409 läst · 2 svar
409 läst
2 svar
Gardena 5000 - är max självsug verkligen MAX
Hejsan!
Jag har precis köpt följande pump där jag lite lätt missuppfattade sughöjd vs. suglängd (självsug).
Jag hade tänkt pumpa vatten från en sjö där pumpens höjd över sjön är endast 1 meter men det vore önskvärt att ställa den i samband med ett litet hus och då behöver jag en susglang på c:a 10m.
I pumpens specifikation nämns att den har en max självsug 8m och Gardena säljer sugslang som längst på 7m men frågan till er i detta kloka forum är om ni tror att pumpen ändå klarar c:a 10m slang där jag isåfall får köpa den separat tillsammans med sugfilter och slanganslutning.
https://www.gardena.com/se/produkter/pumpar/hydroforpumpar/hydroforpump-50005-eco/967246101.html.
Jag har precis köpt följande pump där jag lite lätt missuppfattade sughöjd vs. suglängd (självsug).
Jag hade tänkt pumpa vatten från en sjö där pumpens höjd över sjön är endast 1 meter men det vore önskvärt att ställa den i samband med ett litet hus och då behöver jag en susglang på c:a 10m.
I pumpens specifikation nämns att den har en max självsug 8m och Gardena säljer sugslang som längst på 7m men frågan till er i detta kloka forum är om ni tror att pumpen ändå klarar c:a 10m slang där jag isåfall får köpa den separat tillsammans med sugfilter och slanganslutning.
https://www.gardena.com/se/produkter/pumpar/hydroforpumpar/hydroforpump-50005-eco/967246101.html.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Det är sughöjden som är max 8m.
Längden kan vara längre än så.
Längden kan vara längre än så.
Sughöjden är fysikaliskt begränsad och beror av lufttrycket. Principen med en sugande pump är att skapa vakuum/undertryck. Det går förstås bara att göra till noll tryck. Lufttrycket i marknivå motsvarar ca 10 m vattentryck, så därför är det gränsen. Sedan minskar förstås kapaciteten närmast gränsen och då anges ofta 7-8 m som maximal sughöjd.
Behöver man få vattnet högre upp måste man ha en tryckande pump, som sitter nere i vattnet.
Avståndet i plan från vattnet till pumpen har ingen större betydelse (mer än friktionsförluster i slangen).
Behöver man få vattnet högre upp måste man ha en tryckande pump, som sitter nere i vattnet.
Avståndet i plan från vattnet till pumpen har ingen större betydelse (mer än friktionsförluster i slangen).
Liknande trådar
-
Hur får jag ut maximalt av rotationslaser vid altanbygge?
Altan & Uteplats -
Gardena life sileno 1000 laddar inte
Robotgräsklippare -
Passage över altan för Gardena Smart Sileno City
Robotgräsklippare -
Furugolv 25x160 från byggmax, några erfarenheter?
Lösvirke & Timmerhus -
Gardena R130Li ”Ingen slingsignal Grönt ljus i laddstation
Robotgräsklippare