7 792 677 läst · 38 153 svar
7793k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
Men du kan inte säga en storleksordning större. En rimligt synonym till storleksordning är ”ungefär” att man inom vissa områden tycker att jämt tiopotens är lagom noggrannhet medför inte att man kan säga 3 storleksordningar större när man menar 1000gånger så mycket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Jo JAG kan! Sådetså!D Daniel 109 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 986 inlägg
Det är lätt att missta sig, men det här är "Humorhörnan", inte "Naturvetenskapligt specialintresserade aspies definitionsdiskussions-hörna".
Bokstavsordning, nummerordning, storleksordning… för den stora majoriteten betyder det att man sorterar något efter en viss ordning.A ajn82 skrev:Överallt utom i datavetenskap skulle jag påstå att storleksordning betyder tio, jag skulle påstå att det är hårt kopplat till talsystemet man räknar med och alltid lika med basen i detsamma
Därmed är storleksordningen detsamma som potensen i vetenskaplig notation. Är tydligare i det engelska uttrycket "order of magnitude"
Så som det används inom fysik kan man definitivt göra det, är till och med vanligt förekommande.D Daniel 109 skrev:
( Kan inte sluta nu, det hade ju betytt att jag tog åt mig när folk kallar mig och Daniel för asbergies, vilket skulle betyda att de använder det som ett nedvärderande begrepp, och det är väl inte tonen vi vill ha på forumet... Därför väljer jag att tolka det som glada tillrop när vi lyfter tråden från byxhumor nivån och ser fram emot fler långa diskussioner om definitioner! 🤣)
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Du kan också resa dig och gå om någon säger A-ordet. Det är sen gammalt.
😖
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 986 inlägg
Jag känner mig både nedvärderad och en smula kränkt av denna flagranta felstavning; det heter Asperger eller mer vardagligt aspie, med bokstaven P!!! Inte B!!!A ajn82 skrev:
/Mindre vänliga hälsningar från en språkligt specialintresserad