Offtopic rensat
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Anders243

Vet i och för sig inte varför du letar firmware, men du kanske borde överväga tasmota?
[länk]
Uppdatering: Jag testade att uppgradera till 1.3.0 (2024-04-27) och nu är mitt problem löst.

Problemet var att alla tidigare versioner av FW > 1.0.0 inte fungerade korrekt på en stor mängd IOS-engeter (som t.ex. min pappas ipad). Angående tasmota så blev jag lite avvaktande då man inte kunde migrera till Tasmota från Shellys FW 1.10+ (och det är inte uppenbart hur man kommer åt pinnarna innuti PlusPlugS då den verkar limmad)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nissens
S styren skrev:
Här är Plejd bättre eftersom man inte lagt in någon algoritm som dödar den funktion som man behöver
Det är bara att hålla med. 😊
 
Det är ju tyvärr inte alltför ovanligt att en app eller liknande börjar kosta efter ett tag när man inser att shit, jag kan inte underhålla allt gammalt mög för evigt utan att få betalt för det.

Därför kör jag mina Shelly mot Home Assistant som inte har samma begränsningar (Eller ja, att styra mina Shelly med en app har aldrig varit ett alternativ).
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Förutom att man slipper sitta i knät på något företag som kanske eller kanske inte börjat ta betalt för sina tjänster så håller man dessutom all trafik lokalt. Win-win!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
S styren skrev:
Köpte 3 st SHELLY-PLUS-S. Nu har funktionen astrour försvunnit på 2 av dom, eftersom jag tydligen haft för många scenarion samtidigt. Max 4 stycken verkar det som man kan ha. Kan man få tillbaka funktionen?
Man kan betala för att få tillbaka funktionen (prenumerera mot en månatlig eller årlig avgift)

Här är Plejd bättre eftersom man inte lagt in någon algoritm som dödar den funktion som man behöver
Du kan koppla det till Google Home och köra astrour där. Men det går då förstås via molnet och inte lokalt på pucken.
 
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju tyvärr inte alltför ovanligt att en app eller liknande börjar kosta efter ett tag när man inser att shit, jag kan inte underhålla allt gammalt mög för evigt utan att få betalt för det.

Därför kör jag mina Shelly mot Home Assistant som inte har samma begränsningar (Eller ja, att styra mina Shelly med en app har aldrig varit ett alternativ).
Du är orolig för kostnader som möjligtvis eventuellt kan komma i framtiden. De kanske aldrig någonsin kommer.

Vi andra kanske värdesätter vår tid på jorden mer än att lägga delar av den på diverse teknikstrul. Tiden du lägger på det får du aldrig tillbaka.

Valet är fritt.

Ett tips: oroa dig inte för mycket för sådant som kanske aldrig någonsin inträffar. 😊
 
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju tyvärr inte alltför ovanligt att en app eller liknande börjar kosta efter ett tag när man inser att shit, jag kan inte underhålla allt gammalt mög för evigt utan att få betalt för det.

Därför kör jag mina Shelly mot Home Assistant som inte har samma begränsningar (Eller ja, att styra mina Shelly med en app har aldrig varit ett alternativ).
Att inte kunna styra mina enheter med app har aldrig varit ett alternativ.

Så det finns alltid olika sätt att se på detta. Ska du sälja huset är det nog en försvinnande liten del som säger "tack" när de får en home Assistant server i knäet att administrera sitt hem med.

Men vi kan nog enas om att lokal styrning i de flesta fall är bättre än att göra sig beroende av molntjänster samt att företags sätt att flytta funktionalitet till betalda prenumerationstjänster är trist.
 
Nissens Nissens skrev:
Du är orolig för kostnader som möjligtvis eventuellt kan komma i framtiden. De kanske aldrig någonsin kommer.

Vi andra kanske värdesätter vår tid på jorden mer än att lägga delar av den på diverse teknikstrul. Tiden du lägger på det får du aldrig tillbaka.

Valet är fritt.

Ett tips: oroa dig inte för mycket för sådant som kanske aldrig någonsin inträffar. 😊
Har jag skrivit att jag oroar mig?
Det gör jag inte, jag har HA för att jag vill kunna göra exakt som jag vill och blanda fabrikat efter eget tycke.

Just detta hände Telldus om jag inte minns fel, så risken finns definitivt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Att inte kunna styra mina enheter med app har aldrig varit ett alternativ.

Så det finns alltid olika sätt att se på detta. Ska du sälja huset är det nog en försvinnande liten del som säger "tack" när de får en home Assistant server i knäet att administrera sitt hem med.

Men vi kan nog enas om att lokal styrning i de flesta fall är bättre än att göra sig beroende av molntjänster samt att företags sätt att flytta funktionalitet till betalda prenumerationstjänster är trist.
Alltså, jag kan ju styra via HA-appen istället, så dåligt formulerat av mig, jag menade att jag inte hade planerat att styra via Shelly-appen.

Jag kommer inte lämpa över en HA-server på någon.
Mina Shellyinstallationer gör inget som är så viktigt, är man inte intresserad kan man låta dem sitta kvar i väggen.
Är man intresserad så kan man välja om man vill köra Shelly-appen eller skaffa en egen server.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag skrivit att jag oroar mig?
Det gör jag inte, jag har HA för att jag vill kunna göra exakt som jag vill och blanda fabrikat efter eget tycke.

Just detta hände Telldus om jag inte minns fel, så risken finns definitivt.
Jo, du uttryckte en oro för en kostnad som eventuellt eller sannolikt aldrig kommer.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, du uttryckte en oro för en kostnad som eventuellt eller sannolikt aldrig kommer.
Ah, dåligt formulerat av mig.

Borde stått "Jag kör..."
 
Hej allesammans!

Vi flyttade in i ett hus byggt 98 nu i veckan, och igår kväll upptäckte vi att ett av reläerna/kontaktorerna kopplade till ett ur för att styra ytterbelysningen har ballat ur och vibrerar så att det hörs på halva undervåningen.

Istället för att byta till ett nytt rakt av tänkte jag ersätta uret och kontaktorerna med en Shelly, men frågan är vilken modell jag behöver? Klarar jag mig med en ensam Shelly Pro 2, eller borde jag sätta in två Pro 1 istället, eller något helt annat?

Såhär ser det ut idag:
Elektriskt skåp med timer, kontaktorer och kabeldragning, i behov av uppdatering till Shelly-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med automatsäkringar, relä och ur för ytterbelysningsstyrning i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E eljung skrev:
Hej allesammans!

Vi flyttade in i ett hus byggt 98 nu i veckan, och igår kväll upptäckte vi att ett av reläerna/kontaktorerna kopplade till ett ur för att styra ytterbelysningen har ballat ur och vibrerar så att det hörs på halva undervåningen.

Istället för att byta till ett nytt rakt av tänkte jag ersätta uret och kontaktorerna med en Shelly, men frågan är vilken modell jag behöver? Klarar jag mig med en ensam Shelly Pro 2, eller borde jag sätta in två Pro 1 istället, eller något helt annat?

Såhär ser det ut idag:
[bild][bild]
Hej och välkommen!

Går de bägge nuvarande kontaktorerna på samma kanal på tiduret? Eller styrs den ena även av något annat? Bara funderar varför man har valt att ha 2 st olika. Ytterbelysning brukar ju inte vara så stor last.

Är alla anslutningar (1-4) anslutna/använda, på bägge kontaktorerna? Nuvarande kontaktorer har ju 2-polig brytning, det har inte en Shelly.
 
  • Gilla
eljung
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Hej och välkommen!

Går de bägge nuvarande kontaktorerna på samma kanal på tiduret? Eller styrs den ena även av något annat? Bara funderar varför man har valt att ha 2 st olika. Ytterbelysning brukar ju inte vara så stor last.

Är alla anslutningar (1-4) anslutna/använda, på bägge kontaktorerna? Nuvarande kontaktorer har ju 2-polig brytning, det har inte en Shelly.
Tack!

Om jag ser rätt så har tiduret bara en kanal. Förstår inte heller varför man valt denna lösning, bör som du påpekar inte vara någon stor last.

På den ena är det bara två av fyra anslutningar i bruk, på den andra är det alla fyra. Finns det någon anledning till att ha en 2-polig brytare för ytterbelysning? Trodde att man bara hade det för motorer, värmesystem och liknande större saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.