Hej!
Vi har en gammal friggebod som vi funderar på att göra om till bastu. Den har invändig träpanel och träinnertak som är lackat med nån relativt matt lack. Det är rätt mycket bastukänsla i den redan idag!

Men jag är lite orolig för att den lackade panelen ska släppa ifrån sig farliga ämnen när det blir riktigt varmt. Är det nån fara? Kan det bli några andra problem?

Jag kan absolut slipa panelen så att det mesta av lacken försvinner men allt kommer inte att försvinna särskilt inte i utrymmet mellan brädorna.

Sen undrar jag om jag måste ändra båt vad gäller fuktspärr och ev plastduk i väggarna? Vet inte exakt hur det är gjort men det går ju att ta reda på.
 
  • Inredning av friggebod med träpanel och tak, trävåningssängar, röd plastmatta och en matta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Inte bara att plasten (lacken) inte är gjord för att bli så varm och mycket riktigt kan börja släppa ifrån sig otrevliga ämnen och dofter, den kommer också förstöras av fukten i bastun och snart börja se riktigt tråkig ut, skulle jag tro.
 
Tack för svaret!
 
Jag tror inte du får några problem alls, mer än att du kanske bör köra max värme några timmar och bränna av väggarna innan du börjar basta i den. Skulle de bubbla nånstans får du väl slipa lite på den fläcken. Är den fristående behöver du nog inte göra nåt åt väggarna avseende folie eller så heller, den kommer väl stå kall när det inte bastas och om ingen bor i utrymmet är det väldigt lite fukt som tillförs. På sin höjd kan det bli lite kondens i yttertaket om det är bondplåt eller så där ligger? Golven är förhållandevis kalla så plastmattan kan också ligga kvar.

Ska du ha vedeldat lär du behöva öppna upp för bättre ventliation då elden tar mycket syre. Snackar vi elaggregat behövs bara tilluft vid aggregatet och frånluft diagonalt.

Lycka till :)
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Jag tror inte du får några problem alls, mer än att du kanske bör köra max värme några timmar och bränna av väggarna innan du börjar basta i den. Skulle de bubbla nånstans får du väl slipa lite på den fläcken. Är den fristående behöver du nog inte göra nåt åt väggarna avseende folie eller så heller, den kommer väl stå kall när det inte bastas och om ingen bor i utrymmet är det väldigt lite fukt som tillförs. På sin höjd kan det bli lite kondens i yttertaket om det är bondplåt eller så där ligger? Golven är förhållandevis kalla så plastmattan kan också ligga kvar.

Ska du ha vedeldat lär du behöva öppna upp för bättre ventliation då elden tar mycket syre. Snackar vi elaggregat behövs bara tilluft vid aggregatet och frånluft diagonalt.

Lycka till :)
Tack för svaret.
Har i princip bestämt mig för att inte använda den gamla friggeboden som bastu. Dels pga lacken men också för att det inte passade så bra, skulle vara komplicerat att flytta den och skulle bli mycket markarbete för att bygga ett nytt större hus på samma plats.

Nu är planen istället att bygga en ny bastustuga på en annan plats på tomten eller ev bygga en lite större gäststuga med bastu i.

Se https://www.byggahus.se/forum/threa...gga-separat-gaeststuga-och-bastustuga.518562/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.