H HerrPalmqvist skrev:
Beror väl på vad man lägger för betydelse i "normalt".
För en familj med två vuxna med "vanliga" löner är det inte normalt att dra in 80-90 netto. Med tanke på vad medellönen är i Sverige är det till och med lite högt om det varit före skatt.
Så ni har en jämförelsevis hög inkomst i er familj. Gratulerar.
För att få ut 90 000 kr efter skatt så behövs 2 personer som båda har en månadslön på 64-65 000 kr var beroende på vilken kommun man bor i. Skulle nog säga att det är en bra bit över medel/median.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hobby är något man brukar ägna tid och energi på som ger glädje tillbaka. Kan även ge inkomster.

Legokörning är utförda timmar med maskiner samt snöskottning kan man väl räkna in där.

Att bära 80-90 efter skatt på två vuxna med kompletterande inkomster och bidrag mm inräknat är rätt normalt.
Skulle inte heller vilja påstå att det är en ”normal” lön. Känner ingen av våra bekanta som får ut sådana löner. Alla dessa jobbar inom bygg, vården och dagligvaror (Willys). Inte heller om man räknar med barnbidrag och dylikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Titta på bokslutet istället för vad någon vänsterstolle skriver i någon tidning! Stabilt ca 4,5% rörelsemarginal, något ner 2023.
Här kommer en "vänsterstolle" med en tidning.

"Matjättarna vill gärna mäta sig med andra branscher och pekar då på sina förhållandevis låga marginaler.
Det är ett medvetet försök att blanda korten"

https://www.aftonbladet.se/a/JQ4pg8
 
  • Skärmdump av en artikel i Aftonbladet om matbutikernas låga marginaler och ekonomiska jämförelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
L A Axelsson och 1 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fan det var tider det. Men men, så går det när handeln får fri lejd att snacka ihop sig och höja priserna 50% för att "kompensera" för en inflation på typ 6-10%.

Gäller inte bara bygg, hela detaljhandeln gör likadant. Antingen har kapitalismen gått sönder genom kartellbildning, eller så är konkurrensen alldeles för liten.

Jag renoverade en toalett för ett tag sedan, från att jag köpte toalettstolen 900kr i oktober-november gick den upp till 1200 kr idag (dvs en ökning med 33% på ett halvår).
Så du säger inte har väl oligopol-Sverige priskarteller
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fan det var tider det. Men men, så går det när handeln får fri lejd att snacka ihop sig och höja priserna 50% för att "kompensera" för en inflation på typ 6-10%.

Gäller inte bara bygg, hela detaljhandeln gör likadant. Antingen har kapitalismen gått sönder genom kartellbildning, eller så är konkurrensen alldeles för liten.

Jag renoverade en toalett för ett tag sedan, från att jag köpte toalettstolen 900kr i oktober-november gick den upp till 1200 kr idag (dvs en ökning med 33% på ett halvår).
Så du säger inte har väl oligopol-Sverige priskarteller
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ja, jag måste lära mig hur fan reallöneökningar fungerar för jag ser det inte hända så som systemet fungerar. Nu när det är "lågkonjunktur" så sänks min lön varje år eftersom "löneökningen" är typ 2.5% medan inflationen är 4-10% senaste åren... men innan dess var det "högkonjunktur" och "löneökningen" (egentligen inflationsjusteringen) var typ 1.95-2% när vi hade en inflation på ca 2%. Så hur funkar det egentligen? Som det ser ut har ju min reallön i köpkraft räknat bara sänkts i ett årtiondes tid eftersom jag i princip alltid fått mindre än inflationen. (Enda gångerna jag fått höjd lön är när jag bytt obb eller hotat lämna min arbetsgivare i sticket när de behövde mig som mest; svensk arbetsmarknad har lärt mig att lojalitet straffar sig).

Hur tänker man att detta ska hålla på sikt? För samtidigt säger man att vår ekonomi bygger på konsumtion. Jaha, hur är det tänkt att gå till? "Nej! Inget få betalt! Bara spendera"! För vilka pengar då?
Löneskillnaderna har sedan sjuttiotalet bara ökat och ökat och företagen blivit rikare och rikare aktieägarna rikare o rikare de rikare rikare.
 
M
S Seppuku skrev:
Här kommer en "vänsterstolle" med en tidning.

"Matjättarna vill gärna mäta sig med andra branscher och pekar då på sina förhållandevis låga marginaler.
Det är ett medvetet försök att blanda korten"

[länk]
Alltid lika pinsamt när folk som inte kan ekonomi försöker sig på att analysera något...
 
M mnils skrev:
Alltid lika pinsamt när folk som inte kan ekonomi försöker sig på att analysera något...
Menar du mig eller prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka?
 
S Seppuku skrev:
Menar du mig eller prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka?
Förr när Cervenka skrev i DI så hände det att jag tittade på hans "artiklar". De följde ett mönster där Cervenka citerade något mätdata i början. Och så skrev han en artikel som var extremt spekulativ och full med insinuationer. Där fakta och logik saknades helt. Och där läsaren (som inte har samma krav på fakta och logik som jag har) lätt hamnar i en helt verklighetsfrånvänd slutsats.

I mina ögon är han bara en con artist.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Bara lite nyfiken, vad är det som drivit upp ditt pris till kund?
För att man kan..
 
D daVinci skrev:
Förr när Cervenka skrev i DI så hände det att jag tittade på hans "artiklar". De följde ett mönster där Cervenka citerade något mätdata i början. Och så skrev han en artikel som var extremt spekulativ och full med insinuationer. Där fakta och logik saknades helt. Och där läsaren (som inte har samma krav på fakta och logik som jag har) lätt hamnar i en helt verklighetsfrånvänd slutsats.

I mina ögon är han bara en con artist.
Och din bakgrund inom ekonomi är gedigen?
Jag har också väldigt höga krav på fakta och logik, och jag hittar inga lögner i hans artikel i detta ämnet. Gör du?
 
T Thomas S Eiselberg skrev:
För att man kan..
Det skulle nog förutsätta att det är efterfrågeöverskott på den typen av tjänster.
Då blir det högre pris istället för köer.

Men det öppnar då upp för att fler etablerar sig. Varvid efterfrågeöverskottet minskar och man måste sänka pris för att få kunder.

Bygg/entreprenad i allmänhet har väldigt små rörelsemarginaler.
 
S Seppuku skrev:
Och din bakgrund inom ekonomi är gedigen?
Inte så att det spelar någon roll men jag har inga problem att föra sakliga diskussioner med disputerade i området.
S Seppuku skrev:
Jag har också väldigt höga krav på fakta och logik, och jag hittar inga lögner i hans artikel i detta ämnet. Gör du?
Den som läste mitt inlägg hittar inga påståenden om lögner. Så detta indikerar att du inte läser speciellt noggrant. Dina eventuellt höga krav på fakta och logik blir därmed ganska irrelevant.

EDIT:
Jag kan förtydliga för den intresserade.

I första meningen (ovan) skriver han: "Matjättarna vill gärna jämföra sig med andra branscher och pekar då på sina förhållandevis låga marginaler."

Ok, här nämns låga marginaler. Och Cervenka invänder inte mot de. Matjättarna har således låga marginaler.
Här borde då artikeln kunna avslutas med ett sådan konstaterande.

Men vad skriver han i nästa mening: "Det är ett medvetet försök att blanda bort korten."
Detta är just ett exempel på det jag nämner. Vad betyder nu denna mening? Vad innehåller den?
Alla som bryr sig om fakta och logik, vad hittar dom i denna mening? Varsågoda och visa det.

Det han indirekt säger här, utan att säga det, är att marginaler är inte relevant.
Det måste väl vara en av de mest enfaldiga och hjärndöda kommentarer som kan skrivas i detta sammanhang.
Det är just marginalerna som visar det påslag vi betalar.

Det påslag vi betalar är alltså inte relevant när det jämras över att vi betalar i mesta laget. Hur kan någon ha något som helst förtroende för Cervenka? Helt obegripligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Inte så att det spelar någon roll men jag har inga problem att föra sakliga diskussioner med disputerade i området.

Den som läste mitt inlägg hittar inga påståenden om lögner. Så detta indikerar att du inte läser speciellt noggrant. Dina eventuellt höga krav på fakta och logik blir därmed ganska irrelevant.

EDIT:
Jag kan förtydliga för den intresserade.

I första meningen (ovan) skriver han: "Matjättarna vill gärna jämföra sig med andra branscher och pekar då på sina förhållandevis låga marginaler."

Ok, här nämns låga marginaler. Och Cervenka invänder inte mot de. Matjättarna har således låga marginaler.
Här borde då artikeln kunna avslutas med ett sådan konstaterande.

Men vad skriver han i nästa mening: "Det är ett medvetet försök att blanda bort korten."
Detta är just ett exempel på det jag nämner. Vad betyder nu denna mening? Vad innehåller den?
Alla som bryr sig om fakta och logik, vad hittar dom i denna mening? Varsågoda och visa det.

Det han indirekt säger här, utan att säga det, är att marginaler är inte relevant.
Det måste väl vara en av de mest enfaldiga och hjärndöda kommentarer som kan skrivas i detta sammanhang.
Det är just marginalerna som visar det påslag vi betalar.

Det påslag vi betalar är alltså inte relevant när det jämras över att vi betalar i mesta laget. Hur kan någon ha något som helst förtroende för Cervenka? Helt obegripligt.
Men du, du skrev ju att han är en Con artist?
En Con artist ljuger per definition.

Hursomhelst, du verkar ha fastnat på meningen om korten. Det står ju jättetydligt i artikeln vad han syftar på. Du tycker att 4,5% är en låg siffra, men i pengar är det en jättehög siffra för en bransch utan direkt risk, och internationellt sticker den ut särskilt.
Det han säger dock är att det finns andra mått som ger en tydligare bild som är svårare att påverka.
Sen står det ju tydligt att Axfood ökat sin försäljning under andra kvartalet 2023 med 12,6% och rörelseresultat med 13,8%, och ICA med 9,4% respektive 7,8% när alla andra fick mindre i plånboken.

Jag trodde att du hade nåt konkret, men du verkar bara ogilla Cervenka som person?
 
M
S Seppuku skrev:
Sen står det ju tydligt att Axfood ökat sin försäljning under andra kvartalet 2023 med 12,6% och rörelseresultat med 13,8%, och ICA med 9,4% respektive 7,8% när alla andra fick mindre i plånboken.
Att försäljningen i konor ökar när matpriserna går upp är väl inte så konstigt, att vinsten ökar ungefär lika mycket visar ju bara att vinstmarginalen är samma.

S Seppuku skrev:
Jag trodde att du hade nåt konkret, men du verkar bara ogilla Cervenka som person?
Cervenka skriver alltid utifrån någon agenda, han vill visa en tes och bygger upp sina artiklar utifrån det, det är inte journalistik utan opinionsbildning. Som när kan blandar in kassaflöde för att visa hur giriga butikskedjorna är. Positivt kassaflöde får man om man minskar lagret jämfört med förra året, minskar investeringarna, säljer av någon inventarie och liknande. Hans artikel verkar komma från någon trollfabrik.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
November 2019 rev jag ut köket och det var hyfsat klart i mars 2020. Köpte diskhon på Bauhaus för 2295:- och idag kostar samma diskho 4495:- inte en fördubbling men bra nära.
 
  • Rostfri INTRA HZD1120D dubbel diskho med droppbricka, visad på Bauhaus webbsida med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.