Jag koppade in min Sileno i söndags. Allt startade upp bra, men vid flera tillfällen i veckan har jag hittat den stående på gräsmattan helt död, som om batteriet tagit slut. När jag koppat tillbaka den i laddstationen så har det varit nästan fullt batteri vilket var konstigt.

När jag idag var ledig och kunde ta lite tid stt ”övervaka” den så startade den som vanligt och klippte, men tedan vid 90% batterikapacitet kvar så körde den tillbaka till stationen. Vad kan detta bero på? Trött efter att ha legat i ide över vintern?

Gräset är högt på sina ställen, men jag har också ganska hög klipphöjd i gräsklipparen, så kan ju knappast bero på att den får ”jobba” för hårt.

***UPPDATERING***
För en stund sedan gick klipparen ut igen. Hittade den stående igen, helt död. Batterinivån var visade sig vara full för när jag satte i den i laddaren så visades detta (se bild).

Nu tycker appen dessutom att den ska ladda i 28 minuter, när batteriet är fullt?
 
  • Robotgräsklipparens display visar fullt batteri trots att den står stilla som om den vore tom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
Konstigt idag så startade den inte på schema. Gick ut och den stod kvar i dockan. På displayen stod det "Vänta". Omstart hjälpte.
 
N Nifa skrev:
Jag koppade in min Sileno i söndags. Allt startade upp bra, men vid flera tillfällen i veckan har jag hittat den stående på gräsmattan helt död, som om batteriet tagit slut. När jag koppat tillbaka den i laddstationen så har det varit nästan fullt batteri vilket var konstigt.

När jag idag var ledig och kunde ta lite tid stt ”övervaka” den så startade den som vanligt och klippte, men tedan vid 90% batterikapacitet kvar så körde den tillbaka till stationen. Vad kan detta bero på? Trött efter att ha legat i ide över vintern?

Gräset är högt på sina ställen, men jag har också ganska hög klipphöjd i gräsklipparen, så kan ju knappast bero på att den får ”jobba” för hårt.

***UPPDATERING***
För en stund sedan gick klipparen ut igen. Hittade den stående igen, helt död. Batterinivån var visade sig vara full för när jag satte i den i laddaren så visades detta (se bild).

Nu tycker appen dessutom att den ska ladda i 28 minuter, när batteriet är fullt?
Hej, så var min klippare förra året. Och den förbrukade även batterier! 2st batterier och 1st transformator fick jag på garantin innan jag skickade in den! De hittade fel på den och beställde någon del, vet ej vad. Jag har ej hunnit testa den efter lagningen men tror den kommer att gå bättre nu, utan plötsliga stopp direkt vid laddstationen eller nånstans ute på gräsmattan.
 
S svetsnisse skrev:
Hej, så var min klippare förra året. Och den förbrukade även batterier! 2st batterier och 1st transformator fick jag på garantin innan jag skickade in den! De hittade fel på den och beställde någon del, vet ej vad. Jag har ej hunnit testa den efter lagningen men tror den kommer att gå bättre nu, utan plötsliga stopp direkt vid laddstationen eller nånstans ute på gräsmattan.
Tack för återkoppling!

Men jag har lite följdfrågor:
  • Den förbrukade batterier: Menar du att den körde slut på batterierna väldigt snabbt från 100 % till 0 %? För i mitt fall så är ju knappt något på batteriet förbrukat. Det finns kräm kvar så att säga men den stannar ändå.
  • En transformator: Jag har lite dålig kunskap om dessa delar på Silenon, men hur kan transformatorn orsaka detta?

Dessvärre är min Sileno inköpt 2019 så garantin gick ut för flera år sedan.

***UPPDATERING***
Det är mest sannolikt batteriet som är slut. Hittade denna tråd med exakt samma problem: https://www.byggahus.se/forum/threa...nnar-mitt-i-klippningen-pa-staengs-av.491883/.
Med tanke på att den gått 4000 timmar på dessa år så vore det konstigt om det inte är att batteriet gett sig.

Har beställt ett nytt batteri för 600 kronor på Batteriexperten. Får det på fredag. Håller tummarna för att det fungerar!
 
Redigerat:
F
N Nifa skrev:
Tack för återkoppling!

Men jag har lite följdfrågor:
  • Den förbrukade batterier: Menar du att den körde slut på batterierna väldigt snabbt från 100 % till 0 %? För i mitt fall så är ju knappt något på batteriet förbrukat. Det finns kräm kvar så att säga men den stannar ändå.
  • En transformator: Jag har lite dålig kunskap om dessa delar på Silenon, men hur kan transformatorn orsaka detta?

Dessvärre är min Sileno inköpt 2019 så garantin gick ut för flera år sedan.

***UPPDATERING***
Det är mest sannolikt batteriet som är slut. Hittade denna tråd med exakt samma problem: [länk].
Med tanke på att den gått 4000 timmar på dessa år så vore det konstigt om det inte är att batteriet gett sig.

Har beställt ett nytt batteri för 600 kronor på Batteriexperten. Får det på fredag. Håller tummarna för att det fungerar!
Hmm jag reggade min och fick 5 års garanti.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hmm jag reggade min och fick 5 års garanti.
Hmmmm… just det ja. Jag reggade mig också minns jag. Ska i så fall ha garanti fram till augusti i år. Ska kolla upp detta.
 
N Nifa skrev:
Tack för återkoppling!

Men jag har lite följdfrågor:
  • Den förbrukade batterier: Menar du att den körde slut på batterierna väldigt snabbt från 100 % till 0 %? För i mitt fall så är ju knappt något på batteriet förbrukat. Det finns kräm kvar så att säga men den stannar ändå.
  • En transformator: Jag har lite dålig kunskap om dessa delar på Silenon, men hur kan transformatorn orsaka detta?

Dessvärre är min Sileno inköpt 2019 så garantin gick ut för flera år sedan.

***UPPDATERING***
Det är mest sannolikt batteriet som är slut. Hittade denna tråd med exakt samma problem: [länk].
Med tanke på att den gått 4000 timmar på dessa år så vore det konstigt om det inte är att batteriet gett sig.

Har beställt ett nytt batteri för 600 kronor på Batteriexperten. Får det på fredag. Håller tummarna för att det fungerar!
Batterierna gick ej att ladda längre. Misstänkte fel ström från transformatorn (den som omvandlar strömmen från vägguttaget). Felsökte med efter supportens och min egen förmåga. Slutade med att jag fick skicka in klipparen för felsökning.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Batterierna gick ej att ladda längre. Misstänkte fel ström från transformatorn (den som omvandlar strömmen från vägguttaget). Felsökte med efter supportens och min egen förmåga. Slutade med att jag fick skicka in klipparen för felsökning.
Ok. Vi får se hur det går för mig när jag får mitt nya batteri på fredag då.
 
Ska i helgen börja lägga ut begränsningskabel men har en passage som jag är lite osäker på om sileno fixar. Bredd på gång 92 cm. Tanken är att guidekabeln ska få plats också. Kan man dra en begränsningskabel under trappan om det är för tajt? Trädgårdspassage med gräsmatta och stenbelagd stig, under trappan till en altan, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en fråg om batterier. Vår Gardena Sileno R100Li, inköpt 2018, stannar med tomt batteri utan att ha hunnit till laddstationen. Förmodligen är batteriet kasst, min fråga är följande: Ska man satsa på ett orginalbatteri eller duger ett ersättningsbatteri lika bra?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
M Mattias_S skrev:
Ska i helgen börja lägga ut begränsningskabel men har en passage som jag är lite osäker på om sileno fixar. Bredd på gång 92 cm. Tanken är att guidekabeln ska få plats också. Kan man dra en begränsningskabel under trappan om det är för tajt?[bild]
Det kan nog bli rätt tight även ifall du drar begränsningskabeln bakom trappan. Du behöver ju dra guiden till vänster om plattorna och då kommer guiden ligga mycket nära den vänstra begränsningskabeln.

Kika i din manual gällande minimum avstånd mellan begränsningskabel. Du får sedan prova och observera klipparen när den passerar förbi.
 
  • Gilla
Mattias_S
  • Laddar…
A Anton137 skrev:
Jag har en fråg om batterier. Vår Gardena Sileno R100Li, inköpt 2018, stannar med tomt batteri utan att ha hunnit till laddstationen. Förmodligen är batteriet kasst, min fråga är följande: Ska man satsa på ett orginalbatteri eller duger ett ersättningsbatteri lika bra?
Om du ser några inlägg högre upp så köpte jag nyligen ett icke-original batteri från Batteriexperten. Vad jag läst mig till ska de fungera precis lika bra som originalen - till mer än halva priset.
 
M Mattias_S skrev:
Kan man dra en begränsningskabel under trappan om det är för tajt?
Ja, det är nog klokt. Tänk på att klipparen går på vänster sida om guiden mot laddaren sett, så har du laddaren där du står när du tagit bilden så kan du ju prova att lägga kablarna 25-15-52 cm från vänster kant och är laddaren bortåt studsmattan lägger du guiden skevt åt andra hållet.

Jag skulle inte bry mig så mycket om vad det står i instruktionsboken om avstånd, de är ofta ganska väl tilltagna, utan främst se till att klipparen inte hugger i sten bland kullerstenen.
 
  • Gilla
Mattias_S
  • Laddar…
N Nifa skrev:
Jag koppade in min Sileno i söndags. Allt startade upp bra, men vid flera tillfällen i veckan har jag hittat den stående på gräsmattan helt död, som om batteriet tagit slut. När jag koppat tillbaka den i laddstationen så har det varit nästan fullt batteri vilket var konstigt.

När jag idag var ledig och kunde ta lite tid stt ”övervaka” den så startade den som vanligt och klippte, men tedan vid 90% batterikapacitet kvar så körde den tillbaka till stationen. Vad kan detta bero på? Trött efter att ha legat i ide över vintern?

Gräset är högt på sina ställen, men jag har också ganska hög klipphöjd i gräsklipparen, så kan ju knappast bero på att den får ”jobba” för hårt.

***UPPDATERING***
För en stund sedan gick klipparen ut igen. Hittade den stående igen, helt död. Batterinivån var visade sig vara full för när jag satte i den i laddaren så visades detta (se bild).

Nu tycker appen dessutom att den ska ladda i 28 minuter, när batteriet är fullt?
Jag har haft samma problem två gånger. Jag har köpt nya batteri och ändå hade klipparen frispel.
Det visade sig att BÅDA gångerna har basenheten blivit ett tillhåll för myror som byggt bo i elektroniken(!)
Lampan lyste som den skulle men slingsignalerna och laddningscyklerna var helt knäppa.
Nu gäller jag ut myrr runt basstationen, för det är dyrt med verkstad…
 
H Hans Kj skrev:
Jag har haft samma problem två gånger. Jag har köpt nya batteri och ändå hade klipparen frispel.
Det visade sig att BÅDA gångerna har basenheten blivit ett tillhåll för myror som byggt bo i elektroniken(!)
Lampan lyste som den skulle men slingsignalerna och laddningscyklerna var helt knäppa.
Nu gäller jag ut myrr runt basstationen, för det är dyrt med verkstad…
Intressant. Jag har haft basstationen inomhus hela vintersäsongen så den har knappt varit ute. Har inte sett några myror. Har antagit att jag behöver byta batteri då det gamla har gått i fem år. Får väl utvärdera ditt tips om det nya batteriet inte fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.