M maxmsm skrev:
Tror du själv verkligen på att Sverige fick behålla alla lagar och regler man hade tidigare när man gick med i EU?
Har jag skrivit att jag tror att vi fick behålla alla lagar?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, jag kan tyvärr inte visa en lag som bevisar att jag stoppades i denna poliskontrollen.....
Jag frågade efter vilken lag du påstods ha brutit mot?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Då har du nog sökt för dåligt.
Om det är så lätt så lägg fram den istället.
Jag vill gärna lära mig.
Har aldrig skrivit att du har fel utan vill bara se bevis på något som så många aldrig har hört talas om:)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag frågade efter vilken lag du påstods ha brutit mot?
Det fick jag aldrig veta av polismannen, fick inga böter heller men blev tillsagd att meddela bilens ägare att kroken inte fick vara monterad om det inte var kopplat ett släp på den svågern struntade i detta så länge de ägde bilen...
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om det är så lätt så lägg fram den istället.
Jag vill gärna lära mig.
Har aldrig skrivit att du har fel utan vill bara se bevis på något som så många aldrig har hört talas om:)
Om du har blivit stoppad i en poliskontroll någon gång och då blivit tillsagd att du har något fel på ditt fordon, har du då fått veta vilken lag eller paragraf detta finns i?
Enda gången jag har fått detta var när jag blev stoppad i Glumslöv och fick ombesiktning på min Chevvy för att endast halvljusen lyste på ljusautomatiken, detta var mellan -99 och tidigt -02.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har jag skrivit att jag tror att vi fick behålla alla lagar?
Nej, men du ger sken av att det skulle vara så.
En fråga, är du: 80-talist, 90-talist eller 00-talist?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
K Kane skrev:
Dock inte BMW's idiotiska design med plastdrev i mekanismen.
Vill minnas att det är Westfalia som tillverkar BMWs krokar, liksom till många andra biltillverkare...

Men visst har det förekommit en del tveksamma konstruktioner i dessa!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om du har blivit stoppad i en poliskontroll någon gång och då blivit tillsagd att du har något fel på ditt fordon, har du då fått veta vilken lag eller paragraf detta finns i?
Enda gången jag har fått detta var när jag blev stoppad i Glumslöv och fick ombesiktning på min Chevvy för att endast halvljusen lyste på ljusautomatiken, detta var mellan -99 och tidigt -02.
Om någon skulle stoppa mig och säger att jag har fel på bilen så hade jag definitivt frågat vad jag bryter mot.
Om du läst vad jag skrivit i andra trådar gällande hus så hade du sett att i mitt nybyggda hus så har jag fått igenom ett antal saker som jag blivit tillsagd att det inte kommer att bli godkänt.
Då jag kan vara påstridig och vill bygga som jag vill och börjar ifrågasätta så har flera tjänstemän som har detta som jobb fått ge med sig.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Alexander HB skrev:
Eller så hade polisen som sa det fel, ville jävlas, eller en kombination därav?
Polisen mansplainade nog bara och sa: "Man ska inte köra omkring med dragkroken monterat när man inte använder den, den brukar rosta fast då!"
Och det är ju helt sant.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
L Le Danque skrev:
Galet dyrt att ha bil. Min nuvarande bil tappade ca 800.000 i värde de första fem åren.
Sedan jag tog över den för tre år sedan har den kostat ca 150.000 att serva och reparera men värdet har bara minskat ca 10.000. Nu är det dags att avyttra.

Mina råd kring privat bilägande: (jag gillar bilar så ta det för att det är subjektivt)
-Tre till åtta år gammal
-Undvik märken/modeller som har klena konstruktioner och/eller kända fel. (”Läs” köp BMW eller Porsche med sexcylindriga/åttacylindriga motorer 😂 Den Mercedes jag har nu är riktigt piss och alla Volvo samt VAG bilar (förutom Porsche) jag ägt har varit ännu värre skräp)
-Knyt kontakt med en kompetent verkstad som inte debiterar skjortan. Gör enklare saker som filterbyten etc själv.
-Importara alla reservdelar själv. Här finns mycket att spara på att köpa i Polen och Tyskland.

Gutes glück👍🏻

//D
Får hålla med. Har haft ett par bilar som tappat en bit över 500 000 de första tre åren. Sen har jag kört dem 5-10 000 mil men i princip ett par tusenlappar i service om året. En tappade ungefär 8:- milen i värde, den nuvarande har tappat ca 13:- milen över 4 år.

På nya bilar är ju värdeminskningen klart dominerande, förbrukning av bensin/diesel/el är ju helt ointressant. När man passerat 2-3 år har de flesta fel visat sig och åtgärdats och kvar finns rena förslitningsproblem. Underhåller man bra och kan göra det enklaste åtminstone själv så är det väldigt billigt ägande.
 
M maxmsm skrev:
Nej, men du ger sken av att det skulle vara så.
En fråga, är du: 80-talist, 90-talist eller 00-talist?
60-talist så har varit med ett tag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Någon som har en gissning på vilken lag som i så fall skulle vara aktuell? 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
60-talist så har varit med ett tag.
Då var du med vid Sveriges inträde i EU liksom jag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Polisen mansplainade nog bara och sa: "Man ska inte köra omkring med dragkroken monterat när man inte använder den, den brukar rosta fast då!"
Och det är ju helt sant.
Nej, det var just att den inte fick vara monterad när det inte var ett släp kopplat på den, det var den Småländska polisen, norr om Gislaved men jag har för mej att det var innan man kom upp till väg 40(tror jag den heter) som går till Jönköping(Borås, Göteborg åt andra hållet).
 
Fairlane
M maxmsm skrev:
Nej, det var just att den inte fick vara monterad när det inte var ett släp kopplat på den, det var den Småländska polisen, norr om Gislaved men jag har för mej att det var innan man kom upp till väg 40(tror jag den heter) som går till Jönköping(Borås, Göteborg åt andra hållet).
Det finns folk som dag före helgdag bötfällts när de körde helt lagliga 50 km/h, för att polisen missade att det var dag före helgdag (annars hade hastighetsgränsen varit 30 km/h). Det är knappast ett bevis för att man inte får göra 50 km/h där vid vissa tillfällen.

Sveriges lagar för trafik, inklusive fordon var redan långt före EU-inträdet väldigt mycket i synk med övriga Europa. Det är ju inte så att Sverige automatiskt fick en massa nya regler och lagar i samband med EU-inträdet. Det finns massor med regler som skiljer mellan länderna i EU. I vissa måste man ha gula reflexvästar i bilen, i andra får man i te ha dubbdäck, i ytterligare andra kan förare i rondell vara de som ska lämna företräde etc.

Du talar om en händelse för 30 år sen eller mer. Jag tror att antingen minns du fel, eller så missförstod du polisen på plats eller också gjorde polisen fel. Det känns inte troligt att ingen annan skulle ha en aning om denna lag.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.