Så här:

I en bostadsrättsfastighet, byggd 2017, finns det en del lägenheter där man glömt att såga upp luftspalt för ventilation av kyl/frys.
Det sitter ventilationsgaller i framkant under och ovanför kyl/frys men de utrymmena är helt tillslutna varför ventilation av vitvaran omöjliggörs.
Det här upptäcktes för något år sedan då en del vitvaror packade ihop.

Byggherren, i det här fallet Einar Mattsson, menar på att garantin inte gäller här.
Har inte fått någon förklaring hur de resonerar, det enda de sagt är att ”det ser ut som om det, i dagsläget, inte omfattas av garantin”.
De rekommenderar styrelsen att kontakta en sakkunnig jurist om de vill driva ärendet vidare.

Jag tycker att det låter som om EM helst vill slippa och undrar därför om tiden som gått är till EM:s fördel i det här fallet?
Är det nå´n som har en uppfattning om det är värt att driva fallet vidare eller om man ska ta in snickare själv som får ställa det hela tillrätta? O kanske bita i ett riktigt surt äpple.

Tack o hej!

Om entreprenaden är utförd som ABT06 så har man sex månader på sig att reklamera fel som kunde upptäckas vid slutbesiktningen men missades.
Detta låter ju som något som kunde ha upptäckts på slutbesiktningen så eran tid för att reklamera felet har löpt ut.

Det låter som att man behöver demontera överskåp och såga upp för ventilation.
Kostnad ca 2000kr per lgh om ni tar in en snickare.

maah maah skrev:
Om entreprenaden är utförd som ABT06 så har man sex månader på sig att reklamera fel som kunde upptäckas vid slutbesiktningen men missades.
Detta låter ju som något som kunde ha upptäckts på slutbesiktningen så eran tid för att reklamera felet har löpt ut.

Det låter som att man behöver demontera överskåp och såga upp för ventilation.
Tack för svar!
Jag får se vad EM säger. Med tanke på att felet inte är lätt att hitta går det kanske under "dolda fel" och något annat gäller. Vi får se.
Jag tycker dock att det är svagt då felet är uppenbart från EM och deras UE. De orkar inte och jag orkar inte kedja fast mig vid deras huvudkontor.

Jag jobbar med sånt här på "andra sidan" för en entreprenör.
I ert fall hade jag inte lagt nån tid på att försöka få EM att rätta till felet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
maah maah skrev:
Om vi tänker oss att det är samma sak som skall åtgärdas i ex. 10 lägenheter, så borde det bli billgare än så. Kan knappast vara mer än en halvtimmes arbete att flytta ut kylen och såga. Själva sågandet borde gå på 5 minuter. Om man gör samma sak i flera lägenheter.

Felet som sådant låter lie konstigt. Det brukar väl vara speciella skåpstommar till kyl o frys, som har färdiga öppningar.

Är lite förvånad över EMs hantering. Jag vet att de tidigare har tagit goodwill garanti för fel som varit "löjligt gamla".

maah maah skrev:
Jag jobbar med sånt här på "andra sidan" för en entreprenör.
I ert fall hade jag inte lagt nån tid på att försöka få EM att rätta till felet.
Hej o tack för svar!
Vi får se hur det blir med processandet, det kanske blir som du skriver.
Tycker dock att det här är en hederssak. EM vet att de klantat till det och då ställer man saker o ting tillrätta. I min värld i alla fall och framför allt när det är en så´n relativ bagatell
Kliar dock lite i att driva fallet, vi får se hur mycket ork jag har.
Tack o hej!

H hempularen skrev:
Om vi tänker oss att det är samma sak som skall åtgärdas i ex. 10 lägenheter, så borde det bli billgare än så. Kan knappast vara mer än en halvtimmes arbete att flytta ut kylen och såga. Själva sågandet borde gå på 5 minuter. Om man gör samma sak i flera lägenheter.

Felet som sådant låter lie konstigt. Det brukar väl vara speciella skåpstommar till kyl o frys, som har färdiga öppningar.

Är lite förvånad över EMs hantering. Jag vet att de tidigare har tagit goodwill garanti för fel som varit "löjligt gamla".
Hej o tack för inputen!
Ska kolla upp det där med speciella stommar. Jag har, så långt, frågat EM om specifikationer på hur stor luftspalt som ska finnas men inte fått svar. Jag har även påtalat den ökade brandrisken utan ventilation.
Vi får se vad de säger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.