Men du kan inte säga en storleksordning större. En rimligt synonym till storleksordning är ”ungefär” att man inom vissa områden tycker att jämt tiopotens är lagom noggrannhet medför inte att man kan säga 3 storleksordningar större när man menar 1000gånger så mycket.

Tillbaka till humorn... Eller ja 🙄
Person i röd tröja med texten "REAL MEN WEAR DIAPERS TRUMP 2024" och en keps med USA-flaggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Sona2012 och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men du kan inte säga en storleksordning större. En rimligt synonym till storleksordning är ”ungefär” att man inom vissa områden tycker att jämt tiopotens är lagom noggrannhet medför inte att man kan säga 3 storleksordningar större när man menar 1000gånger så mycket.
Jo JAG kan! Sådetså!

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Hoppas det är okej med lite humor i tråden?

Tecknad bild av en man och en kvinna i en deodorantbutik med en ordvits där mannen missförstår användningsområdet.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
Det är lätt att missta sig, men det här är "Humorhörnan", inte "Naturvetenskapligt specialintresserade aspies definitionsdiskussions-hörna".

• Gilla
  • Haha
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är lätt att missta sig, men det här är "Humorhörnan", inte "Naturvetenskapligt specialintresserade aspies definitionsdiskussions-hörna".
Snart kommer nån och påpekar att "aspies" är fel pluralform 😉

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Testarn och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Överallt utom i datavetenskap skulle jag påstå att storleksordning betyder tio, jag skulle påstå att det är hårt kopplat till talsystemet man räknar med och alltid lika med basen i detsamma

Därmed är storleksordningen detsamma som potensen i vetenskaplig notation. Är tydligare i det engelska uttrycket "order of magnitude"
Bokstavsordning, nummerordning, storleksordning… för den stora majoriteten betyder det att man sorterar något efter en viss ordning.

wildeside
B b8q skrev:
Bokstavsordning, nummerordning, storleksordning… för den stora majoriteten betyder det att man sorterar något efter en viss ordning.
Ja annars blir det ju oordning.

D Daniel 109 skrev:
Så som det används inom fysik kan man definitivt göra det, är till och med vanligt förekommande.

( Kan inte sluta nu, det hade ju betytt att jag tog åt mig när folk kallar mig och Daniel för asbergies, vilket skulle betyda att de använder det som ett nedvärderande begrepp, och det är väl inte tonen vi vill ha på forumet... Därför väljer jag att tolka det som glada tillrop när vi lyfter tråden från byxhumor nivån och ser fram emot fler långa diskussioner om definitioner! 🤣)

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
Du kan också resa dig och gå om någon säger A-ordet. Det är sen gammalt.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Hur en riktig croissant tillverkas

Kollage av fyra bilder som visar en larv, degblandning, larv i vätska och färdiga croissanter.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
BSOD och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan också resa dig och gå om någon säger A-ordet. Det är sen gammalt.
Nej, roligare att sitta kvar och tjata om definitioner

A ajn82 skrev:
( Kan inte sluta nu, det hade ju betytt att jag tog åt mig när folk kallar mig och Daniel för asbergies, vilket skulle betyda att de använder det som ett nedvärderande begrepp...)
Jag känner mig både nedvärderad och en smula kränkt av denna flagranta felstavning; det heter Asperger eller mer vardagligt aspie, med bokstaven P!!! Inte B!!!
/Mindre vänliga hälsningar från en språkligt specialintresserad

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.