Hej,

Jag undrar hur ni håller koll på när exempelvis taket behöver bytas? Dränering? Osv.

Kan man besiktiga huset även om man inte tänkt sälja? Mest för att veta vad som behöver åtgärdas och kunna planera för eventuella renoveringar.

Anledningen till min fråga är att jag fått ärva ett hus men har ingen kunskap eller info om husets skick. Alla spydiga och otrevlig kommentarer undanbedes. Jag försöker lära mig därav mina ”dumma frågor”.
 

Bästa svaret

Fairlane
D dijana84 skrev:
Hej,

Jag undrar hur ni håller koll på när exempelvis taket behöver bytas? Dränering? Osv.

Kan man besiktiga huset även om man inte tänkt sälja? Mest för att veta vad som behöver åtgärdas och kunna planera för eventuella renoveringar.

Anledningen till min fråga är att jag fått ärva ett hus men har ingen kunskap eller info om husets skick. Alla spydiga och otrevlig kommentarer undanbedes. Jag försöker lära mig därav mina ”dumma frågor”.
Det var ingen dum fråga alls. Ja du kan besiktiga huset utan att ha för avsikt att sälja det.
De flesta saker har en beräknad livslängd, men det är många saker som spelar in. Ett tak av en viss sort kan ha en beräknad livslängd på 30-40 år, men just ditt tag kanske är slut efter 24 eller håller 60 år, så man måste undersöka faktiskt hur det ser ut och en bra besiktningsman kan mycket väl en bra väg in.
Om du vet när taket lades om, när dräneringen gjordes etc kan det underlätta.
 
  • Gilla
dijana84 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var ingen dum fråga alls. Ja du kan besiktiga huset utan att ha för avsikt att sälja det.
De flesta saker har en beräknad livslängd, men det är många saker som spelar in. Ett tak av en viss sort kan ha en beräknad livslängd på 30-40 år, men just ditt tag kanske är slut efter 24 eller håller 60 år, så man måste undersöka faktiskt hur det ser ut och en bra besiktningsman kan mycket väl en bra väg in.
Om du vet när taket lades om, när dräneringen gjordes etc kan det underlätta.
Tack för ditt råd och uppmuntrande svar. 😄 Vid en snabb googling så verkar Anticimex erbjuda besiktning. Skulle du rekommendera dessa eller finns det någon annan att vända sig till?
 
D
Anticimex har rätt skruttigt rykte men allt beror på den individuella besiktningsmannen.

Ett tips är att gå runt huset med en kunnig (tex besiktningsman) utan att beställa ett protokoll, chansen är att du får rakare muntliga utlåtanden än skriftliga. Alla vill ha ryggen fri så ingen skriver t.ex. att taket är gammalt men i utmärkt skick, utan det kommer stå att tekniska livslängden är uppnådd och du bör kontakta en fackman för renovering.
 
  • Gilla
dijana84
  • Laddar…
Fairlane
D dijana84 skrev:
Tack för ditt råd och uppmuntrande svar. 😄 Vid en snabb googling så verkar Anticimex erbjuda besiktning. Skulle du rekommendera dessa eller finns det någon annan att vända sig till?
Jag har varit med på två besiktningar med Anticimex och de var helt ok, men ...
Generellt så har Anticimex ett dåligt rykte. Det är egentligen mer vilken specifik besiktningsman man får och där kan det kanske vara lättare att styra med ett litet bolag, där du kanske direkt pratar med besiktningsmannen när du beställer, istället för med någon i växeln som bokar in någon.

En anledning till att många är skeptiska mot Anticimex är för att de varit med när Anticimex besiktigat i samband med att de tecknar en försäkring. Det är dock en helt annan besiktning, väldigt enkel och översiktlig. Tecknar man en försäkring för kanske 7000 kronor kan man inte gärna förvänta sig en besiktning för 10000 kr eller mer.

Om jag var i ditt läge skulle jag boka med en mindre firma, gärna lokal, och säga vara tydlig med vad du vill ha ut av besiktningen. När du går runt med besiktningsmannen (det ska du göra, annars är det snudd på bortkastade pengar) så ställ frågor om något är oklart. Det är lätt att man uppfattar en anmärkning värre än vad det är i verkligheten och nedvärderar en annan, så fråga, fråga, fråga.
 
  • Gilla
dijana84
  • Laddar…
Hörde talas om Husappen i ett annat sammanhang. Den ska kunna hålla reda på när saker ska underhållas. Kanske kan den även föreslå livslängder?

https://husappen.se/
 
  • Gilla
dijana84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.