87 504 läst · 566 svar
88k läst
566 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Glimrande resonemang.A aleann skrev:
Det enda man saknar där är att firman i förväg upplyser kunden om att i de fall man gör ett bra jobb och kunden således blir nöjd så tar man sig rätten att salta fakturan.
Du får. 1 timme av 8 = 12,5% = semesterersättning.K kurlakarl skrev:
Jag hoppas att ingen betalar om de inte är nöjda med beställt och utfört arbete.A aleann skrev:Alla hantverkare gör rätt mycket som inte kunden på plats ser. Det hämtas grejer, det väntas i köer hos grossister, det rings runt för att kolla om någon har just den del som saknas, det skrivs tidrapporter, det slängs saker för återvinning, det rings med kunden, det rings med projektledare, och så vidare.
Det finns alltid tid som en kund aldrig ser. Den debiteras.
Jag tänker så här: Gjorde hantverkaren ett bra jobb? Blev du nöjd med jobbet? Om så är fallet, var nöjd. Att som TS gör tjafsa om någon timma hit och dit om jobbet är bra utfört, lägg ner.
Jag som hisstekniker får ibland samtal från vårt kundcenter gällande fakturor. Oftast kunder med skitgamla grejer. Som ifrågasätter varenda minut. Joo.. det tog faktiskt en halv evighet att få tag på reservdelen för din hiss från 60-talet.. Så är det bara. Och kunden vägrar modernisera. Men du var ju inte här och arbetade!! Fuck off.
Hantverkare av alla slag gör sjukt mycket arbete som en kund aldrig ser. Så är det bara. Blev jobbet bra? Betala, och anlita samma firma igen nästa gång! Idag är risken så sjukt stor att jobbet blir skit, det blir skit med försäkringar, det blir skit med att få allt bra.. De bra killarna och tjejerna som jobbar och gör det bra, supporta dem. Är det uppenbar överdebitering, ok.. fine. Så ska det inte vara! Men om det handlar om nån timma hit eller dit.. Betala bara, prata bra om dem, håll dem med jobb. Annars blir det ali-baba av allting i slutändan och det vill ingen ha.
Vart anser du gränsen går när man ska ”strunta” i någon timme hit eller dit? 1 h, 2 h, 3 h,…?
(Precis som på restaurang är det jag som kund som väljer när man betalar dricks (och hur mycket) för god mat och bra service)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
För att det är olagligt?E El görs av elektriker skrev:
Varför är det intressant vad TS jobbar med för att avgöra om fakturan är ok eller inte?
Jobbar någon 14 timmar och fakturerar 16 timmar så är det fel oavsett vad någon annan arbetar med.
Vilket lustigt namn du har. Som bekant får man inte göra elinstallationsarbete utan att vara elektriker, och jag vill göra rätt. Jag har själv byggt garaget han drog el i så jag hade nog löst att dra slang och sätta dosor också bara det vore tillåtet.E El görs av elektriker skrev:
Mina egna arbetsdagar faktureras inte i tid utan per uppgift då jag har ett kompetensintensivt arbete, jag vet inte vad du vill säga med den frågan.
Och framför allt, en servicegubbe som varit på en gammal anläggning har fått i huvudet vad som är i skåpet och vet till nästan 100 % var felet är. Och inte en ny som ska leta överallt, det är timmar som känas där.A aleann skrev:Alla hantverkare gör rätt mycket som inte kunden på plats ser. Det hämtas grejer, det väntas i köer hos grossister, det rings runt för att kolla om någon har just den del som saknas, det skrivs tidrapporter, det slängs saker för återvinning, det rings med kunden, det rings med projektledare, och så vidare.
Det finns alltid tid som en kund aldrig ser. Den debiteras.
Jag tänker så här: Gjorde hantverkaren ett bra jobb? Blev du nöjd med jobbet? Om så är fallet, var nöjd. Att som TS gör tjafsa om någon timma hit och dit om jobbet är bra utfört, lägg ner.
Jag som hisstekniker får ibland samtal från vårt kundcenter gällande fakturor. Oftast kunder med skitgamla grejer. Som ifrågasätter varenda minut. Joo.. det tog faktiskt en halv evighet att få tag på reservdelen för din hiss från 60-talet.. Så är det bara. Och kunden vägrar modernisera. Men du var ju inte här och arbetade!! Fuck off.
Hantverkare av alla slag gör sjukt mycket arbete som en kund aldrig ser. Så är det bara. Blev jobbet bra? Betala, och anlita samma firma igen nästa gång! Idag är risken så sjukt stor att jobbet blir skit, det blir skit med försäkringar, det blir skit med att få allt bra.. De bra killarna och tjejerna som jobbar och gör det bra, supporta dem. Är det uppenbar överdebitering, ok.. fine. Så ska det inte vara! Men om det handlar om nån timma hit eller dit.. Betala bara, prata bra om dem, håll dem med jobb. Annars blir det ali-baba av allting i slutändan och det vill ingen ha.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 866 inlägg
Be om dagbok , får jag gissa så skulle jag tro att resten av tiden han inte varit hos er kan vara restid?K kurlakarl skrev:
I så fall har han handlat innan han dök upp..K kurlakarl skrev:
Den tiden ska du oxå betala eftersom han handlar till ditt projekt…All tid man sitter i bilen till och från dig ska gubben ha lön för. Tillhör arbetsuppgiften att transportera sig
Sen det med maten, bara fixa till att det finns ett ställe innomhus att sitta på och värma maten, Dt brukar uppskattas. Ingen hantvekare gillar inproduktiv tid med att köra bort för att äta. Matlåda kaffe och smörgåsar är väl lte av standard för dessa och framför allt billigare. Att äta ute för en hel dag kostar ca 3000 i månaden och det är med skattade pengar.
Glömde tillägga. Våra raster jag nämnde är på kontoret, det handlar inte om någon tid som debitears kund. De är dessutom ofatst mycket arbetsrelaterade, mao möte över kaffe. (Vi tjänstemen har det alltid bra ). Ute på fältet så tar vi inga långa raster hos kund. Har faktiskt problem att få vår egen installatör att ta lunchrast, han vill jobba på och bli färdig. Men då komemr man tillbaka till att det måste anpassas till verksamheten. (Minst 90% av våra jobb görs dessutom på fastpris). Vissa UE vi använder är mer noga med sina raster, påverkas av kulturen i den oragsnisation man är..J jonte0 skrev:
Menar du på allvar att en firma med runt tio anställda som endast sysslar med elinstallationsarbete skickar ut sina enskilda anställda till bygghandel närmast dagligen för att en och en köpa ett mindre antal meter slang, dosor, tråd och skruvar? Istället för att ha ett eget lager på kontoret med sådant material?Något så ineffektivt kan jag inte tro sker annat än om det bedrevs daglig verksamhet istället för hantverk.P Plåtis22 skrev:
Men lite lustigt är det ändå att just detta skrå ska få betalt för den delen. Som att din frisör ska debitera dig för städning av lokalen när du klipper dig eller att lokalvårdaren skulle ta timmar för att dom kör till jobbet. Det kommer säkert massa arga svar som hävdar att det ej är samma sak men det är ju ren bull. Hur du en elektriker för att göra ett jobb ska han såklart ha allt klart för att göra det. Har han inte utrustning är det ju hans eget fel. OM DU ändrar upplägget på vägen och nya saker behövs är det ju en annan sak….Scanian skrev: