Hejsan,
Här är mitt kök och har pratat med IKEA och, och de rekommenderar att jag ska kapa takanslutningen med några cm så att jag kan ta upp skåpen lite. Då kommer deras produkter att passa in, dock vet de såklart inte 100% ifall man kan kapa den och det vet jag inte heller. Jag undrar om ni vet ifall man kan göra det? Jag bor i en lägenhet med centralventilation. Bifogar bilder
Här är mitt kök och har pratat med IKEA och, och de rekommenderar att jag ska kapa takanslutningen med några cm så att jag kan ta upp skåpen lite. Då kommer deras produkter att passa in, dock vet de såklart inte 100% ifall man kan kapa den och det vet jag inte heller. Jag undrar om ni vet ifall man kan göra det? Jag bor i en lägenhet med centralventilation. Bifogar bilder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det går ett rör från ventilationsdonet till något ställe där röret ansluter till centralventilationen men man kan inte veta säkert hur mycket luft som finns mellan röret och skåpen utan att ta bort en bit av takanslutningen. Det kan vara brandisolering runt röret också och om inte så är det nog krav på 3 cm luft runt röret.
Däremot så ser det ju ut som att ventilationsdonet sitter lite närmare taket än skåpet vilket tyder på att det finns en del luft under som Jonatan79 skrev.
Däremot så ser det ju ut som att ventilationsdonet sitter lite närmare taket än skåpet vilket tyder på att det finns en del luft under som Jonatan79 skrev.
Hmm, vet du vilka man kan kontakta, föreningen har 0 koll på detta då jag frågade de.BirgitS skrev:Det går ett rör från ventilationsdonet till något ställe där röret ansluter till centralventilationen men man kan inte veta säkert hur mycket luft som finns mellan röret och skåpen utan att ta bort en bit av takanslutningen. Det kan vara brandisolering runt röret också och om inte så är det nog krav på 3 cm luft runt röret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Du får nog själv börja riva i takanslutningen med t.ex. en hammare i underkanten av den, om du inte ser till några skruvar genom skåpens toppskiva. Det lär ju vara en tidigare ägare av lägenheten som satt dit takanslutningen så föreningen kan ju inte veta.
Så här ser mitt kök ut just nu, tänker vart ska man börja riva i takanslutningen?BirgitS skrev:
Liknande trådar
-
Spiskåpa underkänd OVK - vems ansvar?
Juridik -
Hur skapar jag en grund som bara behöver bära i 4-5 år?
Altan & Uteplats -
Granne bryter mot bygglov - hur anmäla utan att skapa osämja?
Bygglov -
Ni som har gammaldags spiskåpa med modern spis under - hur gör ni med fläkt?
Kök -
Förminska dörrkarm - kapa i botten eller toppen?
Fönster & Dörrar