vi fick poolen med huset, och alla rör och värmepump etc är mycket gamla.

Två kopplingar till värmepumpen, vatten in och vatten ut, ser ut som på bilderna. Denna kopplingen är hyfsat hel, men den andra är totalt förstörd, sönder dragen, torkad, sprucken. Behöver nu nya innan jag kan starta poolen.

Problemet är, jag har noll koll på vad sådana här heter, eller hur man får tag på nya.

Någon som kan hjälpa mig identifiera och kanske hjälpa mig med var jag kan få tag på nya?

Tack!
 
  • Hand håller en svart poolkoppling med måttband som visar storleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller måttband mot en svart poolkoppling för att mäta dess diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en gammal poolkoppling bestående av två delar i plast, synligt sliten och smutsig, mot ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en äldre svart plastkoppling mot bakgrund av fruktskål, begärt hjälp för att identifiera ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Som @jonaserik säger är detta två kopplingar sammanfogade. Dock är det bara en halv unionskoppling. Den andra delen sitter kvar i värmepumpen och i resten av systemet.

Det kan vara klokt att skruva ur den del som sitter i värmepumpen nu, och ta med den till affären när du köper en ny union, så kan du antingen säkerställa att den nya delen passar på den gamla, eller byta båda delarna. Det brukar vara 1,5" på värmepumpen.

Har man dragit dessa kopplingar hårt har man antagligen inte förstått att det är en o-ring som tätar. Den behöver smörjas med tex Unipack Glidex. Man ska inte använda någon gängtätning på dessa kopplingar.
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Som @jonaserik säger är detta två kopplingar sammanfogade. Dock är det bara en halv unionskoppling. Den andra delen sitter kvar i värmepumpen och i resten av systemet.

Det kan vara klokt att skruva ur den del som sitter i värmepumpen nu, och ta med den till affären när du köper en ny union, så kan du antingen säkerställa att den nya delen passar på den gamla, eller byta båda delarna. Det brukar vara 1,5" på värmepumpen.

Har man dragit dessa kopplingar hårt har man antagligen inte förstått att det är en o-ring som tätar. Den behöver smörjas med tex Unipack Glidex. Man ska inte använda någon gängtätning på dessa kopplingar.
Jag förstår, tack!

Nej båda kopplingarna var sönderdragna från början (tre år sedan), spruckna, men jag "reparerade" sådan där svetsmassa eller vad det kan tänkas heta.

Vilka typer av butiker har sådana här? Vart ska jag ta med dem? :)
 
Alla poolbutiker har dessa saker. Folkpool och Poolstore brukar ha bra sortiment i butikerna, iaf här i Stockholm. Hornbach har ett bra sortiment också.

På nätet har du tex dammbutiken.se som har allt.

CEPEX är ett vanligt och bra fabrikat på dessa saker.

Du behöver en burk pvclim också (och en snutt 50mm hårt pvc rör), finkornigt sandpapper för att göra rent (slipa runt, inte längs med röret). Lägg på flödigt med lim, det är inte svårt att limma.
 
Redigerat:
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Jag förstår, tack!

Nej båda kopplingarna var sönderdragna från början (tre år sedan), spruckna, men jag "reparerade" sådan där svetsmassa eller vad det kan tänkas heta.

Vilka typer av butiker har sådana här? Vart ska jag ta med dem? :)
I inlägg # 2 finns det en del ställen, men du ska klart för dig att på poolfirmorna hugger dom för sig. Kollade här och det fanns något, hur det är med övriga dim vet jag inte. Dom har även rör.
https://www.hornbach.se/p/unionkoppling-pvc-o50mm-lim/8539541/
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Alla poolbutiker har dessa saker. Folkpool och Poolstore brukar ha bra sortiment i butikerna, iaf här i Stockholm. Hornbach har ett bra sortiment också.

På nätet har du tex dammbutiken.se som har allt.

CEPEX är ett vanligt och bra fabrikat på dessa saker.

Du behöver en burk pvclim också (och en snutt 50mm hårt pvc rör), aceton för att göra rent alt ett väldigt finkornigt sandpapper. Lägg på flödigt med lim, det är inte svårt att limma.
Använd inte aceton, det smälter plasten/röret och det blir en skrovlig yta och då kan det bli svårt att knuffa ihop i limpunkten. Det ska vara metylenklorid som gör rent och inte smälter plasten
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Använd inte aceton, det smälter plasten/röret och det blir en skrovlig yta och då kan det bli svårt att knuffa ihop i limpunkten. Det ska vara metylenklorid som gör rent och inte smälter plasten
Det är rätt, har editerat inlägget. Vettefan var jag fick det ifrån. Använder våtslippapper själv.
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
Jepp och med ett riktigt fint våtpapper och torka ren så går det, det är ytan på röret som ska bort. När man limmar så lägges en lite krftigare sträng lim i muffdelen och en sträng på rörets främre del, det ska halka bra vid hopskjut och snabbt ska då gå, limmet hugger nästan direkt, så bara knuffa ihop snabbt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.