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Jag skrev inte att man skulle ta bort barnbidraget, däremot skulle det behovsprövas. Det är ju en hel del som missbrukar barnbidraget på alla möjliga sätt, t.ex. att inte alls använda bidraget utan spara pengarna till ungen blivit myndig.
Vad gäller befolkningen så ökar ju den, förmodligen mest pga import.
Befolkningen ökar iof men barnafödandet är katastrofalt lågt och är nu det lägsta på 20 år så invandring behövs om dagens ungdomar överhuvudtaget ska få pension och vård på äldre dar.
A ajn82 skrev:
Så man får inte spara pengar till barnet om man samtidigt får barnbidrag?
det är klart att man får men det visar ju att det borde vara behovsprövning.
Kruxet med det är att då blir det bara en bråkdel av vad det en gång var efter några år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.