Mikael_L
kvirre kvirre skrev:
Körförbud låter ju väldigt märkligt.
Har de några andra alternativ än 1'a, 2'a eller 3'a ?

Eller som det väl heter idag:
Underkänd - utan krav på ombesiktning
Underkänd - med krav på ny besiktning
Körförbud

Och det blev väl "Underkänd - med krav på ny besiktning" i detta fall?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Körförbud låter ju väldigt märkligt. Att de däremot är petiga vet jag av egen erfarenhet. Min krok är dock helt manuell dvs man kan ta bort den helt. Låsningen skruvas in efter man klickat i kroken. Skruven är försedd med en lettrad ratt men har också en sexkantskalle ytterst. När jag hade dragit för hand (ratten) klagade de på att det fanns ett litet-litet glapp. Blev dock bara ett påpekande. När jag nästa gång hade dragit med en fast nyckel på sexkantskallen "satt den för hårt så den gick inte att lossa". Det blev ombesiktning.
Fanns det inga andra argument till varför det skulle innebära körförbud? För det låter helt snurrigt
Jag har en månad på mig att fixa det, därefter blir det körförbud.
 
Kan tänka mig att om du sträcker dig till att lämna in bilen, så läser de av felkoder med en märkesbunden läsare och åtgärdar felet.
Kan inte vara första gången det blir ett sådant fel.

Kanske är värt några tusen för dig att få bilen godkänd.
Själv har vi alltid en bil i reserv, bara att ställa på när det kärvar sig. Bor sån till att vi behöver fungerande bilar.
Ställde på reserven förra veckan när 9-5:an havererad. Felet lagat efter typ 4 dagar.


Har googlat lite ... Min inte hittat nåt nyttigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
A
M Mjärn skrev:
Så då ska man inte få köra bilen alls? Är det inte bättre att ge körförbud att använda släp istället?
😂hur skulle man kolla att folk följde det ? Antingen fast eller inte alls är mina alternativ när jag letar bil alla avtagbara/infällbara varianter krånglar förr eller senare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag har en månad på mig att fixa det, därefter blir det körförbud.
Aha. Jamen då är det nog helt enligt reglerna. En felaktighet skall rättas inom en månad och gör man inte det så får man körförbud som "straff". Jag hade "förhöjda avgasvärden" och fick samma budskap om en månad.
Trodde du fick "spanska flaggan" på bilen där och då!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kan tänka mig att om du sträcker dig till att lämna in bilen, så läser de av felkoder med en märkesbunden läsare och åtgärdar felet.
Kan inte vara första gången det blir ett sådant fel.

Kanske är värt några tusen för dig att få bilen godkänd.
Själv har vi alltid en bil i reserv, bara att ställa på när det kärvar sig. Bor sån till att vi behöver fungerande bilar.
Ställde på reserven förra veckan när 9-5:an havererad. Felet lagat efter typ 4 dagar.


Har googlat lite ... Min inte hittat nåt nyttigt.
Problemet är bara att jag har lagt flera tusen senaste veckan. Jag är inte så sugen på att hålla på att lägga några tusen hela tiden. Men jag har inget val antar jag.
 
M Mjärn skrev:
Jag är inte så sugen på att hålla på att lägga några tusen hela tiden. Men jag har inget val antar jag.
Du kan försöka sälja fordonet som det står med befintliga fel och brister.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan försöka sälja fordonet som det står med befintliga fel och brister.
Jag vill inte.
 
Sånt ingår i planering av hus- bil- segelbåt sägande mm.

Har under 50 år gjort det allra mesta själv inom alla områden.
Sista stora var att lägga nytt tak på kåken. Sparade minst 150 000 kr.

Vad jag sparat på bilmeckandet går inte att beräkna.
Har verktyg, svetsar, kompressor o s v.

Visst i land får man krypa till korset å ta hjälp.
T ex vid hjulinställning och kamremsbyten.

Vad kostar bilen i stående skick med krav på ombesiktning?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Problemet är bara att jag har lagt flera tusen senaste veckan. Jag är inte så sugen på att hålla på att lägga några tusen hela tiden. Men jag har inget val antar jag.
Det är så det är att äga en begagnad bil utan garantier och försäkring.

Jag tröttnade på att saker gick sönder i tid och otid, det trots att jag kan fixa det mesta själv, och skaffade en nyare bil som jag kunde helförsäkra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag vill inte.
Men om du inte kan fixa felet själv eller vill leja bort arbetet är försäljning eller skrotning ett par av de val du har.

Att vara ohyfsad mot folk och påstå att de trollar hjälper dej föga.
 
  • Gilla
datja och 8 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag vill inte.
Säg att du lämnar bort jobbet. Kanske går på 5000 kr, kanske mer om ett styrdon t ex är trasigt. Det kan också bli billigare än så.

5000 blir inte mycket på t ex 5 år.
Lite mindre av nåt annat bara.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men om du inte kan fixa felet själv eller vill leja bort arbetet är försäljning eller skrotning ett par av de val du har.

Att vara ohyfsad mot folk och påstå att de trollar hjälper dej föga.
Men haha vad menar du? Vadå otrevlig? Är det för att jag inte använder smileys?
 
Jag brukar leta mig till nån mindre verkstad än t ex Lecab.
Hatar att se mekaniker, arbetsledning och folk i kundmottagningen knalla omkring i finkläder och polerade skor. Detta är ju sånt som kunder i slutänden får betala.

Nääää vi har bymeckar här på landet.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
F
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är väl lite som dimljus, finns de där och kan användas så ska de vara korrekt inställda.

Likadant med en dragkrok, finns den där och kan tänkas användas så ska den kunna inspekteras och fungera. Nästa gång du testar så kanske den faller ner och om den då inte fungerar som den skall och fastnar i rätt läge osv så kan det vara farligt. Så, finns den där ska den kunna inspekteras och fungera.

Lösningen på gamla bilar med automatisk krok som plötsligt inte funkar brukar tyvärr bli utbyte till en svindyr reservdel eller till en fast krok. Även om det är en småsak som gått sönder så brukar tillverkarna se till att (med säkerheten som ursäkt ) man måste byta hela grejen.
Vill minnas att besiktningen klagade på för högt ställda dimljus en gång. Jag kopplade ur den på plats och då var det ok. 🙆‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.