25 148 läst · 109 svar
25k läst
109 svar
FTX Swegon Casa R5 problem
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Vad betyder börvärde? Är det dumt att inte ha igång efterbehandling och sommarläge ska jag väl inte ha på nu heller?
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Börvärdet är det värdet i temperatur, flöde, RH% eller vad det nu är som du vill att det styr eller reglerar emot.O Oscar Levy skrev:
Ställer du in 18 grader i tilluftstemperatur arbetar aggregatet mot att hålla det. Oftast först med rotorns hastighet 0-10v och i nästa skede via ett värmebatteri som är el eller vätskeburet.
Ok, jag tycker mig har märkt att vi förbrukar mer el efter FTX-installationen. Vi har bergvärme annars som primär värmekälla. Vad skulle du säga är optimalt för att minska förbrukningen? Jag trodde ju detta system snarare skulle minska vår elförbrukning. Bör vi ha på efterbehandling?
Du har ett större luftombyte nu än innan, vilket är bra för inomhusklimatet (och konstruktionen), men inte för elförbrukningen. Jag antar att anledningen till att ni valt FTX inte är för att spara el, utan för att förbättra ventilationen. Mest energisnål drift är att hålla nere eftervärmen (slå av om möjligt) och bara köra återvinning. Blir det svalt i huset så kompenserar du med en något förskjuten värmekurva. Risk finns att det upplevs som dragigt från tilluftsdonen om temperaturskillnaden mellan tilluft och rumstemperatur är för stor, men det får man antingen leva med eller betala för eftervärmen.O Oscar Levy skrev:
Var stänger jag av eftervärmen?
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Självbyggare
· Göteborg
· 127 inlägg
Beror nog på vilken mjukvaruversion man har. Jag får inte heller upp det menyvalet i mitt system.
Nu har jag varit i kontakt med Swegon. Menyvalen i fråga kommer från en äldre aggregat som hette Comfort (vilket man också kan se i PDF)ä man länkar till) och dessa ”mellanlägen” man ser i bild i tråden finns inte på Casa Smart-serien. Inga uppdateringar finns inte heller.
Ok så vad ska man nu välja för ”svalka under varma dagar” antar det är sommarnattskyla som kickar igång om man sätter de på max?