Hej!
Har ett projekt där jag behöver sätta in en koppling på 12mm kopparrör.
Så jag köpte en komplett koppling på Biltema.

Men när jag kom hem och började undersöka lite så noterade jag att stödhylsa som är i mässing ser ut alldeles för small. Jag gissar att den är anpassad till pex-rör som har tjockare gods än koppar.
Stödhylsa jag fick i förpackningen är bara 8mm. Kopparrören jag ska jobba med är 12mm och är kromade. Tror inte de har 2mm tjocklek utan snarare 1mm, vilket bygger upp 2mm totalt (dvs 12mm ytterdiameter - 2mm godstjocklek=10mm). Alltså stödhylsa borde vara 10mm i ytterdiameter.

Jag är ingen vvs:are men tror att något som inte stämmer.
Behöver jag en annan stödhylsa? Eller en annan koppling anpassad till kopparrör?

Tacksam för tips!
 
  • 12mm PEX kopplingsset på ett tygförsett underlag inklusive förpackning och mässingsstödhylsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en för liten mässingsstödhylsa för 12mm kopparrör framför dess förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Rickard.
Eftersom det står klart och tydligt PEX på förpackning så är det väl en rimlig antagelse att stödhylsan är för pex och inte kommer funka på kopparrör.

Jag har dålig koll på biltemas grejer men jag gissar att stödhylsan är enda skillnaden.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Den där är till PEX, kopplingen till koppar 12*R10(3/8) verkar heta 86-602 hos Biltema.
Jag vet inte vad som skiljer utöver hylsan men jag skulle köpa en komplett koppling.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Eftersom det står klart och tydligt PEX på förpackning så är det väl en rimlig antagelse att stödhylsan är för pex och inte kommer funka på kopparrör.

Jag har dålig koll på biltemas grejer men jag gissar att stödhylsan är enda skillnaden.
🤦‍♂️ Ja det står ju med stora bokstäver PEX på förpackningen. Jag ser bara det jag vill se... Då förstår jag!
Tack!
 
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
T tyomka skrev:
Ja det står ju med stora bokstäver PEX på förpackningen.
Ögonen är det fösta du blir blind på... 🤔😊
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.