M Mjärn skrev:
Varför då?
För att ett fordon med fast monterad dragkrok har krockskydd anpassat för det. Ditt fordon tål inte att bli påkörd på dragkroken.
Så fick jag det förklarat på Carspect för tio år sedan.
 
oshu oshu skrev:
För att ett fordon med fast monterad dragkrok har krockskydd anpassat för det. Ditt fordon tål inte att bli påkörd på dragkroken.
Min bil har räddats från skador tack vare dragkroken, jag har blivit påkörd bakifrån och backat in i en mur.
Inte ett märke på bilen och endast lite lackskada på kroken.
Dragkrok är tuffa grejer.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
För att ett fordon med fast monterad dragkrok har krockskydd anpassat för det. Ditt fordon tål inte att bli påkörd på dragkroken.
Så fick jag det förklarat på Carspect för tio år sedan.
Det där låter lite märkligt. Jag har inte sett någon skillnad på bilens konstruktion mellan fast och "lös" dragkrok. Har du sett någon instruktion från biltillverkaren att bilen inte får köras med avtagbar krok utfälld/monterad om inte släp är kopplat?
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Min bil har räddats från skador tack vare dragkroken, jag har blivit påkörd bakifrån och backat in i en mur.
Inte ett märke på bilen och endast lite lackskada på kroken.
Dragkrok är tuffa grejer.
Antar du kikat på balkarna under? Jag blev påkörd bakifrån i ganska beskedlig hastighet ändå, böjde ena längsgående balken nedåt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min krok och bil är uppenbarligen bättre än din😇
Det finns noll skador, bilen är dessutom besiktigad flera gånger efter påkörningarna.
Kroken är fast och monterad av mig själv 2011.
 
RoTe
Bilarna är ju byggda för att deformeras vid krock pga att du som människa inte ska skadas i onödan.
 
  • Gilla
anml och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det där låter lite märkligt. Jag har inte sett någon skillnad på bilens konstruktion mellan fast och "lös" dragkrok. Har du sett någon instruktion från biltillverkaren att bilen inte får köras med avtagbar krok utfälld/monterad om inte släp är kopplat?
Jag har inte heller läst något sådant. Det var därför jag var medvetet vag i mitt inlägg 😊
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du behöver inte förklara reglerna för mig eller varför de finns. Jag bara invänder mot att du menar att min krok skulle vara farlig för att den är trög, vilket den garanterat inte är trots att andra krokar med annan konstruktion kanske är. Enda anledningen att jag försöker förklara det för dig är för att du citerade mig och mästrade om att vi som är mindre. vetande borde tänka på hur farligt det kan vara med en krok som lossnar.

Vi kan ta det en extra gång. Min gamla krok var trög att få på plats och underkändes. Den krävde lite kraft för att få på plats, men när den kom på plats satt och fungerade den som tänkt. Min nya krok är lättare att få på plats, men när den sitter så sitter den exakt lika säkert eller osäkert som den gamla.

Jag förstår reglerna och varför de finns.
Jag har bytt krok.
Jag var irriterad över att behöva byta en fungerande och säker krok.
Jag vet precis hur dumt och farligt det är om en krok lossar när man drar ett släp.

Är det tydligt nog nu, eller vill du fortsätta visa dig duktig och förklara självklarheter för mig?
Vad jag menar är att din gamla krok var trög, och du vet ju om det och kunde få på den vilket är bra. Men om någon annan ovetande använder bilen och får på draget typ halvvägs så kan det innebära en risk. Jag vet int exakt på modellen vilket drag du har, men många av dom dragkrokar man för uppåt har en tendens att dom kan komma på halvvägs.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det där låter lite märkligt. Jag har inte sett någon skillnad på bilens konstruktion mellan fast och "lös" dragkrok. Har du sett någon instruktion från biltillverkaren att bilen inte får köras med avtagbar krok utfälld/monterad om inte släp är kopplat?
Bilar där fast dragkrok skymmer regskylten måste ha avtagbar som ett exempel. Sen är det precis som föregående kille sa, krockskyddet fungerar såklart bättre med ett avtagbart då du fördelar kraften där den är tänkt att vara.
 
H hablam skrev:
Vad jag menar är att din gamla krok var trög, och du vet ju om det och kunde få på den vilket är bra. Men om någon annan ovetande använder bilen och får på draget typ halvvägs så kan det innebära en risk. Jag vet int exakt på modellen vilket drag du har, men många av dom dragkrokar man för uppåt har en tendens att dom kan komma på halvvägs.
Och jag fortsätter säga att min krok inte kan fastna halvvägs, men du vill ändå hävda att det är ett problem och en potentiell risk. Jag kommer passera på E20 ett par gånger i juni. Om du bjuder på kaffe kan jag komma förbi och visa kroken. Både den nya och den gamla.
 
RoTe
@Hep ingen bryr sig om just DIN krok. Det handlar om generella säkerhetsrisker.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att de kan falla under Rear Lid, eftersom detta är kopplat till bakluckan.
Men allt annat i bakluckan fungerar
 
M maxmsm skrev:
Behöver du dragkroken?
Om inte så ta bort den om det kostar för mycket att fixa.
Jag använder den ofta så jag vill gärna ha den kvar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla inlägg men när slutade kroken att fungera då? Den åker uppenbarligen inte ner men du säger samtidigt att du använder den ofta?
 
S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg men när slutade kroken att fungera då? Den åker uppenbarligen inte ner men du säger samtidigt att du använder den ofta?
Den är alltid ute och går inte att fälla in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.