B Bigfoot skrev:
Det kan ju bli jobbigt om man har en BMW.
😂
 
En auktoriserad verkstad fÄr monter/demontera dragkrok och godkÀnna detta.

Men man fÄr inte sjÀlv varken montera eller demontera utan att det görs en regbesiktning.
 
I de flesta fall fÄr du göra det sjÀlv om draget och bilen Àr typgodkÀnda och du har följt tillverkarens instruktioner samma regler gÀller för verkstÀder. Vad menar du att verkstaden skall vara auktoriserad för och av vem?
 
  • Gilla
BĂ€sterortarn och 9 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast det Àr ocksÄ orimligt: Skall man ha en lista pÄ vad man inte fÄr göra med bilen ?
Tex:
Inte köra i mörker (lmapor funkar inte), inte med slÀp (dragkrok inte ok), inte svÀnga vÀnster (blinkers trasig), inte köra i fukt (flÀkt funkar inte), inte köra med ngn vÀnster bak (sÀkerhetsbÀlte dÀr trasigt) osv osv ?

Enligt mig högst rimligt att om kroken inte funkar som den ska sÄ underkÀnna den, med ev underkÀnnande av bilen som helhet dÄ som konsekvens.

Vad i kroken som Àr problemet Àr inte besiktningens ansvar att löas: Om den Àr trög för att den sitter löst, eller för att det behövs lite olja kollar dom inte.

Det Àr ju inte heller sÄ svÄrt att kolla igenom alla lampor, dragkrok, sÀkerhetsbÀlten osv innan sÄ slipper man fÄ underkÀnt pÄ sÄdana saker iaf.

Löstagbara/nedfĂ€llbarar krokar Ă€r det ofta krĂ„ngel med om man inte anvĂ€nder & smörjer dom regelbundet. I ditt fall behövs nog bara lite 5-56 förhoppningsvis. Men det Ă€r dyrt att ha bil, och inte minst Ă€ldre bilar som dĂ„ ofta kostar i underhĂ„ll: Å andra sidan kostar nyare bilar i vĂ€rdefall...
Klart det Àr orimligt. Det var dÀrför jag skrev att förlÀngningen av ett delvis körförbud skulle bli knas och sÄ drog jag exemplet med torkare. Du har fler exempel pÄ samma sak, men vi Àr helt överens.

Jag förstÄr absolut att man ska underkÀnna en dragkrok som man Àr det minsta osÀker pÄ och i TS fall Àr det sÀkert helt rÀtt. Min dÀremot var det lite töntigt att underkÀnna. Det Àr en krok av typen som man ska trycka upp i ett hÄl och nÀr man tryckt den hela vÀgen klickar den i och dÄ gÄr det att lÄsa den pÄ plats. Om man inte trycker Ànda upp klickar den inte fast och trillar i marken nÀr man slÀpper den. En rÀtt opraktisk lösning dÄ man fÄr stÄ pÄ knÀ och trycka pÄ et vÀldigt bakvÀnt sÀtt. Fördelen Àr att den antingen sitter eller inte - det finns ingen möjlighet att fÄ fast den halvdant. Besiktningsmannen klarade det inte och den fastnade inte. NÀr jag visade att jag kunde det genom att trycka hÄrt uppÄt och anvÀnda bÄda hÀnderna, sÄ att den klickade fast, menade han att det borde gÄ att göra det lÀttare.

Fast i TS fall Àr det som sagt nog helt rÀtt att underkÀnna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
D Dr Benz skrev:
En auktoriserad verkstad fÄr monter/demontera dragkrok och godkÀnna detta.

Men man fÄr inte sjÀlv varken montera eller demontera utan att det görs en regbesiktning.
Det hÀr gÀller inte lÀngre. Det Àr "nya" regler sedan 2013
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M MjÀrn skrev:
Helt otroligt. Vilka jÀvla tomteregler.
Har teknikern verkligen satt körförbud pÄ bilen för att dragkroken inte fungerat? Eller har hen endast underkÀnt den? LÀgg upp en bild pÄ protokollet.

För att svara pĂ„ din frĂ„ga, ja dragkroken skall kontrolleras sĂ„ att den fungerar korrekt. Är inte bra om bilen Ă€r utrustad med en dragkrok som inte fungerar korrekt.
 
H hablam skrev:
Har teknikern verkligen satt körförbud pÄ bilen för att dragkroken inte fungerat? Eller har hen endast underkÀnt den? LÀgg upp en bild pÄ protokollet.

För att svara pĂ„ din frĂ„ga, ja dragkroken skall kontrolleras sĂ„ att den fungerar korrekt. Är inte bra om bilen Ă€r utrustad med en dragkrok som inte fungerar korrekt.
Den Àr underkÀnd men det kommer att bli körförbud om den inte ombesiktigas med fungerande krok.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Yepp. Finns garanterat ett antal som skulle kunna tĂ€nka sig att problemet va löst om kulan Ă€r borta 😁
"Alla" som har bil, vet vÀl att en tvÄa, eller ett körförbud INTE försvinner, bara man ÄtgÀrdar felet/felen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det hÀr gÀller inte lÀngre. Det Àr "nya" regler sedan 2013
Aha helt utan besiktning? Lite besynnerligt
 
Cheesen
D Dr Benz skrev:
Aha helt utan besiktning? Lite besynnerligt
https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrok

Ja det blev nytt september 2013. Min dragkrok Àr monterad 24e augusti samma Är. Men jag fick inte boka in tid hos Bilprovningen innan nya regelverket trÀdde i kraft sÄ jag misstÀnker att min bil Àr en av dom absolut första bilarna som följer nya regelverket... Körde en olaglig bil i en vecka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men vilket jiddrade, Ts har tvÄ val.
Fixa kroken eller ta bort den. Det Àr vad som gÀller, sedan fÄr man tycka att det Àr orÀttvist men sÄnt Àr livet...
 
  • Gilla
anml och 2 till
  • Laddar…
Dragkroken behöver sÀkerligen bara motioneras. UtfÀllbara dragkrokar ska man fÀlla ut och in ofta, minst varje mÄnad, för att de inte ska sluta fungera.
 
  • Gilla
anml och 5 till
  • Laddar…
Hur vet man vilken sÀkring som gÄr till dragkroken? Det stÄr inte i instruktionsboken
 
  • Öppen sĂ€kringslĂ„da i bil med flera fĂ€rgade sĂ€kringar i olika amperevĂ€rden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsboken
 
  • Öppen instruktionsbok som visar kapitlet om sĂ€kringar med text och illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske stÄr i locket du tog bort?
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.