D djac skrev:
Din egen elkunskap toppas i de flesta inlägg med inkopierade texter ur lobbymaterial från branschen.

Men en verklighetskoll, vi har alltså företag som äger näten, elproduktionen., sätter elpriserna själv, levererar också el till stundtals negativa priser, marknadsför, säljer och installerar solanläggningarna, allt detta med mycket hög marginaler men du tänker att det sen är rimligt att de lägger skulden på sina kunder som fallit för deras reklam och köpt deras upplägg?

Ja, branschen behöver verkligen nytt blod isf.
Hej djac

Jag ger källhänvisning till det jag skriver, något som även du bör göra i dina inlägg.

Kan du börja med att svara på min fråga, gärna med källhänvisning;

Jag frågade; ”Att till exempel få ersättning för elleveranser på att sådant sätt, att man fortsätter att leverera elenergi även vid negativa elpriser det ingår väl rimligen inte i det du menar med ”grundläggande marknadsfunktioner,”
Eller menar du det?”
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag ger källhänvisning till det jag skriver, något som även du bör göra i dina inlägg.

Kan du börja med att svara på min fråga, gärna med källhänvisning;

Jag frågade; ”Att till exempel få ersättning för elleveranser på att sådant sätt, att man fortsätter att leverera elenergi även vid negativa elpriser det ingår väl rimligen inte i det du menar med ”grundläggande marknadsfunktioner,”
Eller menar du det?”
Frågan är felställd eftersom ingen ersättning utgår förutom kvittning av skatten.

Elbolagen däremot tar in inkomster via näten oavsett.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det är inte så att mitt system är dött under vinterhalvåret, det levererar även då om än betydligt mindre. Det mesta av produktionen förbrukar jag själv med hjälp av batteriet. Det laddas enbart från solen, aldrig från nätet.

Sedan är det så att vad producenterna förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna. Tar vi gårdagens spotpriser i SE4 där jag bor så var de negativa under dagen men priserna steg mycket när solen gått ner. Igår 12/5 var lägsta timmen -7,7 öre/kWh och högsta timmen 86,4 öre/kWh. Medelpriset över hela dygnet var 24,8 öre/kWh. Alltså totalt sett på plus trots en solig söndag.

Idag 13/5 är högsta timmen 118 öre/kWh och lägsta timmen 3,5 öre/kWh. Medelpriset över dygnet är 35,4 öre/kWh. Ungefär samma priser som 2020 som var innan solpanelboomen. Jag tycker det tittas alltför enögt på de negativa priserna och inte hur det ser ut totalt sett. Det är givetvis inte optimalt att priset kan gå ner på minussidan men om produktion ska stängas av för att få upp priset, vem ska då börja?

Jag kan göra det men jag har inte tillgång till växelriktarens parametrar utan det är något för leverantören. Det jag skulle kunna göra givet hur grejerna arbetar nu är att undersöka om jag kan få batteriladdningen flyttad till mitt på dagen i stället för som nu så fort panelerna börjar leverera på morgonen och batteriet hinner bli fullt innan lunch när det är så soligt som idag. Då riskerar jag i stället att batteriet inte hinner bli fullt om det är molnigt. Nu hinner det bli fullt om inte molnen är alltför tjocka.

Dessutom kan min växelriktare leverera upp till 10 kW 3-fas som reservkraft från paneler och batteri vid strömavbrott. Förvisso ännu inte inkopplat då leverantören inte har den kompetensen men jag jobbar på det. Men det är en parantes i denna debatten.

Det finna annat jag kan göra som att ladda bilen med låg effekt så energin tas från enbart solpanelerna mitt på dagen och på så vis inte sälja den. problemet är att även bilens batteri blir fullt. Jag skulle kunna stänga av växelriktaren och köpa husets förbrukning under dagen men rent privatekonomiskt är det rätt knäppt.
Hej Logad

Jag håller just på att hjälpa personer som köpt solcellsanläggningar med batterier med tanken att dessa även skall fungera som reservkraft vid strömavbrott.

Tyvärr så har de olika leverantörerna inte kunnat leverera de kunden beställt. Det verkar både fattas hårdvara och mjukvara, som även du påpekar.

Bland annat i inlägg , #3 591, #3 593 #3 629 och #3 748 i denna tråd så har jag tagit upp de ökande bekymmer och kostnader som Svenska kraftnät har för att hålla elförsörjningen i balans (tillgång och efterfrågan på eleffekt).

I artikeln; ”Svenska kraftnät bävar för ankkurvan – solceller utmanar elsystemet” så kan du bland annat lösa att; ” Negativa elpriser är marknadens egen signal för att det är något galet i systemet och dessa inföll enligt Energiföretagen cirka 400 timmar under 2023, vilket motsvarar ungefär fem procent av tiden.” https://www.tn.se/naringsliv/36829/...r-for-ankkurvan-solceller-utmanar-elsystemet/

Svenska kraftnät lägger varje år ut stora summor bland annat för att för att hantera obalansen; ”Sexdubblad miljardnota för att balansera elsystemet – du får betala” https://www.tn.se/naringsliv/34915/...a-for-att-balansera-elsystemet-du-far-betala/

”Kostnaderna för att skapa balans i elsystemet har sexdubblats mellan åren 2021 och 2023, enligt Svenska kraftnät. Elkundernas nota har ökat till 6 miljarder och spås bli ännu dyrare under året. ”Prognosen för 2024 är omkring 8 miljarder kronor”, berättar Anna Jäderström, tillförordnad avdelningschef Elmarknad hos Svenska kraftnät, för TN.”

När vi reagerar på att kostnaderna för t.ex. elnäten stiger då måste vi vara medvetna om att vårt agerande på elmarknaden påverkar hur dessa kostnader utvecklas.

Det kostar för oss elanvändare när elpriserna är negativa, en kostnad som först Svenska kraftnät tar, men en kostnad som sedan hamnar hos oss elanvändare.

När jag skriver inlägg här, är det för att göra oss elanvändare uppmärksamma på hur elmarknaden fungerar och att vi kan tänka på om vi eventuellt kan agera annorlunda och därmed undvika att ”elkundernas nota” ökar ytterligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Frågan är felställd eftersom ingen ersättning utgår förutom kvittning av skatten.

Elbolagen däremot tar in inkomster via näten oavsett.
Frågan är inte felställd

Jag kortar av frågan;

"att man fortsätter att leverera elenergi även vid negativa elpriser det ingår väl rimligen inte i det du menar med ”grundläggande marknadsfunktioner,”
Eller menar du det?”
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Frågan är inte felställd

Jag kortar av frågan;

"att man fortsätter att leverera elenergi även vid negativa elpriser det ingår väl rimligen inte i det du menar med ”grundläggande marknadsfunktioner,”
Eller menar du det?”
Det får du fråga de stora elproducenterna
 
D djac skrev:
Det får du fråga de stora elproducenterna
Hej djac

Det var du och inte ”de stora elproducenterna” som skrev inlägget.

Du gav ingen hänvisning (länk) till någon annan.

Kan du nu förklara vad du själv skriver?

Jag upprepar frågan; "att man fortsätter att leverera elenergi även vid negativa elpriser det ingår väl rimligen inte i det du menar med ”grundläggande marknadsfunktioner,”
Eller menar du det?”
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det var du och inte ”de stora elproducenterna” som skrev inlägget.

Du gav ingen hänvisning (länk) till någon annan.

Kan du nu förklara vad du själv skriver?

Jag upprepar frågan; "att man fortsätter att leverera elenergi även vid negativa elpriser det ingår väl rimligen inte i det du menar med ”grundläggande marknadsfunktioner,”
Eller menar du det?”
Absolut, så kan marknader fungera, som du märker finns det el även vid negativa priser, dvs det produceras, det är helt i sin ordning eftersom produktionen pågår så länge och det är den totala intäkten som är intressant.

Du verkar däremot helt blind för det paradoxala att elproducenterna säljer solceller till sina kunder och sen lobbar för att det är dåligt när dessa producerar el.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut, så kan marknader fungera, som du märker finns det el även vid negativa priser, dvs det produceras, det är helt i sin ordning eftersom produktionen pågår så länge och det är den totala intäkten som är intressant.

Du verkar däremot helt blind för det paradoxala att elproducenterna säljer solceller till sina kunder och sen lobbar för att det är dåligt när dessa producerar el.
Det är olika delar av företagen som gör detta. Högerhanden vet inte vad vänsterhanden gör. Olika delar av organisationen har egna vinstmål.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är olika delar av företagen som gör detta. Högerhanden vet inte vad vänsterhanden gör. Olika delar av organisationen har egna vinstmål.
Vem får betala företagens vinstmål??
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är olika delar av företagen som gör detta. Högerhanden vet inte vad vänsterhanden gör. Olika delar av organisationen har egna vinstmål.
Det kan man ju påstå men vi vet alla att det är en chimär, det är samma företag och internräntor mm gör att det såklart är gungor och karuseller.

Ju mer man tittar på dessa bolagen så ser man hur de spelar ut opinionerna för att optimera intäkterna, vilket är helt rimligt såklart, det är deras absolut främsta uppgift gentemot aktieägarna. Det är däremot helt orimligt att anta att de inte skulle göra det de ska.

Vi ser ju på de inklippta artiklarna från branschen att de alla har samma slutkläm, -därför kommer vi ta mer betalt, resten av texterna är alltid något förspel till just pengarna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut, så kan marknader fungera, som du märker finns det el även vid negativa priser, dvs det produceras, det är helt i sin ordning eftersom produktionen pågår så länge och det är den totala intäkten som är intressant.

Du verkar däremot helt blind för det paradoxala att elproducenterna säljer solceller till sina kunder och sen lobbar för att det är dåligt när dessa producerar el.
Hej djac

Som jag skrev i inlägg #3 903 så fungerar inte elmarknaden vid negativa elpriser med fortsatt elproduktion utan att det kostar för oss elanvändare.

Detta eftersom då måste Svenska kraftnät rycka ut för att ”balansera elsystemet”

Svenska kraftnät lägger varje år ut stora summor bland annat för att för att hantera obalansen; ”Sexdubblad miljardnota för att balansera elsystemet – du får betala” https://www.tn.se/naringsliv/34915/...a-for-att-balansera-elsystemet-du-far-betala/

Det kostar för oss elanvändare när elpriserna är negativa, en kostnad som först Svenska kraftnät tar, men en kostnad som sedan hamnar hos oss elanvändare.

Det verkar som du har skapat dig en alternativ syn på hur vår elkraftförsörjning fungerar, tekniskt och ekonomiskt. Du ger inga källor till det du påstår.

Desto mer man förstår hur vår elkraftförsörjning fungerar, tekniskt och ekonomiskt desto mer kan man kan agera på ett förståndigt sätt för att undvika onödigt höga kostnader.

Vill du fortsätta med din alternativa syn på hur vår elkraftförsörjning fungerar, tekniskt och ekonomiskt….

…… då kan jag bara önska dig lycka till med det.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Desto mer man förstår hur vår elkraftförsörjning fungerar, tekniskt och ekonomiskt desto mer kan man kan agera på ett förståndigt sätt för att undvika onödigt höga kostnader.

Vill du fortsätta med din alternativa syn på hur vår elkraftförsörjning fungerar, tekniskt och ekonomiskt….

…… då kan jag bara önska dig lycka till med det.
Jag har svårt att se att jag behöver ge dig källa på att det finns el även vid negativa priser, och att det samtidigt är någon som producerar denna, är du osäker så kan Kontrollrummet ge svar. Hur du får det till en alternativ verklighet förstår jag verkligen inte.

Att elproduktion och distribution kostar pengar är det ingen som tvivlar på, det är proportionerna mellan intäkter och kostnader som jag har pekat på, att bolagen är ohygglig lönsamma kan man ta del av via offentliga källor, det må vara kontroversiellt för dig att det nämns men för mig helt odramatiskt, så där skiljer vi oss åt i synen.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har svårt att se att jag behöver ge dig källa på att det finns el även vid negativa priser, och att det samtidigt är någon som producerar denna, är du osäker så kan Kontrollrummet ge svar. Hur du får det till en alternativ verklighet förstår jag verkligen inte.

Att elproduktion och distribution kostar pengar är det ingen som tvivlar på, det är proportionerna mellan intäkter och kostnader som jag har pekat på, att bolagen är ohygglig lönsamma kan man ta del av via offentliga källor, det må vara kontroversiellt för dig att det nämns men för mig helt odramatiskt, så där skiljer vi oss åt i synen.
Det är klart det finns el även vid negativa priser --> det är ju en del av problemet att elen inte bara är gratis utan att man får betalt för att använda den. Och orsaken att det blir så är att folk får betalt för elen på ett sätt eller ett annat trots att marknadspriset är negativt. Detta måste man adressera genom att ta bort incitamenten för att driva negativa priser.

Specifikt så skall man inte använda skattepengar till att driva elproduktion när elpriset är nära noll eller under noll.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är klart det finns el även vid negativa priser --> det är ju en del av problemet att elen inte bara är gratis utan att man får betalt för att använda den. Och orsaken att det blir så är att folk får betalt för elen på ett sätt eller ett annat trots att marknadspriset är negativt. Detta måste man adressera genom att ta bort incitamenten för att driva negativa priser.

Specifikt så skall man inte använda skattepengar till att driva elproduktion när elpriset är nära noll eller under noll.
Absolut, men jag ser det inte som kontroversiellt att diskutera vilka överenskommelser som gör att man hamnar där, lejonparten av vår el kommer absolut inte från solceller och framför allt så kan inte solpanelsinnehavare buda, så prisnivåerna står alltså de större, ickesolcellsägarna för, de har i sin tur olika kontrakt som gör att priserna hamnar där de gör. Fenomenet knyts till solceller men det är lite för enkelt och futtigt, vi har både soliga och mulna dagar med negativa priser, så uppenbarligen är solpaneler inte svaret.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har svårt att se att jag behöver ge dig källa på att det finns el även vid negativa priser, och att det samtidigt är någon som producerar denna, är du osäker så kan Kontrollrummet ge svar. Hur du får det till en alternativ verklighet förstår jag verkligen inte.

Att elproduktion och distribution kostar pengar är det ingen som tvivlar på, det är proportionerna mellan intäkter och kostnader som jag har pekat på, att bolagen är ohygglig lönsamma kan man ta del av via offentliga källor, det må vara kontroversiellt för dig att det nämns men för mig helt odramatiskt, så där skiljer vi oss åt i synen.
Hej djac

Att elkraften finns trots negativa elpriser det har jag ju visat med min länk till artikeln; ”Sexdubblad miljardnota för att balansera elsystemet – du får betala” https://www.tn.se/naringsliv/34915/...a-for-att-balansera-elsystemet-du-far-betala/

Det jaq ville ha från dig är en källa till, att de artiklarna med länkar jag har gett dig inte är korrekta i sakinnehåll.

Till exempel, i artikeln; ”Svenska kraftnät bävar för ankkurvan – solceller utmanar elsystemet” så kan du bland annat lösa att; ” Negativa elpriser är marknadens egen signal för att det är något galet i systemet och dessa inföll enligt Energiföretagen cirka 400 timmar under 2023, vilket motsvarar ungefär fem procent av tiden.” https://www.tn.se/naringsliv/36829/...r-for-ankkurvan-solceller-utmanar-elsystemet/

Du säger snarare att ”det är helt i sin ordning”. Utan någon länk till källa.

Finns det inga källor till det du påstår?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.