Mikael_L
M Mjärn skrev:
Ska jag verkligen där och pilla när jag inte vet hur man gör? Ger mig inte på det. Hade det funnits en guide så hade jag nog gjort det.
Återigen, använd google.
Där får du träffar från hela världens 8 miljarder människor, här på BH från några tiotusen.

Du vill väl att någon här även kommer och byter säkringen åt dig.
(Ursäkta, jag irriterar mig lite på din attityd bara, nu ska jag lugna ner mig med dagens första kopp kaffe och förhoppningsvis bli trevligare)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
M Mjärn skrev:
Jag har googlat och hittat priser inom ett spann på 4k - 20k. Därav frågan.
Bra, då hade du redan svaret. 4000 spänn.
(sen kan man väl luska och leta och kanske hitta det några hundringar billigare, men nu har du ett tak på 4000:)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Återigen, använd google.
Där får du träffar från hela världens 8 miljarder människor, här på BH från några tiotusen.

Du vill väl att någon här även kommer och byter säkringen åt dig.
(Ursäkta, jag irriterar mig lite på din attityd bara, nu ska jag lugna ner mig med dagens första kopp kaffe och förhoppningsvis bli trevligare)
På min attityd?😂 Läs ditt inlägg. Är nog du som ska vara irriterad på din egen attityd.

Finns ganska många dryga narcissister på detta forumet. Men långt ifrån alla. Många är hjälpsamma medan vissa är helt vanliga internettroll. Som du.
 
  • Arg
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra, då hade du redan svaret. 4000 spänn.
(sen kan man väl luska och leta och kanske hitta det några hundringar billigare, men nu har du ett tak på 4000:)
Jag frågade i hopp om att någon som hade gjort ett sådant byte på sin bil kanske kunde skriva ett inlägg om vad han betalade för det.
 
Fairlane
M Mjärn skrev:
Ska jag verkligen där och pilla när jag inte vet hur man gör? Ger mig inte på det. Hade det funnits en guide så hade jag nog gjort det.
Tar tag i en säkringar och drar den rakt ut. Sen tittar du på vilken strömstyrka det är på den, exempelvis 10A och tar ny säkring av samma typ och trycker dit. Det är svårare att tanka bilen...

Om du tittar på bilden från instruktionsboken som du la i ett tidigare inlägg så beskrivs det exakt hur du gör, nere till höger, så guiden du efterfrågar finns.

Har du långt till närmaste VW verkstad så kan du alltid prova att kontakta dem via telefon eller mail. Du kan säga att det är vad instruktionsboken uppmanar dig att göra då de inte har med en tabell i boken (som alla andra bilar har).
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Tror ni att det är krångligt och dyrt att montera av och byta till en permanent fast dragkrok?
Inget du gör själv skulle jag säga, om du inte är mek-kunnig och har en välutrustad verkstad med lyft.
Lär vara betydligt dyrare än att låta en verkstad kolla på dragkroken du har

Sen behöver du bara se till att använda den (Fälla ut och in den) då och då så den inte kärvar igen.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så är det säkert.
Men bilprovningen är fyrkantiga och underkänner allt som inte fungerar precis som tänkt.
Dock av förståeliga skäl, det finns så många olika konstruktioner och utförande av dragkrokar och ska de börja bedöma om varje unikt fel är ofarligt, bara lite farligt eller rent livsfarligt, när det funkar ju inte.
Av detta skäl får man ju även underkänt om den losstagbara dragkroken inte går lätt att ta loss.
(Brukar hända för dem som kör med den hela tiden monterad och aldrig smörjer upp ordentligt)
Jag har inga synpunkter på att besiktningen underkänner kroken, jag har invändningar mot att det skulle vara ett enormt säkerhetsproblem.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inga synpunkter på att besiktningen underkänner kroken, jag har invändningar mot att det skulle vara ett enormt säkerhetsproblem.
Och då jag inte har en aning om hur den där kroken är konstruerad så vågar jag inte alls ha någon åsikt om det är ett säkerhetsproblem eller inte, utan jag litar på dig.
 
M Mjärn skrev:
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDi BlueMotion 2013. Modell 2014.

Närmaste VW-verkstad ligger långt bort.
Kollar senare om ingen svarat. Eller varför inte ringa till VW-verkstaden och fråga?
Ta inte illa upp, men driver och trollar du med oss i tråden utifrån dina frågor! Börjar diskutera byte av krok innan du har kollat vad som är fel och inte ens kollat säkring.
 
  • Gilla
anml och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M Mjärn skrev:
Hur vet man vilken säkring som går till dragkroken? Det står inte i instruktionsboken
Tips vad som kan vara fel på kroken enligt Autodoc:

Problem med elektrisk dragkrok på Passat​

Flera Passat-modeller tillverkade under 10-talet är utrustade med elektrisk, infällbar dragkrok. Många ägare har drabbats av problem med denna i form av att den inte går att fälla in eller ut. Ofta uppstår denna typ av problem till följd av att det gått lång tid sedan kroken senast användes.

Det kan då vara så att någon mekanisk del behöver smörjas upp, eller att en låskista är defekt och behöver bytas ut. I och med att det är en elektrisk komponent det rör sig om är det också vanligt att det är just någonting med elektroniken som krånglar. Det kan exempelvis vara problem med säkringar till dragkroken, eller en mikrobrytare i bakluckans låskista.
 
  • Älska
  • Gilla
anml och 2 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Saken är den att ett besiktnings organ ska inte ta hänsyn till vem som använder bilen. Av denna anledning så ska det inte vara svårt att få på kroken då den isåfall kärvar. Och många krokar som är konstruerade att tryckas uppåt kan komma i halvlåst läge där den hålla uppe men inte har gått i lås helt.
Du behöver inte förklara reglerna för mig eller varför de finns. Jag bara invänder mot att du menar att min krok skulle vara farlig för att den är trög, vilket den garanterat inte är trots att andra krokar med annan konstruktion kanske är. Enda anledningen att jag försöker förklara det för dig är för att du citerade mig och mästrade om att vi som är mindre. vetande borde tänka på hur farligt det kan vara med en krok som lossnar.

Vi kan ta det en extra gång. Min gamla krok var trög att få på plats och underkändes. Den krävde lite kraft för att få på plats, men när den kom på plats satt och fungerade den som tänkt. Min nya krok är lättare att få på plats, men när den sitter så sitter den exakt lika säkert eller osäkert som den gamla.

Jag förstår reglerna och varför de finns.
Jag har bytt krok.
Jag var irriterad över att behöva byta en fungerande och säker krok.
Jag vet precis hur dumt och farligt det är om en krok lossar när man drar ett släp.

Är det tydligt nog nu, eller vill du fortsätta visa dig duktig och förklara självklarheter för mig?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kollar senare om ingen svarat. Eller varför inte ringa till VW-verkstaden och fråga?
Ta inte illa upp, men driver och trollar du med oss i tråden utifrån dina frågor! Börjar diskutera byte av krok innan du har kollat vad som är fel och inte ens kollat säkring.
Men snälla någon. Jag passar på att ställa olika frågor när vi ändå diskuterar här.. Vad är det för fel på det?
 
Inlägg 1 i tråden.

Inte trött av allt skrivande?
 
Jag ringde precis till 3 olika Volkswagenverkstäder och frågade om de kunde hjälpa mig med vilken säkring som går till dragkroken. Samtliga svarade att jag måste komma in med bilen så de får titta. Ingen vill ge mig informationen gratis så att säga.
 
M Mjärn skrev:
Så då ska man inte få köra bilen alls? Är det inte bättre att ge körförbud att använda släp istället?
Körförbud låter ju väldigt märkligt. Att de däremot är petiga vet jag av egen erfarenhet. Min krok är dock helt manuell dvs man kan ta bort den helt. Låsningen skruvas in efter man klickat i kroken. Skruven är försedd med en lettrad ratt men har också en sexkantskalle ytterst. När jag hade dragit för hand (ratten) klagade de på att det fanns ett litet-litet glapp. Blev dock bara ett påpekande. När jag nästa gång hade dragit med en fast nyckel på sexkantskallen "satt den för hårt så den gick inte att lossa". Det blev ombesiktning.
Fanns det inga andra argument till varför det skulle innebära körförbud? För det låter helt snurrigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.