K Kardan79 skrev:
Hur lång tid tar det innan det får effekt? Har samma produkt, men ser väldigt liten effekt (om ens någon) efter en vecka.
Det syns redan efter några timmar. Ogräset växer till. Blir större och grönare. Kan få litet vriden form. En del sorter som t ex maskrosor kan börja blomma. Efter 3-4 dagar så bleknar det gröna och en del växter får röda kanter på bladen. Efter en vecka ungefär så dör det.
Viktigt att inte klippa gräset för tidigt. Giftet drar ner i rötterna när ogräset dör.
 
K
lilytwig lilytwig skrev:
Ogräset växer till. Blir större och grönare. Kan få litet vriden form.
Det har jag sett! Tack!
 
K Kardan79 skrev:
Har varit regnfritt, men ogräset är frodigt pga regelbunden vattning fram till dagarna innan behandling (var tvungen pga sådd).
Klippte, och väntade sedan 5 dagar innan behandling. Ska klippa för första gången sedan behandlingen imorgon eller söndag (är SJUKT långhårigt).

Doseringen varierar lite beroende på hur det ska distribueras. Står på mina förpackningar hur det ska blandas.

Är väl bara att vänta och se...
Helt rätt att överdosering inte gör någon nytta. Det finns viss risk att gräset t o m tar skada. Som sagt läs noga på förpackningen. Det finns i olika grad av koncentration.
Jag har blandat 5 ml/liter
 
K
lilytwig lilytwig skrev:
Helt rätt att överdosering inte gör någon nytta. Det finns viss risk att gräset t o m tar skada. Som sagt läs noga på förpackningen. Det finns i olika grad av koncentration.
Jag har blandat 5 ml/liter
Instruktioner för att använda gräsmordsmedel med trädgårdsspridare och kanna över angivet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sprutade.
Blandade enligt anvisning och spred över angiven yta. Jag stegade upp ytan på förhand och satte stakkäppar i hörnen.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har blandat 5 ml/liter
Lite i underkant, åtminstone DICOTEX anger 1%, dvs 10 ml/liter.
 
Varför är det så stor skillnad på dosering med kanna eller spray?
Samma yta....
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag körde litet L quattro som är 5-6 år gammal. Stått i kallförråd. Fungerade fint.
OK, jag körde en omgång med 4l vatten och 40 ml DICOTEX till c:a 40 kvm gräsmatta.
Får vänta in resultatet om c:a 10 dagar nu.
 
nino nino skrev:
Varför är det så stor skillnad på dosering med kanna eller spray?
Samma yta....
Det skall väl vara samma antal ml/liter oberoende på spridningsmetod...
Men jag tror att det är väldigt svårt att sprida med kanna. Bättre med tryckspruta.
 
K
nino nino skrev:
Varför är det så stor skillnad på dosering med kanna eller spray?
Samma yta....
För att du sprider mindre mängd vätska per kvm när du sprutar, än när du vattnar med kanna. Därför ska blandningen vara mer koncentrerad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
För att du sprider mindre mängd vätska per kvm när du sprutar, än när du vattnar med kanna. Därför ska blandningen vara mer koncentrerad.
Det är mycket effektivare att använda tryckspruta. Med kanna blir det väldigt ostrukturerat. Finns ingen anledning att behandla hela gräsmattan. De delar med litet ogräs kan man hoppa. Med spruta kan man vara selektiv och bara spruta där det är mycket ogräs. Tänk på att medlet är väldigt potent. Jag var litet oförsiktig när det blåste en aning och tog död på en häck ölandstok.
 
  • Wow
Kardan79
  • Laddar…
M Mad_Man skrev:
Har du besprutat någon Jordreva? I så fall är jag extra intresserad av resultatet. Dicotex verkar inte fungera på Jordreva, i.a.f i doseringen 1:100.
För ca 1.5 års sen skrev jag detta inlägg där jag gnällde Dicotex effekt på Jordrevor. I dagarna upptäckte jag att Jordrevorna var borta. Den kan ju ha berott på något annat, eller så beter sig jordrevor på annat sätt när dom besprutas jämfört med tex Klöver. Man vara värt att ha i åtanke.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F Fredrik_1976 skrev:
Hej!
Funderar på att beställa loredo quattro ifrån amazon. Behöver bli av med maskrosor, klöver, groblad mm.
Vi har hund, funderar om det farligt för husdjur att spruta gräsmattan med det?
Är det även gödning i?
Det stämmer att man skall vänta en stund innan man låter barn eller djur leka i gräset efter behandling. Som en anekdot så dröjde det nog inte mer än 20 minuter mellan att jag behandlat gräsmattan och att dottern satt ut en inhägnad med familjens kanin i. När jag efter ett bra tag upptäckte att kaninen satt där och mummsade gräs för glatta livet blev jag först lite nervös. Det visade sig att det blev inga men av det och kaninen levde länge efter den incidenten.
 
L lagre skrev:
Det stämmer att man skall vänta en stund innan man låter barn eller djur leka i gräset efter behandling. Som en anekdot så dröjde det nog inte mer än 20 minuter mellan att jag behandlat gräsmattan och att dottern satt ut en inhägnad med familjens kanin i. När jag efter ett bra tag upptäckte att kaninen satt där och mummsade gräs för glatta livet blev jag först lite nervös. Det visade sig att det blev inga men av det och kaninen levde länge efter den incidenten.
En kanin måste mumsa i sig massor av gräs för att ta skada. Läs riskdokumentet där LD50 är angivet.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det syns redan efter några timmar. Ogräset växer till. Blir större och grönare. Kan få litet vriden form. En del sorter som t ex maskrosor kan börja blomma. Efter 3-4 dagar så bleknar det gröna och en del växter får röda kanter på bladen. Efter en vecka ungefär så dör det.
Viktigt att inte klippa gräset för tidigt. Giftet drar ner i rötterna när ogräset dör.
Jag lade på min gamla DICOTEX för några dagar sedan och nu syns det hur ogräset vrider på sig... 😀
Kommer nog funka bra. Skall ta med det till landet nästa vända ut för där finns också revfingerört över hela mattan.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag lade på min gamla DICOTEX för några dagar sedan och nu syns det hur ogräset vrider på sig... 😀
Kommer nog funka bra. Skall ta med det till landet nästa vända ut för där finns också revfingerört över hela mattan.
Första gången jag behandlade gräsmattan med Stroller. (på 80-talet innan det fanns restriktioner). Då dog allt grönt på vissa delar av gräsmattan. Jag hade inget gräs där, enbart ogräs. Litet jobb med att få ordning på. Numera kör jag väldigt selektivt. Bara där det ser illa ut. Klöver låter jag vara. Det fungerar lika bra som gräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.