Hej,
Trädet som står i vår trädgård växer för varje år. Nu undrar vi om det är dags att kapa vissa grenar innan det blir för stort. Men var bör man beskära trädet? Kan man anlita ngn firma som kan göra det och vad är ett rimligt pris?
Trädet som står i vår trädgård växer för varje år. Nu undrar vi om det är dags att kapa vissa grenar innan det blir för stort. Men var bör man beskära trädet? Kan man anlita ngn firma som kan göra det och vad är ett rimligt pris?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Man kan ta in arborister för att beskära träd men de kan inte göra så att trädet slutar växa utan vad de kan göra är att glesa ut trädet genom att ta bort en del inte alltför stora grenar. Det tar väl 1/2 - 1 dag för två personer.
Tycker man att trädet är för stort är det bättre att ta bort det helt än att skära ned det kraftigt på höjden eftersom det senare bara gör att trädet får en väldigt konstig form. Men med somrar som allt oftare är mycket varma är ju väldigt skönt med ett träds skugga.
Tycker man att trädet är för stort är det bättre att ta bort det helt än att skära ned det kraftigt på höjden eftersom det senare bara gör att trädet får en väldigt konstig form. Men med somrar som allt oftare är mycket varma är ju väldigt skönt med ett träds skugga.
Tricket är ju att beskära kontinuerligt för att inte hamna i en sån här situation.
Lite svår bedömt enligt bilden men jag hade nu i år tagit bort grenen i mitten som jag markerat på bilden. Därefter gett det 1-3 år beroende på växttakt och sedan tagit grenen till höger. Då har du förhoppningsvis ett mindre träd som fortfarande är snyggt. Sen kommer det ju antagligen skjuta skott strax under snittet, de skotten hade jag hållit koll på och klippt lite på varje år, annars är du tillbaka på ruta ett rätt snabbt.
Lite svår bedömt enligt bilden men jag hade nu i år tagit bort grenen i mitten som jag markerat på bilden. Därefter gett det 1-3 år beroende på växttakt och sedan tagit grenen till höger. Då har du förhoppningsvis ett mindre träd som fortfarande är snyggt. Sen kommer det ju antagligen skjuta skott strax under snittet, de skotten hade jag hållit koll på och klippt lite på varje år, annars är du tillbaka på ruta ett rätt snabbt.
Tack för alla råd!
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Men...du kan väl berätta vad det är för träd nu då?
Det är åtminstone någon form av päronträd.
Kapar man så där grova grenar har trädet ingen rimlig möjlighet att övervalla såren och man kommer nästan garanterat få röta i stammen. Med andra ord har man påbörjat en långsam avlivning av trädet. Och vårbeskärning är inte lämpligt. Man kan beskära häckar under vårvintern eftersom det stimulerar skottillväxt, men här vill man ju absolut inte ha mer skott än nödvändigt. Och det var alltså vårvintern, senvåren som är nu är inte lämplig alls för beskärning. Trädet lägger alla sina krafter på att producera löv och sedan tar man bort en stor del av dem innan de hunnit "betala tillbaka". Trädet blir därmed försvagat och har ännu mindre möjlighet att hantera de stora sårytorna.
Sanningen är att det nästan aldrig är en bra idé att försöka hålla ett storväxande träd litet genom beskärning, och framförallt inte om man börjar när trädet redan är stort.
Sanningen är att det nästan aldrig är en bra idé att försöka hålla ett storväxande träd litet genom beskärning, och framförallt inte om man börjar när trädet redan är stort.
Liknande trådar
-
Spiskåpa underkänd OVK - vems ansvar?
Juridik -
Hur/var kan man få tag på ny klippkåpa till gräsklippare?
Trädgårdsmaskiner -
Var hittar jag en likadan ventilationskåpa?
Ventilation -
Var placera trafon till LED samt behov av skyddskåpa?
Belysning -
Var kapa ek-gren för att minimera risk för röta i trädet?
Häckar, Buskar & Träd