B bhshpk skrev:
Var bor du? Jag har massor.
Skickat PM till dig
 
Ja, Stroller-Kombi var det som höll ordning på min gräsmatta förr i tiden innan det försvann. Tror att det innehöll 1.5% MCPA som en del av receptet...
Funkade bra mot maskrosor och annat elände, och jag såg aldrig revfingerört på den tiden. Men nu finns den överallt liksom växter som rymt från rabatterna.
Jag har inga stora arealer, hela tomten är på 470 kvm och då är 270 kvm bebyggt med hus, garage och gångar. Så det är ju inte så mycket gräs...
 
Har en massa växter som är kvar sen en gammal plantering som spridit sig, tyvärr är det även runt rabarberna... Dör den om jag sprayar dicotex runt om?
 
nino nino skrev:
Har en massa växter som är kvar sen en gammal plantering som spridit sig, tyvärr är det även runt rabarberna... Dör den om jag sprayar dicotex runt om?
Nej, bara om du sprutar på själva växten. Men håll ändå avstånd. Det blåser lätt iväg där man inte tänkt sig. En spruta med skaft är bra, då kan du hålla dig nära gräsmattan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
En spruta med skaft är bra, då kan du hålla dig nära gräsmattan.
Verkligen!
Jag använder en JAPE FRI tryckspruta från Bauhaus (5 liters) där jag har bytt det korta röret till munstycket mot ett 1m rör (dia 8 mm) så att jag kan gå upprätt och spruta med munstycket alldeles ovan marken.Bekvämt och lätt att styra.
Röret köpte jag också hos Bauhaus.
Det platta munstycket som kommer med ger en c:a 30 cm bred stråle som är lätt att styra dit den skall.
 
B Bo Berglund skrev:
Verkligen!
Jag använder en JAPE FRI tryckspruta från Bauhaus (5 liters) där jag har bytt det korta röret till munstycket mot ett 1m rör (dia 8 mm) så att jag kan gå upprätt och spruta med munstycket alldeles ovan marken.Bekvämt och lätt att styra.
Röret köpte jag också hos Bauhaus.
Det platta munstycket som kommer med ger en c:a 30 cm bred stråle som är lätt att styra dit den skall.
Mitt munstycke sprutar 7-8 cm brett. Perfekt för selektiv behandling.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Mitt munstycke sprutar 7-8 cm brett. Perfekt för selektiv behandling.
Men inte för större ytor, som 50 kvm...
Kommer inte ihåg ifall det följde med två munstycken eller bara ett "rundstrålande".
Hur som helst så använder jag det "platta" munstycket som ger en platt stråle med öppningsvinkel c:a 45 grader.
 
Hallo. dags igen att gå på med Discotex. Köpte för en massa år sedan från Agrarking. men nu verkar de behöva ett certifikat, hur har ni andra gjort?
 
S självklart skrev:
Hallo. dags igen att gå på med Discotex. Köpte för en massa år sedan från Agrarking. men nu verkar de behöva ett certifikat, hur har ni andra gjort?
Handlat på växt/byggshop i Tyskland.
 
S självklart skrev:
Hallo. dags igen att gå på med Discotex. Köpte för en massa år sedan från Agrarking. men nu verkar de behöva ett certifikat, hur har ni andra gjort?
Finns på eBay också
 
Vad är det för ogräsmedel som gäller idag? Glysofat är borta för oss privat personer. Ättika dödar bara bladen så ogräset växer snabbt tillbaka.
Funderar på ett par dunkar diesel men det är nog "lite" olagligt?

Så vad gäller och vart hittnar ni det?
 
A aka_the_barf skrev:
Vad är det för ogräsmedel som gäller idag? Glysofat är borta för oss privat personer. Ättika dödar bara bladen så ogräset växer snabbt tillbaka.
Funderar på ett par dunkar diesel men det är nog "lite" olagligt?

Så vad gäller och vart hittnar ni det?
Dicotex från Ebay är redan föreslaget i tråden. Riktigt effektivt. Finns flertalet säljare från Tyskland som levererar till dig.
 
M MasMats skrev:
Dicotex från Ebay är redan föreslaget i tråden. Riktigt effektivt. Finns flertalet säljare från Tyskland som levererar till dig.
Tack ska kika på det.
 
E
E enoch85 skrev:
Ok tack för input, allihopa.

Årets trädgårdstabbe mao.

Kan återkomma hur härdsmältan ser ut om nån månad.
Noterar att jag glömt svara här...

Nu har det gått 3 år, och vi har sålt BRF med trädgård. Häcken är dock den högsta av alla i området, säkert 3 meter! Så jag tror det gått bra. :)

Har precis punktsprutat ca 500 m2 med 5 liter tryckspruta och ca 1 dl Dicotex.
 
E enoch85 skrev:
Har precis punktsprutat ca 500 m2 med 5 liter tryckspruta och ca 1 dl Dicotex
Förstår inte din dosering...
Dicotex skall doseras med 1 ml/kvm (som skall spädas 100 ggr med vatten).
Så:
500 kvm x 1 ml/kvm = 500 ml Dicotex. Du har 5 ggr för lite.
Och för stark koncentration.

Och med 1% spädning blir det totalt 50 liter vätska att spruta.
(dvs 10 fulla trycksprutor).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.