22 568 läst · 156 svar
23k läst
156 svar
Dags att bygga ny laddbox
Ja, intressant, det man behöver utöver den är en kontaktor då?pacman42 skrev:
Ser att det börjar komma olika komponenter nu, är detta en motsvarande, eller vad behöver man utöver denna?: https://www.conrad.se/sv/p/elbil-la...c-ser-hs-phoenix-contact-1622459-1573942.html
Jag kör i mina senaste byggen med två 2-fas kontaktorer (vilket gör att jag kan erbjuda både enfas och trefas via mjukvarinställningar). Jag köpte ett par av dessa på Kjell för några år sedan och de senaste köpte jag på AliExpress. Denna funktion får du nog inte från den boxen, men annars är du rätt ute.K karlmb skrev:
Tänk också på att kabeln till ladduttaget är rätt speciell, du behöver ju tre faser, nolla, jord samt två signaltrådar (GND för signaleringen går i gulgrön/jord i ladduttaget). Det gör att om du har avstånd till ladduttaget från placeringen av styrboxen så behöver du två kablar ut (det finns specialkablar, men de är dyrare än att ha två kablar).
ok, ser att OPENevse säljer kablar också.pacman42 skrev:Jag kör i mina senaste byggen med två 2-fas kontaktorer (vilket gör att jag kan erbjuda både enfas och trefas via mjukvarinställningar). Jag köpte ett par av dessa på Kjell för några år sedan och de senaste köpte jag på AliExpress. Denna funktion får du nog inte från den boxen, men annars är du rätt ute.
Tänk också på att kabeln till ladduttaget är rätt speciell, du behöver ju tre faser, nolla, jord samt två signaltrådar (GND för signaleringen går i gulgrön/jord i ladduttaget). Det gör att om du har avstånd till ladduttaget från placeringen av styrboxen så behöver du två kablar ut (det finns specialkablar, men de är dyrare än att ha två kablar).
Men de har dålig info om contollern, har den jordfelsbrytare eller ej tro?
Redigerat:
Har du kikat innanför skalet på en Zappi2? Den är i stort sett byggd på standardkomponenter. Enda direkt unika och egenutvecklade delen är ett HMI med 4 knappar och en enkel display med tillhörande HMI/kontroll-PCB.pacman42 skrev:Jag kör i mina senaste byggen med två 2-fas kontaktorer (vilket gör att jag kan erbjuda både enfas och trefas via mjukvarinställningar). Jag köpte ett par av dessa på Kjell för några år sedan och de senaste köpte jag på AliExpress. Denna funktion får du nog inte från den boxen, men annars är du rätt ute.
Tänk också på att kabeln till ladduttaget är rätt speciell, du behöver ju tre faser, nolla, jord samt två signaltrådar (GND för signaleringen går i gulgrön/jord i ladduttaget). Det gör att om du har avstånd till ladduttaget från placeringen av styrboxen så behöver du två kablar ut (det finns specialkablar, men de är dyrare än att ha två kablar).
Ja, ser nu att de skriver att man ska ha en JFB. En brist med openEVSE verkar vara att det inte finns någon nätverkskoppling eller Zigbee eller nånting. Däremo kan man koppla flera ihop för lastbalansering och de säljer en smartmeter som tom kan kopplas till P1-port, ngt som tydligen är science-fiction hos de flesta laddboxtillverkare..pacman42 skrev:
Styr du din box över HA eller kan du på något sätt komma åt den från din router?
Jag har ett webbsnitt som jag använder för att styra den från Domoticz (lite som HA fast mycket enklare att göra egna drivrutiner i).K karlmb skrev:Ja, ser nu att de skriver att man ska ha en JFB. En brist med openEVSE verkar vara att det inte finns någon nätverkskoppling eller Zigbee eller nånting. Däremo kan man koppla flera ihop för lastbalansering och de säljer en smartmeter som tom kan kopplas till P1-port, ngt som tydligen är science-fiction hos de flesta laddboxtillverkare..
Styr du din box över HA eller kan du på något sätt komma åt den från din router?
OK. Och där styr du typ tider och tillåten laddström?pacman42 skrev:
De finaste boxarna verka kunna interagera med solcells-växelriktare så de endast laddar överskott. Tror de kör via RS485. Hmm, planerar ju för solceller nu, så det vill man ju ha..
Redigerat:
Ja, om jag skulle ha den informationen så hade det gått bra. Det behöver ju dessutom inte gå jämnt ut varje sekund, det jämkas ju varje timme för tillfället och varje kvart inom en snar framtid. Mätningarna på elförbrukningen via HAN-porten gör jag var 30:e sekund för tillfället, men jag kan mäta var 10:e sekund också...K karlmb skrev:
...HAN porten levererar all information som behövs för denna balansering.
Jag har ganska nyss byggt funktionen att ladda överskott från solel genom HA. Vad jag inte förutsåg var att åtminstone VAG's bilar är känsliga för alltför snabba justeringar av laddström, ändrar man för ofta så tycker bilen att det är fel på laddboxen och man får "fel på laddare", vilket kräver manuell i och urjackning av handsken. Nu kör jag ny laddströmsberäkning var 100 sek och testar, vi får se om det duger.