O Oscar Levy skrev:
Vad tror ni om dessa inställningar:
Att du har 18 grader i börvärde?
Eller att du blåser in lite mer, rotorn är igång , efterbehandlingen inte är i drift och att det inte är sommarläge?

• Gilla
Blag
  • Laddar…
Vad betyder börvärde? Är det dumt att inte ha igång efterbehandling och sommarläge ska jag väl inte ha på nu heller?

O Oscar Levy skrev:
Vad betyder börvärde? Är det dumt att inte ha igång efterbehandling och sommarläge ska jag väl inte ha på nu heller?
Börvärdet är det värdet i temperatur, flöde, RH% eller vad det nu är som du vill att det styr eller reglerar emot.
Ställer du in 18 grader i tilluftstemperatur arbetar aggregatet mot att hålla det. Oftast först med rotorns hastighet 0-10v och i nästa skede via ett värmebatteri som är el eller vätskeburet.

Ok, jag tycker mig har märkt att vi förbrukar mer el efter FTX-installationen. Vi har bergvärme annars som primär värmekälla. Vad skulle du säga är optimalt för att minska förbrukningen? Jag trodde ju detta system snarare skulle minska vår elförbrukning. Bör vi ha på efterbehandling?

O Oscar Levy skrev:
Ok, jag tycker mig har märkt att vi förbrukar mer el efter FTX-installationen. Vi har bergvärme annars som primär värmekälla. Vad skulle du säga är optimalt för att minska förbrukningen? Jag trodde ju detta system snarare skulle minska vår elförbrukning. Bör vi ha på efterbehandling?
Du har ett större luftombyte nu än innan, vilket är bra för inomhusklimatet (och konstruktionen), men inte för elförbrukningen. Jag antar att anledningen till att ni valt FTX inte är för att spara el, utan för att förbättra ventilationen. Mest energisnål drift är att hålla nere eftervärmen (slå av om möjligt) och bara köra återvinning. Blir det svalt i huset så kompenserar du med en något förskjuten värmekurva. Risk finns att det upplevs som dragigt från tilluftsdonen om temperaturskillnaden mellan tilluft och rumstemperatur är för stor, men det får man antingen leva med eller betala för eftervärmen.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Var stänger jag av eftervärmen?

Jag hittar alla lägen förutom aktiv se bild. Tänkte jag skulle få på den då vi gärna vill få så mkt kyla som möjligt dessa dgr :)

• Skärmavbild från en hemsida som visar olika fläktregleringslägen: Forcerat, Borta, Passiv, Hemma och Aktiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Oscar Levy skrev:
Jag hittar alla lägen förutom aktiv se bild. Tänkte jag skulle få på den då vi gärna vill få så mkt kyla som möjligt dessa dgr :)
Du kan aldrig få mer kyla/värme än du tillsätter. Värme ar ju primärt i Sverige. Den växlar vi in. Kylan not so much

I Installation skrev:
Du kan aldrig få mer kyla/värme än du tillsätter. Värme ar ju primärt i Sverige. Den växlar vi in. Kylan not so much
Yes, men varför får jag inte upp alternativet som heter Aktiv (se bild).

MrJay
Aktiv har jag inte heller sett, har både R5 samt R7. Vid fråga om mjukvaruppdatering påstår Swegon support att det inte finns någon.

Beror nog på vilken mjukvaruversion man har. Jag får inte heller upp det menyvalet i mitt system.

MrJay
Nu har jag varit i kontakt med Swegon. Menyvalen i fråga kommer från en äldre aggregat som hette Comfort (vilket man också kan se i PDF)ä man länkar till) och dessa ”mellanlägen” man ser i bild i tråden finns inte på Casa Smart-serien. Inga uppdateringar finns inte heller.

• Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
Ok så vad ska man nu välja för ”svalka under varma dagar” antar det är sommarnattskyla som kickar igång om man sätter de på max?

MrJay
O Oscar Levy skrev:
Ok så vad ska man nu välja för ”svalka under varma dagar” antar det är sommarnattskyla som kickar igång om man sätter de på max?
Ventilation är inte samma sak som AC vilket många verkar tro. Skaffa klimaaggregat för ”svalka under varma dagar”

• Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.