Jag hittade kvittot på min dammsugare med detta fel och hann precis reklamera innan 3-årsgränsen. Jag skickade in den och de bytte stora kretskortet och sedan funkade den igen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det här är en verkligt skitbillig konstruktion, där de helt enkelt skapar en väldigt stor fasvridning över en av de gula kondensatorerna och ett motstånd, och därigenom får en mycket låg ström och spänning, som sen stabiliseras lite över en zener och den där 16V elyten.
Nu när du säger det så börja jag undra om kretskortet påverkar effektfaktorn. Kanske blir en ren induktiv last om man koppla in motorn direkt.

C
data55 data55 skrev:
Nu när du säger det så börja jag undra om kretskortet påverkar effektfaktorn. Kanske blir en ren induktiv last om man koppla in motorn direkt.
Effektfaktorn påverkas säkerligen när vartalet på motorn "skruvas ner", men inte pga spänningsdelaren som @Mikael_L beskriver - den driver bara den lilla mikrokontrollern. Så även om den har usel effektfaktor och verkningsgrad så är effekten den drar försumbar jämfört med motorn.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Och dessutom, ifall det är en sån "nätdel", så ger den upphov till negativ fasvridning, dvs motsatt som motorns positiva, så den faskompenserar ju faktiskt.
Men som cpalm skriver, ett så litet bidrag att det inte ens är mätbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.