Mikael_L
M maxmsm skrev:
Nej, det var just att den inte fick vara monterad när det inte var ett släp kopplat på den, det var den Småländska polisen, norr om Gislaved men jag har för mej att det var innan man kom upp till väg 40(tror jag den heter) som går till Jönköping(Borås, Göteborg åt andra hållet).
Nej, du hörde bara fel.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, det var just att den inte fick vara monterad när det inte var ett släp kopplat på den, det var den Småländska polisen, norr om Gislaved men jag har för mej att det var innan man kom upp till väg 40(tror jag den heter) som går till Jönköping(Borås, Göteborg åt andra hållet).
Det är ju inte alltid Kling och Klang har rätt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sveriges lagar för trafik, inklusive fordon var redan långt före EU-inträdet väldigt mycket i synk med övriga Europa. Det är ju inte så att Sverige automatiskt fick en massa nya regler och lagar i samband med EU-inträdet. Det finns massor med regler som skiljer mellan länderna i EU. I vissa måste man ha gula reflexvästar i bilen, i andra får man i te ha dubbdäck, i ytterligare andra kan förare i rondell vara de som ska lämna företräde etc.
Det är för att fordonsregler i mycket gjordes gemensamt under FN (UNECE). Standarder skrevs på franska och ryska förutom engelska eftersom till och med Sovjet var med på detta:

Avtalet från 1958 heter
"Agreement concerning the Adoption of Harmonized Technical United Nations Regulations for Wheeled Vehicles, Equipment and Parts which can be Fitted and/or be Used on Wheeled Vehicles and the Conditions for Reciprocal Recognition of Approvals Granted on the Basis of these United Nations Regulations"
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Är denna länk verkligen ett byggahusproblem? Min cykel måste ha broms och lyse!
 
P
Hep Hep skrev:
Det bästa vore ju om de bara kunde ge körförbud till att använda bilen med släp, men det är nog inte så enkelt. Nästa steg är kanske att ge körförbud vid regn om vindrutetorkarna inte funkar.
Det första är rimligt, men inte det andra.
Hep Hep skrev:
Jag fick krav på ombesiktning för att min löstagbara krog var "för trög". Den gick att sätta dit och ta bort, men han tyckte att den var för trög och skulle fixas. Spelade ingen roll att jag kunde visa att det gick (med lite våld). Det blev ny krok för 3500 pengar.
Frågade du i vilken regelsamling det stod hur trögt det fick vara?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Nope. Jag tog motgången som en man. Jag gick hem och gnällde för min fru, bokade tid hos verkstan och sedan skrev jag om det på nätet.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Allt på besiktningen gick igenom förutom att besiktningsmannen tyckte att det var värt att underkänna att dragkroken inte faller ner när man trycker på knappen.

När jag googlar så finns det permanenta dragkrokar och så finns det löstagbara dragkrokar. Jag hittar inget om infällbara dragkrokar. Vad gäller då? Kan besiktningen ge mig körförbud och kräva ombesikning för en sån här skitgrej? Det hindrar ju inte fordonet från att framföras på ett säkert sätt bara för att den elektriska nedfällningen av dragkroken inte fungerar? Blir så trött.
Du får smörja upp systemet och ombesikta
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mekanikern bytte knapp. Knappen kostade 600 kr... Men inget som hjälpte. Han vet inte riktigt hur han ska lösa det och besiktningen närmar sig....
 
M Mjärn skrev:
Mekanikern bytte knapp. Knappen kostade 600 kr... Men inget som hjälpte. Han vet inte riktigt hur han ska lösa det och besiktningen närmar sig....
Vad sa felkoden?
Det känns spontant som att du har hittat en billig mekaniker som inte har koll och kommer byta delar på måfå och hoppas att han tillslut byter rätt sak.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Vad sa felkoden?
Det känns spontant som att du har hittat en billig mekaniker som inte har koll och kommer byta delar på måfå och hoppas att han tillslut byter rätt sak.
Han är riktigt duktig. Det betyder inte att detta är lätt att lösa. När jag har läst om detta problemet så är det inte ens vissa verkstäder som lyckas lösa detta. Det visas ingen felkod.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vad bytte ni för knapp?
 
M Mjärn skrev:
Han är riktigt duktig. Det betyder inte att detta är lätt att lösa. När jag har läst om detta problemet så är det inte ens vissa verkstäder som lyckas lösa detta. Det visas ingen felkod.
Hmm, har han en universal felkodsläsare eller en riktig för VAG bilar, typ VCDS?

Utan veta om det går just på dragkroken så finns det massor av mätdata för allt som rör sig på en modern bil, så även om den inte ger någon felkod så borde det antingen finnas ändlägesbrytare som går att se om dom triggas i mätdata eller så går den på strömförbrukning vilket också går att mäta i felkodsläsaren.

Är det så att något annat blockerar funktionen så finns det även data för det i ex VCDS.
Verkar vara vanligt på dessa att en eller båda mikrobrytarna i bakluckan strular, och dom bör gå att kolla i VCDS.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag fortsätter påstå att det troligen är låskistan till bakluckan.

Mätte mekanikern upp ifall det var spänning fram till knappen?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad bytte ni för knapp?
Knappen man trycker på för att fälla ut dragkroken.
 
M Mjärn skrev:
Knappen man trycker på för att fälla ut dragkroken.
Ja, då är det väl bara att fortsätta och byta låskistan istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.