N Nerre skrev:
Jo, det är aktuellt för alla produkter de sålt, eftersom dessa såldes med en tillverkadeklaration som hänvisade till standarden. Tillverkardeklarationen gäller för varje tillverkat exemplar och är giltigt när produkten placeras på marknaden. Den går alltså inte att uppdatera i efterhand för produkter som redan är placerade på marknaden. Dessa har formellt sett placerats olagligt på marknaden då deras tillverkardeklaration var felaktig.
Jo, de kan i efterhand ändras med en dekal. Under förutsättning att det inte finns tekniska problem.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag vill inte göra någon egen tolkning, utan bara förstå vad som är rätt. Som det är nu så är två boxar inkopplade på en 16A säkring. (Enligt tillverkarens anvisningar). En JFB finns i centralen.
Nu ska elektrikern rätta till installationen och sätta upp JFB till boxarna. Men han hävdar att det räcker med en.
Nu säger expertisen att jag ska ha två JFB, och du menar att jag även ska ha två 16A säkringar.
Både installationsanvisningen och elektrikern säger att det är ok med att de delar på en 16A säkring.
Inte undra på att man inte begriper.
Om jag kräver två JFB och två säkringar så blir det en kostnad för det extra plus att då måste jag också betala för hela jobbet.
Så jag väljer till att börja med att han får sätta en JFB enligt goodwillerbjudande.
Det är ända bättre än ingen. Så får jag avvakta till ESV slutgiltiga besked.
I praktiken blir det bra och ok som du tänker dig få det gjort som goodwill. Så kunde jag själv också kunna ha det hemma utan att blinka men formellt är man ute.
 
B bygges skrev:
Lämnar inga frågor öppna alls? Har du läst Elsäkerhetsverkets beslut?
Lägg in vad du far efter i frågan om flera boxar under gemensam JFB. Du är helt ute och cyklar om det inte i boxarna ingår en konventionell JFB eller så har då Easee nu accepterats som innehålande en sån funktion utom normerna för dessa.
 
GK100 GK100 skrev:
I praktiken blir det bra och ok som du tänker dig få det gjort som goodwill. Så kunde jag själv också kunna ha det hemma utan att blinka men formellt är man ute.
Kan man ha en PSA för varje box då? Har man tajt med plats i centralen så kan ju säkringen bytas till en PSA, det är ett ganska enkelt jobb, tar väl bara en plats till, eller kanske lika bred?
 
Vår Easee-installation består av 32 Easee Ready varav 25 är försedda med Easee Charge.

Det är två slingor med 10 Ready i varje, avsäkrade med 35A (de kan alltså ladda med 22kW om det finns effekt över för det) och fyra slingor med 3 st i varje, avsäkrade med 16A vardera. Sen har vi 120A huvudsäkring och effektabonnemang. I installationen är det ett lägre värde satt för huvdsäkringen för att hålla nere effektavgiften.

Nu till saken, när installationen gjordes så förlitade de sig förstås på den inbyggda JFB:n. Om man nu i efterhand skulle vilja komplettera med flera Charge Core så känns det potentiellt som att det kan bli rätt bökigt då det inte riktigt går att sätta JFB på bara den eftersom skarvningen till nästa box är gjord i basplattan.

Nåja, det får bli ett senare problem. Hela anläggningen fungerar för övrigt väldigt bra.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, de kan i efterhand ändras med en dekal. Under förutsättning att det inte finns tekniska problem.
Nej. Läs på hur CE-märkning fungerar.

När den enskilda produkten (enskilda exemplaret) placeras på marknaden (d.v.s. för första gången den erbjuds till försäljning) så ska tillverkaren skriva på en tillverkardeklaration för den produkten innan de frisläpper den från tillverkningen.

Den tillverkardeklarationen kan inte ändras i efterhand, för den gäller bara i detta ögonblick.
 
Nej, men det kan göras en ny som är korrekt och märkningen kan ändras så att den stämmer med den nya. Det tigs upp ett exempel där man löste det så med en takstege. Där försökte myndigheten (tror att det var arbetsmiljöverket) stoppa den lösning. Men företaget fick rätt i rätten.

Men naturligtvis är det fel att sälja en produkt utan korrekt dokumentation.
 
B
GK100 GK100 skrev:
Lägg in vad du far efter i frågan om flera boxar under gemensam JFB. Du är helt ute och cyklar om det inte i boxarna ingår en konventionell JFB eller så har då Easee nu accepterats som innehålande en sån funktion utom normerna för dessa.
Vad är det du försöker säga?
 
B
J jliljeha skrev:
Vår Easee-installation består av 32 Easee Ready varav 25 är försedda med Easee Charge.

Det är två slingor med 10 Ready i varje, avsäkrade med 35A (de kan alltså ladda med 22kW om det finns effekt över för det) och fyra slingor med 3 st i varje, avsäkrade med 16A vardera. Sen har vi 120A huvudsäkring och effektabonnemang. I installationen är det ett lägre värde satt för huvdsäkringen för att hålla nere effektavgiften.

Nu till saken, när installationen gjordes så förlitade de sig förstås på den inbyggda JFB:n. Om man nu i efterhand skulle vilja komplettera med flera Charge Core så känns det potentiellt som att det kan bli rätt bökigt då det inte riktigt går att sätta JFB på bara den eftersom skarvningen till nästa box är gjord i basplattan.

Nåja, det får bli ett senare problem. Hela anläggningen fungerar för övrigt väldigt bra.
Kommer det gå att kombinera olika modeller av boxar, gamla charge med ny charge core?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag vill inte göra någon egen tolkning, utan bara förstå vad som är rätt.
Rätt är en (1) JFB typ A per elbil (=ladduttag, eller formellt inkopplingspunkt) som laddas samtidigt.
Alternativt en gemensam JFB av typ B eller EV för alla ladduttag.
Man kan använda samma JFB typ A för både elbil och andra förbrukare i huset, förutsatt att dessa förbrukare inte riskerar att orsaka en DC-felström. Exempel är värmepumpar och solceller.

Överströmsskyddets märkström ska vara
  • <= ladduttagets märkström (normalt 32 A),
  • <= storleken på den backupsäkring/försäkring som tillverkaren av laddstationen föreskriver (för Easee, 40 A),
  • <= ledningens belastningsförmåga,
  • >= den önskade maximala laddströmmen (normalt den maximala laddström som är inställd i laddstationen),
  • <= 16 A för Easee, helst 10 eller 13 (min rekommendation).
Så här får man pussla lite. Det kan alltså sitta flera laddstationer under samma säkring. För Easee fall ser jag det som enkelt, en säkring på 10-16 A per laddstation.
lilytwig lilytwig skrev:
Som det är nu så är två boxar inkopplade på en 16A säkring. (Enligt tillverkarens anvisningar). En JFB finns i centralen.
Det är inte förbjudet men kan vara lite opraktiskt om man vill ladda samtidigt.
lilytwig lilytwig skrev:
Nu ska elektrikern rätta till installationen och sätta upp JFB till boxarna. Men han hävdar att det räcker med en.
Jag trodde du var elektriker? Din elektriker har fel om han/hon inte menar typ B eller EV. Det är dags att vara lite mer specifik när man säger "JFB".
lilytwig lilytwig skrev:
Nu säger expertisen att jag ska ha två JFB, och du menar att jag även ska ha två 16A säkringar.
En JFB typ A per ladduttag ja, helst också en säkring 10-16 A per Easee.
lilytwig lilytwig skrev:
Både installationsanvisningen och elektrikern säger att det är ok med att de delar på en 16A säkring.
Inte undra på att man inte begriper.
Vilken anvisning? Det är som sagt inte förbjudet.
lilytwig lilytwig skrev:
Om jag kräver två JFB och två säkringar så blir det en kostnad för det extra plus att då måste jag också betala för hela jobbet.
Du kan också gå tillbaka till dieselbil.
lilytwig lilytwig skrev:
Så jag väljer till att börja med att han får sätta en JFB enligt goodwillerbjudande.
Typ B eller EV i så fall. Det är direkt fel och förbjudet att sätta en typ A som är gemensam för flera laddstationer.
J JohanLun skrev:
Min konkreta fråga är ju om jag för min egen skull ska sätta Easee bakom en JFB,
Absolut!
J JohanLun skrev:
isåfall, kommer jag kunna dela JFB med andra boxar eller tarvar denna en egen?
En JFB typ A per ladduttag, eller en gemensam JFB typ B eller EV.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan man ha en PSA för varje box då? Har man tajt med plats i centralen så kan ju säkringen bytas till en PSA, det är ett ganska enkelt jobb, tar väl bara en plats till, eller kanske lika bred?
Det går givetvis bra att göra så. Kanske bästa sättet om man vill göra helt rätt enligt nuläget och har platsbrist. Ja även om man har plats är det ju en bra och kompakt lösning.
 
B bygges skrev:
Vad är det du försöker säga?
Ungefär vad du kan läsa i #1660 som Bo lagt in nyss.
 
B
GK100 GK100 skrev:
Ungefär vad du kan läsa i #1660 som Bo lagt in nyss.
?
 
B bygges skrev:
Kommer det gå att kombinera olika modeller av boxar, gamla charge med ny charge core?
Ja, det ska inte vara några problem. Precis som att man kan ha gamla Home och nya Lite i samma.

Annars hade jag inte varit jättenöjd. Men boxarna styrs av molntjänsten som i sin tur föds med data från vår Enegic effektmätare.

Det är f.ö. ganska intressant att titta på effektkurvan. Föreningens "tomgångsförbrukning" med pumpar osv är ca 4kW. När utebelysningen tänds går det 2kW till (det var avsevärt mer innan vi bytte till LED). Man ser direkt när tvättstugan används, och om det är tvättmaskinen som startas (en kort spik på ca 6kW till när vattnet värms) eller torkskåpet (6kW under ca 30 minuter). Och efter att första maskinen körs så händer det samtidigt så då blir det några minuter med 12kW utöver basförbrukningen, och då regleras ofta laddeffekten ner en kort stund.

Skulle märka direkt om något stack ut! Och jag har full koll på om tvättstugan är ledig :)
 
B
J jliljeha skrev:
Ja, det ska inte vara några problem. Precis som att man kan ha gamla Home och nya Lite i samma.

Annars hade jag inte varit jättenöjd. Men boxarna styrs av molntjänsten som i sin tur föds med data från vår Enegic effektmätare.

Det är f.ö. ganska intressant att titta på effektkurvan. Föreningens "tomgångsförbrukning" med pumpar osv är ca 4kW. När utebelysningen tänds går det 2kW till (det var avsevärt mer innan vi bytte till LED). Man ser direkt när tvättstugan används, och om det är tvättmaskinen som startas (en kort spik på ca 6kW till när vattnet värms) eller torkskåpet (6kW under ca 30 minuter). Och efter att första maskinen körs så händer det samtidigt så då blir det några minuter med 12kW utöver basförbrukningen, och då regleras ofta laddeffekten ner en kort stund.

Skulle märka direkt om något stack ut! Och jag har full koll på om tvättstugan är ledig :)
Vad hade ni för belysning innan? 😅 Ingen egentlig skillnad i verkningsgrad på LED och metallhalogen. Effektbesparingen brukar ofta ha att göra med att LED som köps in helt enkelt är svagare (färre watt). För ögat uppfattas den svagare LED dock som starkare än den är pga kallare färgtemperatur (vitt sken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.