Norrtull Norrtull skrev:
Så där, men skiljer ca 8meter i höjd, dvs en seg tråkig väg uppför.
Det är då man tar lilla kärran till fyrhjulingen.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Rena yrkesmaskinerna ni har. Känns som det finns lite vedproducenter här 😂
Själv kör man gränsfors och Julaklyv.
Svett tårar och svordomar är det som ackompanjerar dessa verktyg.
Det är till att ha lyxgrejor;) Jag kör med Fiskarsyxa sen dryga 10 är och det räcker ju när det bara är ett par tre hus som ska värmas..
Visst kan även jag fundera på Kisa Vedkombi och liknande men man bör väl upp i minst några hundra meter om året om det ska kunna gå att motivera.
 
  • Gilla
  • Wow
Rönnerdahl och 2 till
  • Laddar…
Men Fiskars är rätt fina grejer det också! 😉

Men jag kan endast lyfta på hatten, många hårda gubbar här.

Hur många kubik skulle du uppskatta att era par tre hus tar?
 
galento
A AndersS skrev:
Det är då man tar lilla kärran till fyrhjulingen.
Hur har ni era fyrhjulingar reggade ? Skulle man skaffa en sån skulle man ju vilja köra på väg också förutom i den egna skogen.
 
Redigerat:
V Vardagsrum skrev:
Jag kan endast lyfta på hatten, många hårda gubbar här.

Hur många kubik skulle du uppskatta att era tre hus tar?
Jag brukar göra 20-30m3 ved årligen, klyver inte i onödan utan låter oftast ved som faller ut vid gallring torka randbarkat ett par tre år under tak och klyver istort bara björk och sånt grovt som är för dåligt att såga till brädor och reglar.

En snabb klyv står nog på önskelistan eftersom "gubben" faktiskt blir äldre varenda år utan att bli starkare eller snabbare och skogen i röjnings/gallrings fasen växer så det knakar men hittar ingen svensk/ norsk/ finsk tillverkad klyv med önskad cykeltid.
 
V Vardagsrum skrev:
Men Fiskars är rätt fina grejer det också!
Jag tycker iofs att träskaftade svenska yxor är finare;)

Fiskars klyvyxa är ful, klumpig och fantastiskt bra på sitt jobb, den är trevligt prissatt, lätt förvarad och hållbar, inte heller behöver man bygga garage och maskinhall för att förvara den tillskillnad från elektriska vedmaskiner som kanske står still 50 veckor om året och far illa av att vara ute i regnet. Kapitalkostnaden för en yxa är rätt låg om man jämför med enklyv eller vedmaskin, hur många timmar om året kan man spara med maskin? Vad är de timmarna värda?
 
galento galento skrev:
Hur har ni era fyrhjulingar reggade ? Skulle man skaffa en sån skulle man ju vilja köra på väg också förutom den egna skogen.
Det är skillnad på dom. En del är rena skogsmaskiner och har diffen i konstant på bakhjulen, åka med en sådan på hård väg, är riskan att knäcka kardandreven i bakaxeln. Det finns maskiner med frigång på hjulen som en bil, där inner och ytterhjul får olika fart vid svängar. Och då en diffspärr. Har en sådan själv och vid svängar så skottar innerhjulet bak. Men jag kör bara i skog.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
B
Norrtull Norrtull skrev:
Så där, men skiljer ca 8meter i höjd, dvs en seg tråkig väg uppför.
Jag brukar ibland använda säckkärra om man ska flytta kubbar, och andra kärror är uteslutna. Går rätt bra så länge det inte är för stenigt/diken
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
galento
J jonaserik skrev:
Det är skillnad på dom. En del är rena skogsmaskiner och har diffen i konstant på bakhjulen, åka med en sådan på hård väg, är riskan att knäcka kardandreven i bakaxeln. Det finns maskiner med frigång på hjulen som en bil, där inner och ytterhjul får olika fart vid svängar. Och då en diffspärr. Har en sådan själv och vid svängar så skottar innerhjulet bak. Men jag kör bara i skog.
Ja diffspärr är nog bra att ha istället för konstant diff . Brorsonen har precis
köpt en Polaris 800cc och saknade servostyrning. Men en 500 kanske vore lagom.
 
galento galento skrev:
Hur har ni era fyrhjulingar reggade ? Skulle man skaffa en sån skulle man ju vilja köra på väg också förutom i den egna skogen.
Den jag har tillgång till är inregistrerad och måste besiktas. En CFMoto 500 inköpt runt 2010.
På vanlig väg är den speciell att köra, varken som bil eller motorcykel, väldigt tråkig så man gör det bara av nöd och tvång.
Har inte funderat på hur diffar och drift fungerar, tryck in en knapp så kopplas elektriskt max framkomlighet in.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den jag har tillgång till är inregistrerad och måste besiktas. En CFMoto 500 inköpt runt 2010.
På vanlig väg är den speciell att köra, varken som bil eller motorcykel, väldigt tråkig så man gör det bara av nöd och tvång.
Har inte funderat på hur diffar och drift fungerar, tryck in en knapp så kopplas elektriskt max framkomlighet in.
Har lika med att koppla in diffen och fyrhjulsdriften var för sig, men lik förbannat så är det inte som en bil i bakaxeln, utan drar på båda, men den var ett bra pris begagnad på för mitt behov. Yamaha grizzly 450.
 
B BSOD skrev:
Jag brukar ibland använda säckkärra om man ska flytta kubbar, och andra kärror är uteslutna. Går rätt bra så länge det inte är för stenigt/diken
Jag gjorde just det när jag tog ned träd för några veckor sedan. Betydligt mycket smidigare än skottkärra för de större bitarna. Två till tre stora per vända.
 
F fribygg skrev:
Det är till att ha lyxgrejor;) Jag kör med Fiskarsyxa sen dryga 10 är och det räcker ju när det bara är ett par tre hus som ska värmas..
Visst kan även jag fundera på Kisa Vedkombi och liknande men man bör väl upp i minst några hundra meter om året om det ska kunna gå att motivera.
V Vardagsrum skrev:
Men Fiskars är rätt fina grejer det också! 😉

Men jag kan endast lyfta på hatten, många hårda gubbar här.

Hur många kubik skulle du uppskatta att era par tre hus tar?
Fiskarsyxa har man när man vill ha en yxa som tål nästan vad som helst med minimal omvårdnad. Gränsfors och liknande är säkert bra yxor. Fina är dom iaf. Men det kräver ju att man bryr sig lite mera om yxan.
 
J jonaserik skrev:
Har lika med att koppla in diffen och fyrhjulsdriften var för sig, men lik förbannat så är det inte som en bil i bakaxeln, utan drar på båda, men den var ett bra pris begagnad på för mitt behov. Yamaha grizzly 450.
Men inte är de roliga på vanlig väg, speciellt inte asfalt. Förstår att det blir olyckor med dem, en ungdomskamrat omkom som vuxen efter att kört av vägen, vet inte omständigheterna mera än en fyrhjuling på vanlig väg.
 
galento galento skrev:
Hur har ni era fyrhjulingar reggade ? Skulle man skaffa en sån skulle man ju vilja köra på väg också förutom i den egna skogen.
Jag har en polaris 570 den är traktoregistrerad så jag får köra efter väg men den går inte fortare än 40. Det är bara efter skogsbilväg jag kör och bara några km. För mig är 40 nog fort efter grusväg.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.