A ajn82 skrev:
Fast här argumenterar du för att produkter byggda för att kunna repareras får mer problem som ett resultat av det, har du någon form av underlag för att underbygga det minst sagt märkliga påståendet?
Jo, så är det ju faktiskt ibland. Om man limmar, gjuter in, löder fast så kan man få en produkt som tål slag bättre, som mindre lätt får glappkontakt och mindre lätt går sönder vid fall. Så visst kan ett designval vara att göra en ickereparerbar produkt som är extra stöttålig och vattensäker. Alternativt som är mycket billigare att sätta samman. Att skapa produkter som går att ta isär och sätta ihop kan ju vara svårare än att göra nåt som är icke-reversibelt.

Om produkten blir mycket billigare att tillverka OCH mycket robustare så kan jag köpa att det spritt över många produkter är en bättre affär totalt sett, billigare att köpa och färre går sönder - men tyvärr kan de som drabbas av en trasig enhet inte reparera den...
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har man ingen kontroll över HUR produkten repareras, tappar man också kontrollen över hur den fungerar. Naturligtvis kan en icke-auktoriserad reparatör göra ett lika bra jobb, men det är inte VERIFIERAT.

För er som är konspiratoriska finns säkert andra produkter att välja. 😎
När man tar valet att köpa piratdelar eller lämna till icke auktoriserad handlare så måste man förstå att ansvaret för produkten inte längre kan garanteras av tillverkaren för de delar som är modifierade.

Här handlar det ju om att Apple med sin design försöker förhindra andra att reparera. Även sådant som de själva kan reparera. Det är inte om omtanke om konsumenten utan att maximera sin egen vinst.

Jag har både android och Apple. Båda har upp och nedsidor. Jag tycker Apple gjort mycket fantastiskt men även mycket urbota dumt. Att det lönat sig talar ju för att de ur ett företagsperspektiv gjort rätt, men ur nåt slags etiskt kundperspektiv så tycker jag de är falska och oärliga.

Steve Jobs hade absolut bättre smak än de flesta av oss andra. Men också en ganska tveksam syn på både medarbetare och konsumenter.

Jag tror Apple gör rätt som inte licensierar sitt OS till andra. Jag tycker de gör fel i att "låsa ut" andra ur ecosystemet och att försöka förhindra reparationer och liknande.

Tex Facetime och iMessage hade kunnat släppas för Android men med en något begränsad funktionalitet. Apple ska vara otroligt glada att Microsoft fortsätter släppa produkter för apples plattformar och inte gör som Apple gör själva. Samma med Google. Hur skulle världen se ut om det tex bara gick att maila androidanvändare från gmail?
 
  • Gilla
jorblad och 4 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Hur kan SSL/TLS sätta käppar i hjulen här? Det är väl bara på IP-trafik och är ett mjukvarulager?
Du kanske syftar på att safari inte uppdateras?
(Det ”borde” inte vara ett problem framöver efter DMA-lagen då de inte kan tvinga andra webbläsare att använda deras motor utan de kan använda sina egna)
OS:et uppdateras inte med fräsch SSL för att följa de självpåtagna säkerhetsstandarder som används. Det går alltså inte ens att besöka ens en sajt (med valfri webbläsare) som har hyfsat modern SSL/TLS. Man behöver jailbreaka för att kunna installera nyare SSL-stack i själva OS:et.
Exempel: jag har en iPad 1 som är utmärkt filmvisare på långresor. Jag kan dock inte hämta filmerna direkt från Apple utan behöver föra över dem från Macen som hämtar dem.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
C
M mnils skrev:
Apple har helt tappat det efter att Steve Jobs gick bort, finns ingen anledning att köpa deras produkter idag.
Skulle väl i och för sig vara att det ibland inte finns något direkt bättre alternativ. Det är inte bara Apples produkter som följer dessa trender.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OS:et uppdateras inte med fräsch SSL för att följa de självpåtagna säkerhetsstandarder som används. Det går alltså inte ens att besöka ens en sajt (med valfri webbläsare) som har hyfsat modern SSL/TLS. Man behöver jailbreaka för att kunna installera nyare SSL-stack i själva OS:et.
Exempel: jag har en iPad 1 som är utmärkt filmvisare på långresor. Jag kan dock inte hämta filmerna direkt från Apple utan behöver föra över dem från Macen som hämtar dem.
Fast du har ju själv just talat för att Apple är så bra som garanterar säkerheten, det går ju inte med JailBreak, AJABAJA!!!

Fick spel på en annan "applegrej" på tal om gammal SW. Tror det var så här, det är flera år sen... Min mamma hade en gammal padda som inte gick att installera (jag minns inte exakt) nån app, kan ha varit Netfilix eller SVT Play. Men OM man redan hade installerat den tidigare så fanns den i appstore, dvs den uppdateades men gick inte att nyinstallera. Då får man jailbreaka. Hade paddan varit min hade jag kunnat installera, då jag haft appen installerad innan man drog tillbaka appen från de tidiga enheterna...

Nåt som jag inte upplevt själv så jag vet inte om det stämmer, om man tidigare hade köpt en 64GB iPhone men hade en 32Gb iPad så gick det tydigen inte att nyttja hela minnet på iPhonen pga att synkingen var så dum att den blev full. Om det stämmer är det ju urbota dumt. Jag tror dock inte det är så längre, då jag har 2st iPhone igång (en gammal som bara är på för att ha en exra airtag-mottagare hemma, då katten har en airtag i halsbandet och jag gärna ser på jobbet att han är hemma och inne).

Just det, om man installerar en ny iPhone så är det nån one-shot grej, man installerar hela telefonen och upptäcker att man glömt att spara ned WhatsApp loggen. Då kan man inte "gå tillbaka" och bara uppdatera den på gamla telefonen och sen gå tillbaka till nya. Då måste man factory-resetta och börja om från början.

Det bara fortsätter med krångel.

Apple krånglar till och låser in grejor - sägs till konsumentens väl och säkerhet men det är för att få sälja nya produkter. Det är jättebra produkter, men sättet att hantera kunderna är genomruttet. Det finns många fler exempel.

Man kan bli galen på buggar i Android, men det är ingenting mot när man försöker göra nåt på en iPhone som man inte från Apple velat man ska göra, då är det helt jäkla omöjligt...

Men när man är "easyanvändare" av Apple och inte gör nåt mer än vad de tänkt, bara har senaste versionen av prylarna och inga andra saker från andra tillverkare man vill integrera med så funkar Apple jäkligt bra och buggfritt. Stabila, bra batteritid osv. Så för de som har gott om pengar och är lite tappade hur IT grejor funkar är Apple helt fantastiska, för det bara funkar. Men så fort man vill göra nåt lite utanför mallen blir man galen. Det är de runda pinnarna i de fyrkantiga hålen som ställer till det...

Denna reklam är så kul, för apple som företag passar det in. För Apples användare så är det ironiskt...


“Here’s to the crazy ones.

The misfits.

The rebels.

The troublemakers.

The round pegs in the square holes.

The ones who see things differently.

They’re not fond of rules.

And they have no respect for the status quo.

You can praise them, disagree with them, quote them, disbelieve them, glorify or vilify them.

About the only thing you can’t do is ignore them.

Because they change things.

They invent. They imagine. They heal.

They explore. They create. They inspire.

They push the human race forward.

Maybe they have to be crazy.

How else can you stare at an empty canvas and see a work of art?

Or sit in silence and hear a song that’s never been written?

Or gaze at a red planet and see a laboratory on wheels?

We make tools for these kinds of people.

While some see them as the crazy ones, we see genius.

Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Inget jag har märkt på den långa tid jag har använt, servat, sålt och utbildat på Apples produkter. Du nämner rätt så udda beteenden som den absoluta manoriteten inte har stött på eller ens hört talats om.

Däremot finns det i vår tid av informationsöverflöd stora möjligheter till att sprida uppgifter med bekräftelseförväntan. Hur i helvete lyckades man få folk att tro att man måste sitta och stänga av appar i iOS. Vem hittade på det? ”Det är ju så jobbigt att jag hela tiden måste tvångsavsluta mina appar!”
Vem har någonsin träffat på någon som höll i sin iPhone 4 på ett sånt sätt att man dämpade mottagning? Just det senare satt vi på kontoret och kämpade med och skrattade gott åt.

Right-to-repair anser jag bara löser ett ”akademiskt problem”. Ingen utom en liten minoritet kverulanter bryr sig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inget jag har märkt på den långa tid jag har använt, servat, sålt och utbildat på Apples produkter. Du nämner rätt så udda beteenden som den absoluta manoriteten inte har stött på eller ens hört talats om.
Som sagt. Om man håller sig till bara Apple och senaste versionerna, framförallt använder deras egna appar och tjänster så fungerar det jättebra.

Om du sålt och utbildat på dem har du säkert haft de förutsättningarna. Det är när man går utanför vad de tänkt som det skiter sig.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Right-to-repair anser jag bara löser ett ”akademiskt problem”. Ingen utom en liten minoritet kverulanter bryr sig.
Jag tycker det principiellt är en rätt vettig grej med rätt att reparera hos vem som helst. Med möjligheten att övervaka och styra mjukvara i produkter kan man tvinga användaren att följa strikta regler och stänga av och låsa saker om så inte görs vilket sätter användaren i en dålig situation.

Hur kul vore det om bilen slutade fungera om du bytte olja själv eller tankade på en bensinstation som inte var certifierad? Att efter 5 år bilen sade att för att köra på en nybyggd väg måste du köpa en ny bil - den du har klarar bara vägar som fanns när bilen var ny. Iofs håller Tesla på med snarlika saker.

För mig är detta ett av de tyngre argumenten att undvika dessa företag, trots att de har jäkligt bra produkter.

Nu tror jag detta är något vi kommer se mer och mer av. Musik, filmer, böcker - allt säljs som tjänster.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Varför är jag inte förvånad över att någon som jobbar med att reparera och sälja Appleprodukter ser det som ett problem om det blir enklare att reparera Appleprodukter 🤔

Men jag kanske inte tänker annorlunda nog.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Problemet är troligen att Miele själva köper motor och värmare ihop från leverantören och har gjort så sedan maskinen tillverkades. Bilar är likadana. När ett plastclips till fönsterhissen går sönder får man köpa en hel fönsterhiss.

Ska man göra en separat reservdel av plastdetaljen blir det en artikel som inte finns i den ursprungliga konstruktionen. Ibland, när någon del går sönder tillräckligt ofta gör tillverkarna en reservdel av just den detaljen som går sönder.
Min 3D-skrivare har faktiskt betalt sig flera gånger om. Bl.a. just ett plastclips till fönsterhissen!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inget jag har märkt på den långa tid jag har använt, servat, sålt och utbildat på Apples produkter. Du nämner rätt så udda beteenden
OK. Hur gör man om man får en ljudfil på mail till sin iPhone och vill använda den som ringsignal. Ingen annan utrustning finns tillgänglig. Jag gjorde det för kanske tio år sedan och minns det som så krångligt att jag har samma ringsignal än idag. Men det kanske är enklare numera? Eller kanske det är udda att vilja välja sin egen ringsignal?
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Hur gör man om man får en ljudfil på mail till sin iPhone och vill använda den som ringsignal. Ingen annan utrustning finns tillgänglig. Jag gjorde det för kanske tio år sedan och minns det som så krångligt att jag har samma ringsignal än idag. Men det kanske är enklare numera? Eller kanske det är udda att vilja välja sin egen ringsignal?
https://www.howtogeek.com/248489/how-to-add-custom-ringtones-to-your-iphone/

Det går ju! Men att behöva iTunes ger mig flashbacks till min iPod.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men att behöva iTunes ger mig flashbacks till min iPod.
Fast iTunes kräver kringutrustning och det hade man inte. 😢 Fast det var nog så jag gjorde. Dock en extra tröskel när varken Mac eller windowsdatorer fanns "i huset". Rejält krångligt att sätta upp en Windows-VM bara för att byta ringsignal... Finns en anledning att samma ringsignal används kanske fem telefoner senare...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast iTunes kräver kringutrustning och det hade man inte. 😢 Fast det var nog så jag gjorde. Dock en extra tröskel när varken Mac eller windowsdatorer fanns "i huset". Rejält krångligt att sätta upp en Windows-VM bara för att byta ringsignal... Finns en anledning att samma ringsignal används kanske fem telefoner senare...
Jag vill gärna tro att det är enklare än så här, men med Apple skulle det inte förvåna mig.

Tänk annorlunda!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill gärna tro att det är enklare än så här, men med Apple skulle det inte förvåna mig.
Fast krävs iTunes krävs väl en dator med rätt OS? Och har man inte det så har man inte...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast krävs iTunes krävs väl en dator med rätt OS? Och har man inte det så har man inte...
Jag tänkte mest att de förhoppningsvis sett till så man kan lösa det utan iTunes 😬
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Det går ju! Men att behöva iTunes ger mig flashbacks till min iPod.
Exakt. Det Jobs och hans ande har välsignat funkar kalas, det mesta andra kräver exorcism. Jag har haft liknande problem och jag löser det med att privat ha en Android... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.