S Småhusägare skrev:
Stödämparbyte i veckan på ~10 år gammal Cylinda tvättmaskin. Trots väldigt utförlig video på Youtube (för närmast identisk Asko-maskin) så krävdes det rejält med våld och uppbådande av hela repertoaren av svordomar för att få dem på plats. Skillnaden får i slutänden anses vara insatsen värd, trumman slår nu inte längre mot ytterlägena vid tvätt, men jag gör inte gärna om det..
Samma arbete som jag gjorde i inlägg #899. Om man är två, där en lyfter, var det inte särskilt svårt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/prylarnas-pris-pryl-hlr.352854/page-60#post-5698230
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Samma arbete som jag gjorde i inlägg #899. Om man är två, där en lyfter, var det inte särskilt svårt.

[länk]
Se där ja. Jag följde instruktionsvideon steg för steg och då skulle maskinen läggas omkull både på höger och vänster sida. Men trots detta så tycktes själva pinnen till dämparen alltid 5 cm för lång.
i videon gjordes allt jobb via baksidan på maskinen, insåg i efterhand att jag borde rivit bort fronten också. Sambon rådde heller inte riktigt på att lyfta på trumman under arbetets gång..
 
S Småhusägare skrev:
Se där ja. Jag följde instruktionsvideon steg för steg och då skulle maskinen läggas omkull både på höger och vänster sida. Men trots detta så tycktes själva pinnen till dämparen alltid 5 cm för lång.
i videon gjordes allt jobb via baksidan på maskinen, insåg i efterhand att jag borde rivit bort fronten också. Sambon rådde heller inte riktigt på att lyfta på trumman under arbetets gång..
Men du löste ju det ändå. Vid Pryl-HLR är alla metoder tillåtna. 😄
Jag tog av front, topp och bakpanel. Det var enklast att lyfta uppifrån.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Samma arbete som jag gjorde i inlägg #899. Om man är två, där en lyfter, var det inte särskilt svårt.

[länk]
Motvikterna väger lite grann.... trumman i sig är inte så tung.
 
Den gamla microswitchen i min Automower 220AC fungerar inte längre (jag har ju sedan tidigare slutat använda Husqvarnas egna microswitch och istället skruvat dit en vanlig standard-switch med arm). Så det blev igår till att ta fram nästa ur 10-packet jag beställde från Ali.

Standardswitcharna håller ca 3x så länge som HQ switchar i min trädgård. HQs switchar vibrerar sönder när den kör på stenläggning och berg (jag har berg på några ställen), standardswitcharna ärgar efter några år då de inte är fuktskyddade.
 
  • Gilla
Daniel Gr och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
....standardswitcharna ärgar efter några år då de inte är fuktskyddade.
Med en dåres envishet fortsätter jag att tipsa om produkten Corrosion-X. Impregnera microswitchen i det så går den inte sönder av korrosion i alla fall. 👍

(Och nej, jag har ingen vinning av att tipsa om produkten, varken ekonomisk eller annan, bara tillfredsställelsen att kanske få någon annan att testa det och bli frälst. 😇 )
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den gamla microswitchen i min Automower 220AC fungerar inte längre (jag har ju sedan tidigare slutat använda Husqvarnas egna microswitch och istället skruvat dit en vanlig standard-switch med arm). Så det blev igår till att ta fram nästa ur 10-packet jag beställde från Ali.

Standardswitcharna håller ca 3x så länge som HQ switchar i min trädgård. HQs switchar vibrerar sönder när den kör på stenläggning och berg (jag har berg på några ställen), standardswitcharna ärgar efter några år då de inte är fuktskyddade.
Måste vara stenbeläggningen. Bytte min första glappande först efter 14 år. Har inte hört bland bekantskapen som har Automower heller. De går dock påmjukt gräs allesamman och luckan öppnas troligtvis inte mer än någon gång per säsong.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Måste vara stenbeläggningen. Bytte min första glappande först efter 14 år. Har inte hört bland bekantskapen som har Automower heller. De går dock påmjukt gräs allesamman och luckan öppnas troligtvis inte mer än någon gång per säsong.
Jo, jag tror det är vibrationerna när den går på stenläggning och berg.
 
Nästa lagning, den billiga duschblandaren från Bauhaus hade en skruv för att hålla fast handtaget i den fyrkantiga plasttappen. Tappen var skruvad i bägge ändar och rallade in sig i handtaget så att den inte gick att få ut.

Provade att limma på den, men det fäste för dåligt. Testade med gummiduk utan lycka.

Som vanligt så var det våld som hjälpte, knackade en liten gradning på den och då fick jag tillräckligt fäste med en tång för att få ut den. Sedan blev det Loctite på sidan ned handtaget.

Demonterad duschblandartapp med en skruv och fyrkantig metallplugg i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Jag tog tyvärr ingen bild. Men jag såg idag ett exempel på pryl-HLR. En hiss har strulat ganska mycket och fastnat flera gånger. Någon hade ställt in en klappstol i korgen och hängt en påse med dricka där. Sedan en handskriven lapp som talade om att drickan och stolen var för den som råkade vara i hissen när den fastnade.
Jag var där igen idag. Och den här gången tog jag en bild.
Papperskasse hängande på en rund metallstång med handskriven text som ger instruktioner för vad man ska göra om man blir fast i hissen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har experter från Italien varit på plats och försökt göra en bättre lösning. Så jag hoppas att stolen och festisarna inte längre behövs.
 
  • Gilla
  • Älska
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Kontorsstolens gas cylinder sjönk ihop ibland. Inte så frekvent egentligen, men när det hände typ 20 gånger före lunch en dag så beställde jag en ny.

Infästningen i sitsen gick lätt att få loss med en polygrip. Men infästningen i hjulupphängningen vägrade att släppa. Storsläggan räckte inte till förrän jag lade hjulupphängningen i snickarbänken. Tredje slaget där, då släppte gastuben.

Kontorsstolens hjulupphängning och gas cylinder mot en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny tub är minst 3000kr billigare än en ny stol.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att den nya gastuben fungerar kalasbra. Jag sitter i stolen och skriver detta - utan att den sjunker ned. Förresten, jag fick tag i en ny tub inklusive hemleverans för under 200kr.
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan lägga till att den nya gastuben fungerar kalasbra. Jag sitter i stolen och skriver detta - utan att den sjunker ned. Förresten, jag fick tag i en ny tub inklusive hemleverans för under 200kr.
Var hittade du det så billigt? Bra kvalitet?

Jag har en av Refaat El-Sayeds gamla stolar från Fermentatiden, men gastuben gav upp för 10 år sedan och eftersom bara underredet väger säkert 30 kg och övriga stolen ännu mycket mer så hittade jag inget för min budget då. Fantastisk tron annars och längtar tillbaka till den. 1,5 gånger så bred som de brukar vara, så man slipper sitta inklämd.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Var hittade du det så billigt? Bra kvalitet?

Jag har en av Refaat El-Sayeds gamla stolar från Fermentatiden, men gastuben gav upp för 10 år sedan och eftersom bara underredet väger säkert 30 kg och övriga stolen ännu mycket mer så hittade jag inget för min budget då. Fantastisk tron annars och längtar tillbaka till den. 1,5 gånger så bred som de brukar vara, så man slipper sitta inklämd.
Kvalitén på tuben i min stol var ju inget vidare, den var knappt fyra år gammal då jag köpte stolen under hemarbetet vid Covid...
...jag chansade på en billig tub från Amazon, sämre än den jag redan har kan den ju inte vara. Den verkar mycket stabilare/distinktare än den gamla i alla fall.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en av Refaat El-Sayeds gamla stolar från Fermentatiden...1,5 gånger så bred som de brukar vara, så man slipper sitta inklämd.
Jag vill minnas att han var rätt liten...varför behövde han en så bred stol? 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.