14 743 läst · 52 svar
15k läst
52 svar
Vad ska det kosta att lägga laminat egentligen? Lost nybörjare
Har en kompis med dragkrok o bil, lär kankse inte kosta så mkt att hyra ett släp ändå. Tack för tipsen och hoppas verkligen inte att det är ojämnt under (men tror inte det?)kvirre skrev:Att riva det gamla måste ju absolut löna sig oavsett om man sen gör resten själv eller hyr in någon. Har du eller nån kompis dragkrok? Riv ut golvet, hyr en släpvagn och kör det till återvinningen.
Sedan är det förstås frågan hur det ser ut under, som redan påpekats. Jag har lagt ett laminatgolv som gör detsjälv projekt. Golvläggningen var enkel men förarbetet tog extra tid. Golvet visade sig ganska ojämt så det krävdes spackling för att inte få gropar där laminatet skulle svikta. Huset var ett sjuttitalshus byggt av betongelement. Det visade sig också att dessa "svackade" i mitten så jag fick lägga laminatet tvärs den rekommenderade riktningen (riktningen i förhållande till inkomade ljus) för att inte få tomrum under laminatbräderna.
Alltså tack! Kände verkligen att 50k var för mycket men så svårt när man inte har erfarenhet av det. Guld värtS Skruttan73 skrev:Det låter alldeles för dyrt! Om offerten var på 50000:- efter rut och materialet 16000:- så var arbetet 34000:- och det är den delen man dragit rut på, dvs arbetet kostade ca 50000:- före rut. Om snickaren skulle ta 1000:- timmen (vilket är väldigt dyrt iallafall där jag bor) så skulle det motsvara 50 timmar dvs drygt 6 arbetsdagar. En erfaren snickare gör detta på max 3 dagar inkl allt. Mitt råd om du inte vill göra det själv är att ta in fler offerter. Du kommer garanterat hitta bättre pris än det där.
Ska det bytas golv i hela lägenheten, även köket? I så fall är väl inte 50000kr helt orimligt.johanvasteras skrev:Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)
Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?
Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
50,000 kr efter rot hamnade det på.
Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Golvet i sig låg väl iofs på 15-16k men ändå?
Tacksam för svar!
Medlem
· Västra Götaland
· 74 inlägg
Vi har tagit in en offert på att lägga om golv i vår lgh som är 85 kvm stor. Har fått in priser från 2 olika. Den ena skulle ha 110.000 och den andra 130.000:-. Då är priset för själva golvet (parkett) 75.000:-. Ta in offert från minst en till för att kunna jämföra. Är det en bostadsrätt kanske du kan ta ett lån för detta. Det lär öka värdet på bostaden.johanvasteras skrev:Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)
Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Tacksam för svar!
Eller finns det trägolv under laminaten som kanske går att slipa? Värt att ta reda på. I så fall blir det billigast och kanske finast. Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jag börjar undra om vi diskuterar äpplen och päron i den här tråden.
Trådskaparen talar om laminat. Är det verkligen laminat som avses? En del kallar även riktiga träparkettgolv för laminat. Och priset 50 000, är det totalt inkl. material, eller bara för arbetet? Laminat kan kosta från under 100 kr/kvm. Riktig parkett kostar typiskt från 300 kr/kvm, men kan kosta 2000 kr/kvm också som material.
OM vi antar att priset på 50 000 gäller arbete OCH material i form av mellanklass riktig parkett. För ex-. 700 kr/kvm. OCh nya golvsocklar kostar iallafall nog 1000 - 2000 kr. Då börjar priset bli någorlunda rimligt. Även om jag tror att det kan gå att få arbetet utfört för mindre än 15 000 kr.
Jag som amatör har som bäst lagt ett golv i två rum på totalt 30 kvm på en dag. Sedan några timmar på att sätta golvsocklar. Men en duktig snickare skulle jag tro fixar det där ledigt på en dag. Men det tillkommer tid för att bära upp material, mäta rummet för att planera läggningen osv. Paketen med parkett skall ligga i rummets temperatur i minst 48h har jag för mig. Så det går inte att göra allt på ett besök.
Men som sagt om du gör det här själv istället så fixar du det på kanske 3 dagar totalt, om du aldrig gjort något praktiskt tidigare.
Trådskaparen talar om laminat. Är det verkligen laminat som avses? En del kallar även riktiga träparkettgolv för laminat. Och priset 50 000, är det totalt inkl. material, eller bara för arbetet? Laminat kan kosta från under 100 kr/kvm. Riktig parkett kostar typiskt från 300 kr/kvm, men kan kosta 2000 kr/kvm också som material.
OM vi antar att priset på 50 000 gäller arbete OCH material i form av mellanklass riktig parkett. För ex-. 700 kr/kvm. OCh nya golvsocklar kostar iallafall nog 1000 - 2000 kr. Då börjar priset bli någorlunda rimligt. Även om jag tror att det kan gå att få arbetet utfört för mindre än 15 000 kr.
Jag som amatör har som bäst lagt ett golv i två rum på totalt 30 kvm på en dag. Sedan några timmar på att sätta golvsocklar. Men en duktig snickare skulle jag tro fixar det där ledigt på en dag. Men det tillkommer tid för att bära upp material, mäta rummet för att planera läggningen osv. Paketen med parkett skall ligga i rummets temperatur i minst 48h har jag för mig. Så det går inte att göra allt på ett besök.
Men som sagt om du gör det här själv istället så fixar du det på kanske 3 dagar totalt, om du aldrig gjort något praktiskt tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Fråga igen, är det laminat? Ifall det är parkett kan man ofta slipa och lacka om hela golvet så det blir som nytt, mycket billigare än att lägga nytt.. Men ifall du ska lägga om golvet börja i det minst viktiga golvet först så att du lär dig. Efter två rum har man fattat grejen och det ser oklanderligt ut.
Enligt TS så är priset 50000:- varav materialkostnad för golvet 15-16000:-. Så 45kvm golv borde hamna på ca 350:-kvm. Resten 34-35000:- är arbete efter ROT. För dyrt tycker jag. Kanske lite mer materialkostnad som är socklar mm, men fortfarande för dyrt i min mening.H hempularen skrev:Jag börjar undra om vi diskuterar äpplen och päron i den här tråden.
Ja det är laminat nu. Lutar mot att fixa det själv trots alltM manbat skrev:Fråga igen, är det laminat? Ifall det är parkett kan man ofta slipa och lacka om hela golvet så det blir som nytt, mycket billigare än att lägga nytt.. Men ifall du ska lägga om golvet börja i det minst viktiga golvet först så att du lär dig. Efter två rum har man fattat grejen och det ser oklanderligt ut.
Tack för svar och ja, det handlar om laminat (ej träparkettgolv) med andra ordH hempularen skrev:Jag börjar undra om vi diskuterar äpplen och päron i den här tråden.
gör som jag lägg ditt eget golv sedan kan du också ta hjälp av några vänner.....så blir det lättare för då kan ni spåna vilt om hur ni skall sätta in golvetjohanvasteras skrev:Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)
Tacksam för svar!
Testade själv ändå och blev såhär, är det normalt?Dial_595 skrev:Kan intyga att lägga laminat med klick är superenkelt.
Ta bort socklarna, märk på baksidan för att komma ihåg var de ska sitta. Om de är slitna kan du med fördel rengöra dem.
Ta bort det gamla golvet, är det plastmatta under kan du bara lägga det nya ovanpå.
Lägg på ett skikt, säljs tex på IKEA, olika tjocklekar är olika dämpande.
Köp klosset, används för att få marginal mot vägg. Skulle marginalerna diffa på enskilda brädor gör det inget. Man har det för att golvet kan röra sig över tid.
Lägg allt golv i alla rum i samma riktning, rekommendationen jag har är att lägga med kortsidan mot största fönstret i tex vardagsrummet och sen behålla samma riktning över hela lägenheten.
Kapa golvet allt eftersom i olika längder, du bör inte ha längder kortare än 15-20cm. Kom ihåg att du inte kan lägga golvet så att två skarvar hamnar bredvid (och intill) varandra. Börjar du tex i ett hörn, lägger du först hela brädor tills du behöver kapa, då använder du spillbiten för att börja på nästa rad. Är du osäker eller spillbiten är för kort, lägg en halv bräda på den nya raden (om inte föregående redan är halv, då lägger du såklart en hel ist).
Skulle du behöva flytta golvet över större yta tex då en skarv saknar 1-2mm för att passa ihop kan du använda en kofot för att flytta golvet. Undvik alltså att ställa möbler på golvet innan du är färdig.
Försök i möjligaste mån att lägga golvet kontinuerligt - dvs börja inte i ett nytt rum om du inte kan jobba dig vidare från golvet du redan lagt. Skulle du bli tvungen (har hänt mig) ska du stoppa vid dörrkarmen och avsluta med en bräda med hel sida, sen gäller det att mäta ner på millimeternivå mot väggen mittemot karmen för att veta hur mkt du behöver kapa brädorna och sen börja med att lägga från den väggen och arbeta utåt mot karmen. Har du tur går det dock att jobba med brädan du redan lagt vid karmen och isf är det bara att fortsätta att jobba sig in i rummet.
Ta också en titt på vart elementen sitter, det kommer behöva trixas lite för att ev vattenledning ska gå ner i golvet. Tips för att få det att se fräscht ut är att köpa nya plastringar som ligger mot golvet ifall de gamla är slitna eller gulnade.
Investera i en elektrisk såg.