991 läst · 6 svar
991 läst
6 svar
Vad gör jag åt murken doft?
Känner "nån" lukt ytterst svagt i ett av våra sovrum på övre plan, kopplar ihop den med trä och "huslukt". Idag kände jag samm fast nästan mer i köket som ligger precis under. Det luktar gammalt hus. En sån lukt som sätter sig i kläderna om den blir starkare. Var börjar jag? Ringa hantverkare? Vem? Snickare? Anticimex?
Lukta i spånskivemöbler, de är duktiga på att dra åt sig fukt och börja lukta.F Finalisa skrev:Känner "nån" lukt ytterst svagt i ett av våra sovrum på övre plan, kopplar ihop den med trä och "huslukt". Idag kände jag samm fast nästan mer i köket som ligger precis under. Det luktar gammalt hus. En sån lukt som sätter sig i kläderna om den blir starkare. Var börjar jag? Ringa hantverkare? Vem? Snickare? Anticimex?
Gammalt linoleumgolv luktar också.Bort med sånt.
Du behöver lokalisera var lukten kommer ifrån. Jag skulle börja med att kolla efter läckage/fukt under och bakom diskho, diskmaskin, kyl och frys. Om du tar loss sockeln under köksbänkarna kan du sniffa och se om det luktar mer där. Kolla även efter fuktfläckar i innertaken.
Hur gammalt är huset? Är det källare, krypgrund eller platta på mark?
Hur gammalt är huset? Är det källare, krypgrund eller platta på mark?