Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det fyller inte standarden, så på så sätt är det inte ok. ESV bedömer om det fyller standard, inte om standarden är relevant. Har ingen ambition att ändra ESV ståndpunkt i frågan.
Standarder fungerar ju så att det som inte ännu testats är "icke godkänt". När något har testats så kan det bli godkänt eller underkänt. Icke godkänt är inte samma sak som underkänt utan är likvärdigt med "inte testat".
Kravet på isolation mot pp har diskuterats en del och som jag uppfattat så är den allmänna meningen att kravet inte är relevant. Har i alla fall inget med personsäkerhet att göra. Dessutom är det en baggis att fixa. Kika in i Light så ser du lösningen.
Som sagt, ESV säger att det är relevant. Och i och med att gänget bakom Easee sagt att produkten skall uppfylla en viss standard, så är den relevant.

Du och jag kanske struntar i det, men det gör inte ESV.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
[länk]

De uppmuntrar att parallellkoppla boxar och skarva i terminalerna, om min snabbläsning av manualen är korrekt...

Tycker inte jag kan hitta något om vad som gäller JFB A. Om det är OK att ha laddaren efter en sådan och isåfall även ok att ha flera laddare på samma koppling....
Detta baseras ju på att laddboxarna har en intern JFB. Vilket de enligt ESV inte har. Så då blir ju även dokumentationen du så fint länkar till också felaktig. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Detta baseras ju på att laddboxarna har en intern JFB. Vilket de enligt ESV inte har. Så då blir ju även dokumentationen du så fint länkar till också felaktig. 😊
Så är det ju. Man kan kolla maualen för den nya (lite?) - om man kan koppla flera boxar efter en JFB. Eller om de tagit bort den skrivningen i den manualen. För den är väl ändå godkänd?
 
B
J JohanLun skrev:
[länk]

De uppmuntrar att parallellkoppla boxar och skarva i terminalerna, om min snabbläsning av manualen är korrekt...

Tycker inte jag kan hitta något om vad som gäller JFB A. Om det är OK att ha laddaren efter en sådan och isåfall även ok att ha flera laddare på samma koppling....
Hur menar du uppmuntrar till parallellkoppling? En av USP med Easee charge var dess möjlighet till seriekoppling med 101 boxar i följd.

Klart du kan ha flera laddboxar efter en JFB om du vill det. Om det kommer tillföra något är en annan fråga. Har du en anläggning är det kanske inte heller önskvärt att hela anläggningen går ned om jordfel uppstår i 1 av 50 laddboxar, och nu Easees jordfelsbrytarfunktion skulle missa jordfelet.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ännu har ingen kunnat svara på om det behövs en eller två JFB, eller hur de alternativa konfigurationerna hanteras i det fallet.
Om du ser Easee inbyggda skydd som ok behöver du inget mer men följer du beslutet att de inte fyller kravet för JFB får du sätta en per laddpunkt. De boxar av andra fabrikat som går att vidarekoppla från plintarna har då en helt konventionell JFB typ A i sin interna del och för att välja A bygger de då på standarden för EV med internt DC-skydd 6 mA. Och utan det skyddet får de då bygga in en typ B.

Det var ju uppe igår vid ett par tillfällen det finns inget att tillägga om man ska följa allmän praktik typ elinstallationsreglerna och utgå från vad typ A normenligt klarar samt vad det mer sentida DC-skyddet tillför och att summan där kan teoretiskt skapa "problem". Finns andra typer Easee nu som fyller de krav som är upphängningspunkten i de här trådarna dvs internt jordfelsskydd ok är det ju bara att koppla flera på samma matning till dess dimensionering sett till ström anslutningsplintar osv stoppar.

J JohanLun skrev:
De uppmuntrar att parallellkoppla boxar och skarva i terminalerna, om min snabbläsning av manualen är korrekt...

Tycker inte jag kan hitta något om vad som gäller JFB A. Om det är OK att ha laddaren efter en sådan och isåfall även ok att ha flera laddare på samma koppling....
Finns som sagt ingen normal genväg där så länge inte det ses som ok sett till JFB-funktionen internt som då ersätter extern typ A före varje punkt. Är det nu då så att den variant du menar är ok sett till trådens tema?

Ärligt förstår jag inte vad frågan är och varför inte typ 1A standardsvar i fallet går fram?
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
B bygges skrev:
Klart du kan ha flera laddboxar efter en JFB om du vill det. Om det kommer tillföra något är en annan fråga. Har du en anläggning är det kanske inte heller önskvärt att hela anläggningen går ned om jordfel uppstår i 1 av 50 laddboxar, och nu Easees jordfelsbrytarfunktion skulle missa jordfelet.
Nej det är inte klart att du kan ha det så om du nu kan ta del av det som så många gånger skrivits kring det. Väljer du boxar som är konventionellt byggda med JFB i varje behöver du inget före öht och kan lägga dem parallellt till dess du slår i taket för annan elteknisk dimensionering som areor möjliga att använda och boxarnas förmågor i övrigt sett till avsäkring, överström osv.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du ser Easee inbyggda skydd som ok behöver du inget mer men följer du beslutet att de inte fyller kravet för JFB får du sätta en per laddpunkt. De boxar av andra fabrikat som går att vidarekoppla från plintarna har då en helt konventionell JFB typ A i sin interna del och för att välja A bygger de då på standarden för EV med internt DC-skydd 6 mA. Och utan det skyddet får de då bygga in en typ B.

Det var ju uppe igår vid ett par tillfällen det finns inget att tillägga om man ska följa allmän praktik typ elinstallationsreglerna och utgå från vad typ A normenligt klarar samt vad det mer sentida DC-skyddet tillför och att summan där kan teoretiskt skapa "problem". Finns andra typer Easee nu som fyller de krav som är upphängningspunkten i de här trådarna dvs internt jordfelsskydd ok är det ju bara att koppla flera på samma matning till dess dimensionering sett till ström anslutningsplintar osv stoppar.


Finns som sagt ingen normal genväg där så länge inte det ses som ok sett till JFB-funktionen internt som då ersätter extern typ A före varje punkt. Är det nu då så att den variant du menar är ok sett till trådens tema?

Ärligt förstår jag inte vad frågan är och varför inte typ 1A standardsvar i fallet går fram?
OK, så laddpunkt (en box) kan likställas med kopplingspunkt (en grupp). I så fall så behövs det bara en JFB om flera boxar ligger på samma grupp, trots att det föreskrivs att varje box ska he en egen JFB. Är det rätt uppfattat?
 
Mitt intresse av Easee är en mycket orolig äldre granne, +80 som inte vet riktigt hur han ska göra.

Vad är ändrat på ersättningsdekalerna som kan beställas?
https://easee.com/se/produktmarkning/
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Så är det ju. Man kan kolla maualen för den nya (lite?) - om man kan koppla flera boxar efter en JFB. Eller om de tagit bort den skrivningen i den manualen. För den är väl ändå godkänd?
Ja, den dokumentationen borde vara mer relevant. Om den är ”godkänd” eller inte beror helt på om företaget bakom Easee har lärt sig något. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ESV säger att det är relevant. Och i och med att gänget bakom Easee sagt att produkten skall uppfylla en viss standard, så är den relevant.

Du och jag kanske struntar i det, men det gör inte ESV.
De säger inte att de uppfyller standarden. De sa det initialt. Men det är inte aktuellt nu. Så sluta tjata om det.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så är det ju. Man kan kolla maualen för den nya (lite?) - om man kan koppla flera boxar efter en JFB. Eller om de tagit bort den skrivningen i den manualen. För den är väl ändå godkänd?
Den är väl lika "godkänd" som den gamla var innan den blev testad av ESV, alltså enbart tillverkarens egen certifiering.
 
P paralun skrev:
Mitt intresse av Easee är en mycket orolig äldre granne, +80 som inte vet riktigt hur han ska göra.

Vad är ändrat på ersättningsdekalerna som kan beställas?
[länk]
Dekalerna borde du få från den du köpt boxen av. Är nog bara att avvakta, så dyker de nog upp.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Dekalerna borde du få från den du köpt boxen av. Är nog bara att avvakta, så dyker de nog upp.
Grannen är i värmen i södern och kollar du länken så är det ju bara att beställa. Jag tror inte de dyker upp av sig själv.

https://easee.com/se/produktmarkning/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
OK, så laddpunkt (en box) kan likställas med kopplingspunkt (en grupp). I så fall så behövs det bara en JFB om flera boxar ligger på samma grupp, trots att det föreskrivs att varje box ska he en egen JFB. Är det rätt uppfattat?
Nej om det ligger flera boxar efter och som bara har DC-skydd som kan rädda just bara en typ A mot det felet krävs alltså en JFB typ A i varje avgrening till en box. Ledningen man grenar av från kan vara oskyddad om man vill och för den gruppen som du kallar det gäller bara begränsning pga max ström man kan säkra kabeln med och vad som max accepteras av boxar, JFB osv.

Så istället för den stiliga vidarekopplingen box till box som ibland kunde passat fint blir det tex en JFB eller PSA i centralen och en kabel till varje box. Alternativt vid lite större installation och fler boxar någon lämplig normkapsling för avgrening med säkring - JFB eller PSA och lämpliga plintar där den eventuellt grövre matarkabeln kan skarvas vidare.

Det är vad som idag praktikerna får syssla med om de vill vara regelrätta vid installation av boxar typ Easee etc utan fullständigt inbyggt skydd. I de klumpiga större boxarna tex med två uttag och avsedda för montage i slingor vid parkeringar är det löst genom helt konventionella DIN-produkter som istället för att sättas i centralen är distribuerade så den funktionaliteten sitter per anslutning.

Typexempel är GARO som har MCB med shuntutlösare som en del av skyddsfunktionen vi far efter i tråden. Den är fyrpolig och som alla flerpoliga dvärgar sammanlänkade så brytning samtidigt ligger åtminstone hjälpligt rätt likt JFB. Nu är ju GARO så långt från innovativ utmanande uppstickare man kommer och sitter med tant Agda etc tryggt i kafferepens lugn och ro för tillverkarnas sociala liv så man vet vad som "gäller". Frågan är om tex Easee fått genom ens en liknande lösning det är nog inte glasklart så.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Grannen är i värmen i södern och kollar du länken så är det ju bara att beställa. Jag tror inte de dyker upp av sig själv.

[länk]
Om det är ett krav att det ska sättas dit nya klisterlappar så måste rimligtvis någon (leverantör/installatör/easee) som allra minst meddela detta till kund.
Befintliga ägare till en easeebox kan knappast förväntas ta reda på detta själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.